گاوبازی خیابانی در اسپانیا، تفریح و سرگرمی است با سنتی قدیمی. از همان نخستین روزهای ماه ژوئیه شروع می‌شود و یک هفته تمام ادامه دارد. تفریحی که گاه به بهای جان عده‌ای تمام می‌شود. تفریحی که مناقشه‌برانگیز هم هست.
یک هفته تمام، در چند شهر اسپانیا گاوبازی خیابانی راه می‌اندازند. از جمله در منطقه قدیمی شهر پامپلونا. گاوها را در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر رها می‌کنند. در همان روز نخست این تفریح خطرناک، ۷ نفر در پامپلونا مجروح شدند.
مسیر گاوبازی خیابانی در منطقه قدیمی شهر پامپلونا است که یک کیلومتر ادامه دارد. ۶ گاو جنگی را در این مسیر رها می‌کنند. یک هفته تمام و هر روز ساعت ۸ صبح. کوچه‌های سنگفرش این منطقه محل تعقیب و گریز گاوها و گاوبازان است. سنگفرش‌هایی لغزنده که باعث سر خوردن گاوبازان می‌شود.
این تفریح بدون بر جای گذاشتن مجروح به پایان نمی‌رسد. مثلا در همین سال جاری و در همان روز نخست، ۷ نفر مجروح شدند. دو سال پیش ۷ نفر سر خود را در این تفریح خطرناک به باد دادند.
هزاران نفر با پیراهن و شلوار سفید و شال‌گردن قرمز دلیری خود را در این تفریح خطرناک می‌سنجند. شجاعتی که گاه کار دستشان می‌دهد.
همه ساله میلیون‌ها نفر برای تماشای گاوبازی خیابانی به اسپانیا سفر می‌کنند. امسال انتظار می‌رود تنها شهر کوچک پامپلونا با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت میزبان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر باشد. هر سال هم به زنان تعرض جنسی می‌شود.
پارسال اعتراض زن‌ها به حرکات ناشایست مردان سر به فلک گذاشت. تا اینکه شهرداری پامپلونا مجبور به واکنش شد.
امسال در سطح شهر مراکز اطلاع‌رسانی برپا کرده‌اند، اطلاعیه و اعلامیه پخش می‌کنند و در گوشه و کنار منطقه قدیمی شهر، دوربین کار گذاشته‌اند. به زن‌ها توصیه شده که هر وقت کسی مزاحم آن‌ها شد، با صدای بلند فریاد بزنند: “آتش”، و از این طریق توجه دیگران را به سوی خود جلب کنند.
بسیاری از مدافعان حقوق حیوانات نیز برای مخالفت با این تفریح خطرناک پیکر خود را به رنگ سرخ در آورده و در برابر شهرداری پامپلونا تظاهراتی برپا کرده‌اند.

[vc_gallery type=”nivo” interval=”0″ source=”external_link” custom_srcs=”#E-8_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”]