14.8 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

واکنش‌ها به قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر

کمتر از ۲۴ ساعت بعد از اعلام خبر قتل هولناک داریوش مهرجویی، فیلمساز سرشناس سینمای ایران، و همسرش وحیده محمدی‌فر، واکنش سینماگران و مردم در شبکه‌های اجتماعی آمیخته به وحشت و خشم دربارهٔ این اتفاق همراه با انتقاد و اعتراض به وضعیت امنیت در کشور بوده است.

نسرین ستوده در واکنش به قتل داریوش مهرجویی و همسرش نوشت: «این خبر در حافظه تاریخی هر ایرانی، یادآور قتل فجیع داریوش فروهر و همسرش است که به سالگرد قتل آنان نزدیک می‌شویم.»

این فعال حقوق بشر افزود: «آیا این قتل هم سیاسی است؟ این قتل سیاسی باشد یا نباشد، علت پافشاری ما برای رفراندوم جهت برقراری حکومتی معمولی را توضیح می‌دهد. چون در خوشبینانه‌ترین حالت، اين حکومت قادر به برقراری امنیت نیست.»

رسول صدرعاملی، سخنگوی خانه سینما، روز یکشنبه اعلام کرد که از روز دوشنبه ۲۴ مهر ماه به نشانهٔ احترام، سه روز عزای عمومی برای اهالی سینما و دوستداران آقای مهرجویی اعلام می‌شود و همزمان با مراسم تشییع پیکر این کارگردان قرار است به مدت یک روز تمام پروژه‌های سینمایی در سراسر کشور تعطیل شوند.

همچنین پس از بیانیهٔ مشترک شورای عالی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان در روز یکشنبه ۲۳ مهر که به نبود «امنیت» در ایران و «سلاخی» کارگردان برجستهٔ ایرانی اشاره کرده بود، انجمن منتقدان سینمای ایران در همین روز در بیانیه‌ای تند اعلام کرد جان باختن داریوش مهرجویی را «تسلیت» نمی‌گوید، بلکه این واقعه را «محکوم» می‌کند.

در این بیانیه قتل آقای مهرجویی «فجیع و شرم‌آور» توصیف شده و آمده است: «چه کسی در برابر قتل این قله سینمای ایران پاسخگوست؟» منتقدان سینمایی همچنین گفته‌اند که «خواستار خون‌خواهی» او هستند.

سایر صنف‌های سینمایی زیرمجموعهٔ خانه سینما مانند انجمن چهره‌پردازان، طراحان صحنه و دستیاران کارگردان نیز در بیانیه‌ها و اعلامیه‌های جداگانه قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسر او و فیلمنامه‌نویس آخرین فیلم‌هایش را محکوم کرده و تسلیت گفته‌اند.

کانون فیلمنامه‌نویسان سینما این اتفاق را «جنایت کامل» خوانده و در بیانیهٔ خود نوشته است: «صدای کشیده شدن کارد بر استخوان حلقوم را می‌شنویم. روزها و شب‌های زیادی در تنهایی و در جمع، این صدا را خوایم شنید.» این اشاره‌ای به شیوهٔ قتل فیلمساز ایرانی است که به‌گفتهٔ مقام‌های انتظامی با ضربات به «گردن» و سایر اعضای بدن انجام شده است.

مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما، نیز با انتشار متنی نوشته است: «دلم دارد از غصه می‌ترکد. به مونا [مهرجویی] فکر می‌کنم که دیشب با چه منظرهٔ دهشتناکی روبه‌رو شده و چطور تاب آورده.»

به‌گفتهٔ مقام‌های پلیس، مونا مهرجویی شامگاه شنبه بعد از مراجعه به خانهٔ پدرش در منطقهٔ زیبادشت کرج با پیکر بی‌جان او و همسرش مواجه شده و به پلیس اطلاع داده است.

قتل داریوش مهرجویی با واکنش خشمگین سینماگران مشهور ایرانی در داخل و خارج کشور نیز مواجه شده است.

گلشیفته فراهانی، بازیگر بین‌المللی و فعال سیاسی مقیم اروپا، با اشاره به اعتراض سال ۱۴۰۰ آقای مهرجویی و انتشار ویدئویی دربارهٔ جلوگیری از نمایش فیلم «لامینور» که در آن گفته بود بیایید من را بکشید و به سینه‌ام بزنید،‌ یادآوری کرده که او به همین شیوه کشته شده است. او خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشته است: «چقدر هنرمندان ایرانی را زجر می‌دهید؟»

هانیه توسلی، بازیگر سرشناس که در سالگرد اعتراضات ۱۴۰۱ به مدت یک شب بازداشت شده بود، در استوری اینستاگرام نوشته است: «ما بدبختیم! همین. توضیح بیشتری لازم نیست.»

طناز طباطبایی، بازیگر سرشناس، نیز در متنی که در اینستاگرام خود منتشر کرد، قتل آقای مهرجویی را «فاجعهٔ ملی» خواند و نوشت: «شاهرگ سینمای ایران را بریدند.» او داریوش مهرجویی را «ریشهٔ روشنفکری سینمای ایران» لقب داده و افزوده است: «این مرگ نیست، این فقط قتل هم نیست، این اصلاً قابل درک نیست، این ته جهنم است.»

نیکی کریمی،‌ بازیگر سرشناس و کارگردان سینما، اما در واکنش به اعلام خانه سینما برای سه روز عزای عمومی اهالی سینمادر یک استوری اینستاگرامی با انتشار عکس آقای مهرجویی نوشت: «خواستار عزای عمومی در ایران هستیم، نه فقط برای سینمای ایران.»

خانم کریمی سابقهٔ همکاری با داریوش مهرجویی در دو فیلم مهم کارنامهٔ او یعنی «سارا» و «پری» را دارد و در فیلم «میکس» هم در نقش خودش حضوری کوتاه داشته است.

شیرین نشاط، کارگردان و هنرمند ایرانی مقیم آمریکا، در یک استوری اینستاگرام با بازنشر خبر قتل آقای مهرجویی نوشته است: «این دنیا دارد به کجا می‌رود؟ کلی خشونت بی‌اساس ما را محاصره کرده است.»

سارا بهرامی دیگر بازیگر ایرانی است که پستی در اینستاگرام منتشر کرده و با اشاره به علاقهٔ خود به فیلم‌های داریوش مهرجویی گفته است: «این بار وقتی برای لحظه‌ای آرامش، برای احساس امنیت سراغ فیلم‌های مجبوبم می‌روم، چه کنم؟»

کانون هنرمندان ایرانی فیلم و تئاتر برون مرز که بعد از اعتراضات سراسری سال گذشته تأسیس شد،‌ در بیانیه‌ای نوشت که خبر قتل آقای مهرجویی «یادآور قتل‌های زنجیره‌ای و مرگ فروهرها است» و آن را نشانهٔ شرایط ناامنی دانست که در ایران همواره برای هنرمندان وجود داشته است.

برخی مقام‌های وزارت ارشاد و صداوسیما هم دربارهٔ قتل داریوش مهرجویی و وحیده‌ محمدی‌فر موضع گرفته‌اند و سازمان سینمایی اعلام کرده چند تن از مدیرانش روز یکشنبه به صحنهٔ جرم در خانه آقای مهرجویی رفته‌اند و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، هم در پیامی اعلام کرد که روشن‌ شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، هم در پیامی وعده داد که عاملان این جنایت «تاوان» خواهند داد و به‌گفتهٔ او «عدالت درباره‌شان اجرا خواهد شد».

در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌ها به قتل کارگردان سرشناس ایرانی بسیار گسترده بوده و همچنان ادامه دارد. علی کریمی، فوتبالیست سابق تیم ملی، با انتشار عکسی از داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر در شبکه ایکس به‌طعنه نوشت: «در ایران هیچی نداریم. عوضش امنیت داریم.»

عده‌ای از کاربران نیز با نقل دیالوگی از فیلم «هامون» که در آن شخصیت حمید هامون می‌گوید «خواب می‌بینم در یک سردابهٔ قرون وسطایی سلاخی می‌شوم»، به نحوهٔ کشته شدن او اشاره کرده‌اند.

همچنین قسمت‌هایی از فیلم «پری» یادآوری شده است، ازجمله سکانس پایانی که در آن گفتار متنی با صدای خسرو شکیبایی خوانده می‌شود: «آدم افتاده باشه زیر تپه، با گلوی پاره‌پاره که همین‌طور ذره‌ذره خون ازش می‌ره تا تموم کنه. و اگه چند تا زن و بچه‌ی دهاتی با کوزهٔ رو سرشون بیان رد شن، آدم باید بتونه نیم‌خیز بشه، سرش رو برگردونه تا ببینه چطوری زن‌ها کوزه‌ها رو سالم به بالای تپه می‌رسونن.»

دیگر قسمت همرسانی‌شدهٔ این فیلم، سکانس گریه کردن ناگهانی شخصیتی با بازی خسرو شکیبایی در تاکسی است که به‌گفتهٔ بسیاری از کاربران می‌تواند گویای وضعیت حال علاقه‌مندان آقای مهرجویی باشد.

فردا

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط