14.8 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

دستگیری یک ایرانی در پرو به اتهام تلاش برای ترور یک تاجر اسرائيلی

خبرگزاری آسوشیتدپرس از دستگیری یک شهروند ایران به اتهام تلاش برای کشتن یک شهروند اسرائیلی خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از پلیس پرو گزارش داده است این فرد که «مجید عزیزی» خوانده شده، ۵۶ سال دارد در جریان خنثی سازی طرح او و همدستش برای کشتن یک تاجر اسرائیلی دستگیر شده است.

پلیس پرو که در شبکه ایکس (توئیتر سابق) این خبر را منتشر کرده است جزئیات بیشتری را درباره این دستگیری شرح داده و آقای عزیزی را«تروریست بین‌المللی» و عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوانده است.

پلیس ملی پرو گفته است که آقای عزیزی شهروندی پرو را داشته و از سال ۱۹۹۷ در این کشور زندگی می‌کرده است.

در اطلاعیه منتشر شده از پلیس پرو، به نقل از اسکار آریولا، رئيس پلیس این کشور، آمده است که دستگیری این دو نفر در پی تحقیقاتی انجام شده که با همکاری سازمان‌های اطلاعاتی بین‌المللی انجام شده، سازمان‌هایی که به گفته او «اطلاعات حساسی» را درباره آقای عزیزی در اختیار آنها گذاشته‌اند.

آقای آریولا گفته است: «ما باید زود اقدام می‌کردیم چون او (مجید عزیزی) قرار بود بعد از ایجاد یک کانون تروریستی برای ترور یک شهروند اسرائيل به ایران بازگردد.

همچنین در خبری دیگر:

ایرانی بازداشت‌شده در پرو «عضو نیروی قدس سپاه است»

مقام‌های پرو با ارائه جزئیات جدیدی اعلام کردند که یک «نیروی قدس سپاه پاسداران» به نام مجید عزیزی و همچنین دو همدست او را به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به یک شهروند اسرائیلی در این کشور بازداشت کرده‌اند.

وزارت کشور پرو در بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۸ اسفند منتشر شد فرد بازداشت شده را مجید عزیزی، ۵۶ ساله، و «یکی از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران» معرفی کرده است.

بنابر این گزارش، او به همراه یکی از همدستانش به نام «والتر اسوالدو لینارس سولانو» روز پنجشنبه در یک مرکز خرید در لیما بازداشت شد و پس از آن، یک همدست دیگر آنها به نام «لوئیس فیلومنو لوجا واسکز» نیز دستگیر شد.

اسکار آریولا، رئیس پلیس پرو، نیز در یک نشست خبری اعلام کرد که مجید عزیزی در حال برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن یک اسرائیلی در جریان نشست اَپک بود.

نشست سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اَپک) قرار است اواخر سال جاری میلادی در پرو برگزار شود.

رئیس پلیس پرو با بیان اینکه مجید عزیزی اوایل مارس (ماه جاری میلادی) وارد این کشور شد، گفت تحقیقات هماهنگ با «سرویس‌های اطلاعاتی بین‌المللی» منجر به «اطلاعات حساس» شد.

او گفت: «ما باید به سرعت عمل می‌کردیم، زیرا او قرار بود پس از تشکیل یک هسته تروریستی برای حذف یک شهروند اسرائیلی که قرار بود در اَپک شرکت کند امروز به ایران بازگردد».

رئیس پلیس پرو توضیح بیشتری درباره سرویس‌های اطلاعاتی بین‌المللی نداد اما ساعاتی بعد در کنار وزیر کشور پرو بار دیگر به «هماهنگی نزدیک با آژانس‌های بین‌المللی ضد تروریستی» اشاره کرد.

بنابر این گزارش، مجید عزیزی از طریق همسرش تابعیت پرو دارد.

رئیس پلیس پرو همچنین گفت همدست سوم او که ظاهراً به عنوان عامل اصلی حمله در نظر گرفته شده بود «آنجلو فیلیپه تروسیوس لئون» نام دارد و تلاش‌ها برای بازداشت او که فعلاً متواری است ادامه دارد.

او همچنین گفت شهروند اسرائیلی که قرار بود قربانی این حمله باشد به طور کامل شناسایی شد اما نام او به دلایل امنیتی محرمانه نگه داشته می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

آمریکای لاتین، منطقه‌ای که پرو در آن واقع شده، منطقه‌ای است که جمهوری اسلامی به ویژه از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تلاش کرده است نفوذ خود را در آن گسترش دهد.

در آبان ۱۳۹۳ وزیر کشور پرو از دستگیری یک لبنانی‌تبار «عضو حزب‌الله» در این کشور خبر داده و گفته بود این لبنانی به نام محمد حمدار از محل حضور جهانگردان اسرائیلی در پرو اطلاعاتی گردآوری کرده و از تفتیش خانه او در لیما، پایتخت پرو، نیز مقادیری مواد منفجره به دست آمده بود.

جمهوری اسلامی تأمین‌کننده مالی اصلی گروه حزب‌الله لبنان است. پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده حاکی از این که همزمان با گسترش روابط ایران در آمریکای لاتین، بر فعالیت‌های حزب‌الله در این منطقه نیز افزوده شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط