رویارویی موساد و سپاه در سریال تلویزیونی تهران

همزمان با انفجار و آتش‌سوزی‌ در مراکز صنعتی و نظامی ایران، سریالی با نام تهران از تلویزیون اسرائیل در حال پخش است که سروصدای زیادی براه انداخته است.
پخش این سریال اینگونه تداعی می نماید که موساد در پی ضربه زدن به مراکز حساس و هسته ای ایران است، ماموران مخفی خود را به تهران می فرستد و در این بین درگیر جنگ اطلاعاتی و نظامی با ارگان های اطلاعاتی ایران می باشد.
این اولین بار است که موساد در شکل و شمایل تهران از پشت پرده ها بیرون می آید و بخشی از جنگ خود با حکومت ایران را زیر عنوان یک سریال تلویزیونی به نمایش می گذارد.
برخی از منتقدان این مجموعه در نقد آن چنین نوشته اند:
سریال تهران کوشیده برای مخاطبانش تصویری امروزی، باورپذیر و احتمالا متفاوت‌تر ارائه دهد که کمتر در سینمای غرب نمایش داده شده است.
ارائه تصویر متفاوت از مامور اطلاعات سپاه
مأموران امنیتی و پلیس ایران در این فیلم زبده، کارآزموده و تا حد زیادی شبیه به کارآگا‌هان مجرب و باهوش فیلم‌های هالیوودی تصویر شده‌اند.
یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم فراز کمالوند، مأمور اطلاعات سپاه ، کاراکتری است منحصر به فرد که خیلی زود دست موساد را می‌خواند، تا حدی مستقل از سیستم عمل می‌کند و رابطه عاشقانه مدرنی با همسرش دارد.
در مقایسه با چهره تعدیل شده اطلاعات سپاه پاسداران، موساد در سریال تهران چهره‌ای خشن دارد. این مخاطب را غافلگیر می‌کند.
در صحنه‌ای از فیلم همسر فراز کمالوند افسر اطلاعاتی ایران خطاب به مدیر موساد می‌گوید؛ جنگ هم قواعدی دارد و دشمن سراغ خانواده نمی‌آید.
چنین تصویری برای بینندگان اسرائیلی ممکن است تازگی داشته باشد اما دستکم برای منتقدان حکومت ایران تکان‌دهنده است. این موضوع چنان پررنگ است که حتی برخی از رسانه‌های داخل ایران روی آن دست‌ گذاشته‌اند.
حریف موساد یعنی اطلاعات سپاه کارکشته است، افسران اطلاعات سپاه در این فیلم، به نسبت فیلم‌های تبلیغاتی خود حکومت ایران، از جمله گاندو، زبردست‌تر از کار درآمده‌اند و شناخت کافی از اسرائیل دارند.
از نظر موشه زوندر، نویسنده سریال، این همان تصویر متفاوتی است که تاکنون در سریال‌های غربی نشان داده نشده است. او در مصاحبه‌ای حتی ابراز خوش‌بینی کرده که این فیلم بر روابط ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها که به دنبال تخاصم دو دولت، قطع است، تاثیری مثبت بگذارد.
موشه زوندر می‌گوید هدف اولیه‌اش از ساختن این سریال مقابله با تصویر منفی از ایران بود که هدف اصلی‌اش نابودی اسرائیل است.
به گفته او آنها به آمریکا می‌گویند شیطان بزرگ و به ما شیطان کوچک. موشه زوندر می‌گوید که من با این خودم را تعریف نمی‌کنم اما آنها را می‌فهمم، ما به کنار زدن مصدق و روی کار آمدن شاه جوان که مستبد و دوست اسرائیل بود کمک کردیم و نیروهای ساواک را که وحشیانه سرکوب می‌کردند، آموزش دادیم…

هدف آریا ایران از نمایش این سریال:
نیروهای اطلاعاتی اسرائیل سال ها است که با سازمان مجاهدین خلق در ارتباط بوده و همکاری بسیار نزدیکی دارند.
تعداد زیادی از ترورهای داخل ایران منتسب به موساد است و آنها تا کنون برای پیشبرد اهدافشان از عوامل سازمان مجاهدین خلق نیز بهره برده و هیچ یک از موارد ذکر شده را نه تنها تکذیب ننموده بلکه در راستای گسترش آن دامن زده اند…
هدف ما از پخش این سریال در وب سایت آریا ایران، قضاوت نیست. بلکه آشنایی با متدهای جنگ اطلاعاتی، نفوذ و دکترین اطلاعاتی موساد نسبت به ایران است. و در این رابطه هیچ شائبه دیگری مد نظر نمی باشد. طبعا هر گونه مسئولیتی شامل حال سازندگان و عوامل این سریال بوده و آریا ایران مسئولیتی در قبال آن ندارد!

قسمت اول سریال تهران

https://www.mediafire.com/file/bfi06uq1nm0fvwn/Tehran.S01E01.720p.mp4/file

قسمت دوم سریال تهران

https://www.mediafire.com/file/n8iqsxo4g7ebbnj/Tehran.S01E02.720p.mp4/file

قسمت سوم سریال تهران

https://www.mediafire.com/file/af8dxu7lrq9m9on/Tehran.S01E03.720p.mp4/file

قسمت چهارم سریال تهران

https://www.mediafire.com/file/m5w8g278pmxjxt0/Tehran.S01E04.720p.mp4/file

قسمت پنجم سریال تهران

https://www.mediafire.com/file/6z452hc79k8xjwf/Tehran.S01E05.720p.mp4/file

قسمت ششم سریال تهران


https://www.mediafire.com/file/n2sqgyvruafzxpq/Tehran.S01E06.720p.mp4/file

قسمت هفتم سریال تهران


https://www.mediafire.com/file/j4dicfpt78am783/Tehran.S01E07.720p.mp4/file

قسمت هشتم سریال تهران

https://www.mediafire.com/file/wrkk925jy979bx8/Tehran.S01E08.720p.mp4/file

.

تشریح فنی سریال تهران
سریال تهران یک مجموعه تلویزیونی در ژانر ماجراجویی، سیاسی و جاسوسی ساخت اسرائیل است که توسط موشه زوندر برای کانال عمومی Kan 11 ساخته شده‌است. این سریال توسط زوندر و عمری شنهر و به کارگردانی دانیل سیرکین ساخته شده‌است. این سریال دربارهٔ جنگ نیابتی ایران و اسرائیل است.
این سریال از ۲۲ ژوئن سال ۲۰۲۰ در اسرائیل به نمایش درآمده و اپل تیوی پخش آن را به عهده گرفته است.

داستان سریال
تامار رابینان، یک زن یهودی متولد ایران، است که در اسرائیل بزرگ شده و یک عامل موساد است که به منظور غیرفعال کردن یک راکتور هسته ای ایران وظیفه دارد. مأموریت وی خنثی کردن پدافند هوایی ایران است تا هواپیماهای جنگی اسرائیل بتوانند یک راکتور هسته ای را بمباران کرده و مانع از دستیابی ایران به بمب اتمی شوند. پس از ناکامی مأموریت، ربیعیان در سرزمین کودکی خود گیر می‌کند، جایی که او ریشه‌های محلی خود را کشف می‌کند و با فعالان طرفدار دموکراسی ایرانی دوست می‌شود.

تولید و توزیع
تولید از ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد. این سریال در آتن پایتخت یونان فیلمبرداری شد.

توزیع بین‌المللی
در ژوئیه سال ۲۰۱۹، Cineflix حق پخش انحصاری جهانی برای این سری را بدست آورد.
در ۱۶ ژوئن سال ۲۰۲۰، اپل تی‌وی پلاس حقوق بین‌المللی این سریال را در خارج از اسرائیل خریداری کرد، و به عنوان سرویس پخش اختصاصی سریال در سراسر جهان پخش می‌کند.

عوامل سریال
سازنده: موشه زندر, دانا ادن, مور کوهن
کارگردان: دانیل سیرکین
بازیگران: نیو سلطان, شان توب, نوید نگهبان, لیراز چرخی,, مناشه نوی, شروین النابی
زبان‌: عبری, فارسی
تعداد فصل‌ها: یک فصل, هشت قسمت

انتقاد های مطرح شده
روزنامه کیهان با انتقاد از این سریال، آن را «تولید ضد ایرانی» به دلیل مخالفت خود با برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرده‌است.
روزنامه مشرق در گزارشی با انتقاد شدید گفت این سریال «شان‌دهنده تولید سریالی تماماً پروپاگاندا از ایران باشد که صرفاً مصرف داخلی برای اسرائیل دارد».
روزنامه همشهری این سریال را با فیلم ساخت اسرائیل به نام مأمور مخفی مقایسه کرد و گفت «فیلم زندگی ایرانیان مملو از دروغ و دورویی و ریاکاری تصویر شده بود.»