11.3 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

دردسرهای اقتصادی افزایش هشدارهای امنیتی در فرانسه

به صدا درآمدن زنگ هشدارهای امنیتی و به دنبال آن تخلیه اماکن تاریخی، فرودگاه‌ها و مدارس هزینه‌های اقتصادی هنگفتی برای دولت فرانسه رقم زده است.

افزایش تعداد نیروهای امنیتی و کاهش میل بازدید در میان گردشگران از اماکن توریستی از جمله دغدغه‌های کنونی دولتمردان فرانسوی است.

بالا رفتن هشدارهای فیک [نادرست] از دیگر نکاتی است که پلیس و نیروهای امنیتی را سردرگم کرده است. تا کنون افرادی مرتبط با تلاش برای فرستادن هشدار امنیتی جعلی دستگیر شده‌اند.

در همین زمینه ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه از دستگیر ۱۸ نفر که اغلب‌شان نوجوان بوده‌اند، خبر داد.

از سوی دیگر فرانسوا دو مازیرز، شهردار ورسای خواستار تنبیه و مجازات شدید افرادی شده که در تولید هشدارهای جعلی دست داشتند. او همچنین از «مردد بودن مردم برای بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری انتقاد کرده است.»

صنعت توریسم نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد فرانسه دارد.

تا کنون کاخ ورسای و چندین فرودگاه در شهرهای سراسر فرانسه به دلایل امنیتی تخلیه و به طور موقت در روز چهارشنبه تعطیل شدند. موج تخلیه ساختمان‌های فرانسه در پنج روز گذشته خبر ساز شده است.

با ۹۰۰ کیلوگرم ماده منفجره می‌خواهم ورسای را روی هوا بفرستم
در یکی از پیام‌های تهدید آمیز اینترنتی که منجر به تخلیه این سازه تاریخی شد، آمده «قصد دارم کاخ ورسای را با ۹۰۰ کیلوگرم ماده منفجره به هوا بفرستم. زنده باد فلسطین»

کاخ ورسای از بازدیدکنندگان به دلیل تخلیه اضطراری و اجباری از این کاخ مجلل قرن هفدهمی «به دلایل امنیتی» عذرخواهی کرد. این سومین باری است که از هفته پیش تا کنون مسئولان کاخ ورسای به دلیل هشدارهای امنیتی مجبور می‌شوند بازدیدکنندگان را از این سازه تاریخی به بیرون هدایت کنند.

تخلیه اضطراری موزه لوور
پلیس فرانسه بدون اشاره به ماهیت و جزییات تهدیدهای دریافت شده خبر داد «سه فرودگاه در شهرهای لیون، تولوز و لیل روز چهارشنبه ایمیل تهدید دریافت کردند.»

این سه فرودگاه پس از بررسی امنیتی به روی مسافران و کارکنان بازگشایی شدند.

اما تخلیه‌های اضطراری روزهای گذشته محدود به فرودگاه‌ها و ورسای نبود. دامنه «تخلیه اضطراری» تا به موزه لوور رسید.

موزه لوور پاریس، قطب گردشگری این کشور به شمار می‌آید و بازدید از آن در دستور کار اکثریت توریست‌هایی است که راهی فرانسه می‌شوند.

«تروریست‌ها می‌خواهند ما را دچار وحشت کنند»
اولیویه وران، سخنگوی دولت فرانسه درباره هشدارهای امنیتی می‌گوید: « این هشدارها و عملیات تخلیه اضطراری متعدد نباید فرانسه را به دام ترس و نگرانی بیندازد.»

آقای وران پس از جلسه هفتگی کابینه گفت: «وحشت‌افکنی دقیقا همان چیزی است که تروریست‌ها منتظر آن هستند، آنها می‌خواهند ما را به وحشت بیاندازند. ما می‌توانیم در قبال این تهدیدها هوشیار باشیم.»

او همچنین افزود: «هوشیاری لازم است اما ترس نه. نباید به دام وحشت افتاد.»

به گفته او «هشدارهای امنیتی به صورت مورد به مورد و با هماهنگی پلیس ارزیابی و صحت سنجی می‌شوند.»

ارسال اطلاعات نادرست می‌تواند به زندان و جریمه سنگین منجر شود
از اینها گذشته در شهر ریویرا در نیس فرانسه نیز کشف یک چمدان رها شده مدت کوتاهی کار فرودگاه را مختل کرد.

مشخص نیست که آیا موج تهدیدات امنیتی اخیر در فرانسه با قتل مرگبار یک معلم در شمال این کشور در ارتباط است یا نه. به هر ترتیب فرانسه سطح هشدارهای امنیتی را افزایش داده است. این مساله به مقام‌های مسئول در این کشور اجازه داده تا هفت هزار نیرو به سه هزار ماموری که در حال حاضر در خیابان‌های فرانسه مشغول گشت‌زنی هستند، اضافه کنند.

آنها وظیفه دارند از اماکن مذهبی، مدارس، ایستگاه‌های قطار و سایر مناطق حساس محافظت کنند. بنابراین این روزها اگر از مقابل اماکن مذهبی و مدارس به‌ویژه متعلق به یهودیان در شهرهای فرانسه عبور کنید، شاهد حضور نیروهای مسلح در مقابل این اماکن خواهید بود.

دادستان «ضد تروریسم» در مورد پرونده مظنون قتل معلم فرانسوی گفته که او «پیش از چاقو کشی، وفاداری‌اش به گروه موسوم به دولت اسلامی را اعلام کرده بود.»

در همین رابطه؛

اتحادیه اروپا خواهان تسریع روند اخراج خارجی‌های «خطرناک» شد

وزرای کشور و دادگستری ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در جریان نشستی که روز پنج‌شنبه در لوکزامبورگ برگزار شد، خواستار سرعت بخشیدن به روند بازگرداندن خارجی‌هایی شدند که بطور غیرقانونی در این اتحادیه زندگی می‌کنند.

این درخواست واکنشی است به حملات تروریستی که اخیرا در فرانسه و بلژیک توسط دو اسلامگرای افراطی روی داد و منجر به کشته شدن دست‌کم ۳ نفر از شهروندان سوئد و فرانسه شد.

ایلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی گفت: «کسی که تهدیدی برای امنیت یک کشور عضو اتحادیه باشد، تهدیدی برای امنیت همه کشورهای عضو است. به همین دلیل است که این افراد باید فوراً بازگردانده شوند.»

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد نیز تاکید کرد که «این باید برای همه ما یک الزام باشد که چنین سیاسی را به شیوه‌ای مؤثر اجرا کنیم».

دوشنبه گذشته دو شهروند سوئد توسط یک اسلامگرای تندروی اهل تونس به نام «عبدالسالم ال.» که بطور غیرقانونی ساکن بلژیک بود و دستور ترک قلمرو بلژیک را دریافت کرده بود، در شهر بروکسل کشته و یک نفر دیگر مجروح شد.

ایلوا یوهانسون معتقد بود که چنین سیاستی باید با یک قانون اروپایی پشتیبانی شود و مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا نیز از پارلمان این اتحادیه خواست که در این باره یک موضع مشترک اتخاذ کند.

در این جلسه همچنین ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه بر اهمیت انجام اصلاحات در قوانین مهاجرتی اروپا برای کنترل مرزها، ثبت نام افراد و انجام مصاحبه‌های امنیتی که مقدم بر هرگونه مطالعه درخواست پناهندگی است، تاکید کرد.

وزرا بر این مشکل نیز تاکید کردند که با وجود صدور دستور اخراج برای بسیاری از مهاجران غیرقانونی، نرخ بازگشت آنها به کشور مبدا بسیار پایین است که یکی از دلایل آن، عدم همکاری کشورهای مبدأ برای بازگرداندن اتباع خود است.

اتحادیه اروپا خواستار اختیارات بیشتر برای لغو ویزای سفر شد
کمیسیون اروپا همچنین قصد دارد با هدف مقابله با «سوء استفاده» از سفر بدون روادید به اتحادیه اروپا، مقررات ویزا را بگونه‌ای تغییر دهد تا از اختیارات بیشتری برای لغو موقت طرح‌های «سفر بدون ویزا» برخوردار شود؛ از جمله زمانی که فکر می‌کند سیاست‌های برخی کشورهای ثالث می‌تواند منجر به افزایش ورود مهاجران به اتحادیه اروپا شود.

مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا در این باره اعلام کرد که اگرچه طرح سفر بدون روادید در اتحادیه اروپا «مزایای بزرگی» دارد اما این اتحادیه باید مطمئن شود که از این طرح «سوء استفاده» نمی‌شود و باید این قدرت را داشته باشد که زمانی لازم بود وارد عمل شود.

اتحادیه اروپا نگران است که برخی از ۶۰ کشوری که از حق «سفر بدون ویزا» به اتحادیه اروپا بهره‌مند هستند، به مرکز ترانزیت مهاجران غیرقانونی به این بلوک تبدیل شوند.

ایلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی نیز در این باره گفت: «ما سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار درخواست پناهندگی از شهروندانی دریافت کردیم که از مسیر کشورهای بهره‌مند از امتیاز “سفر بدون ویزا” می‌آمدند. این رقم بالایی است و نباید از امتیاز سفر بدون نیاز به ویزا برای چنین هدفی استفاده کرد.»

او همچنین گفت: «ما کشورهایی داریم که از امتیاز “سفر بدون روادید” به اتحادیه اروپا برخوردارند و همزمان اقدام به فروش ارزان‌قیمت گذرنامه شهروندی به مهاجران می‌کنند که یک خطر امنیتی بالقوه برای اتحادیه اروپا است.»

آقای شیناس نیز تاکید کرد: «اتحادیه اروپا دیگر هیچ سیاست مهاجرت و پناهندگی بدون پیش‌بینی تدابیر لازم برای یک بازگشت واقعی نخواهد داشت. اروپا همیشه پناهگاهی برای کسانی خواهد بود که از جنگ، آزار و اذیت و تبعیض فرار می‌کنند. اما کسانی که هیچ دلیلی برای تحت حمایت قرار گرفتن در این اتحادیه ندارند، نمی‌توانند با ما بمانند.»

اتحادیه اروپا در حالی با مشکل ورود مهاجران از مسیر این کشورها روبروست که در کنار آن سالهاست با مشکل ورود غیرقانونی هزاران مهاجر از مسیر مدیترانه بویژه از کشورهای ایتالیا و یونان نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

بر همین اساس روز چهارشنبه مقامات اجرایی اتحادیه اروپا از یک «برنامه اقدام» برای مقابله با تعداد فزاینده مهاجران غیرقانونی که از طریق مسیر مدیترانه شرقی به اروپا سفر می کنند، رونمایی کردند که تدابیری همچون تقویت مدیریت مرزها و تقویت همکاری با کشورهای ترانزیت و مبدا را شامل می‌شد.

یورونیوز

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط