11.6 C
Paris
Monday, April 29, 2024

پنج حمله تروریستی با چاقو همزمان در شهرهای نیس، آوینیون، لیون، سارتوویل فرانسه و جده عربستان

فرانسه در زیر حملات تروریست های اسلامگرا.
حمله با چاقو در نزدیکی کلیسای نوتردام شهر نیس فرانسه، تا کنون ۳ کشته و چند مجروح بر جای گذاشته است.

همزمان سه حمله تروریستی دیگری در شهرهای آوینیون فرانسه، لیون و سارتوویل رخ داده که خنثی شده است.

گزارشات دیگر حاکی است که یک حمله تروریستی دیگر به کنسولگری فرانسه در جده عربستان سعودی رخ داده است.

در حمله تروریستی شهر نیس، تا کنون سه نفر از شهروندان فرانسوی به قتل رسیده اند. یک زن سربریده شده، یک مرد داخل کلیسا به قتل رسیده و یک زن دیگر که به رستوران روبروی کلیسا پناه برده بود به دلیل جراحات شدید به قتل رسیده است.

مهاجم حمله تروریستی نیس یک مرد ۲۱ ساله تونسی می باشد که در اوایل اکتبر از لامپدوسا ایتالیا وارد خاک فرانسه شده است.
او پس از اینکه از قرنطینه ایتالیا خارج شده و وارد خاک فرانسه شد، از فرانسه درخواست پناهندگی نکرده است.
او فقط یک برگه صلیب سرخ به همراه داشته است.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشته است؛ دو هفته بعد از قتل یک معلم تاریخ توسط یک جوان اسلام‌گرا، فرد دیگری در جنوب فرانسه به حاضران در کلیسا حمله برد و سه نفر را به ضرب چاقو کشت. مهاجم با شلیک پلیس زخمی، و بازداشت شده است. وی که ۲۱ سال دارد و خود را ابراهیم معرفی کرده، پس از زخمی شدن شعار الله اکبر داده است. مقامات فرانسوی اطمینان دارند که این جنایت با تحریکات سازمان القاعده مربوط است. این حمله در روز میلاد پیامبر اسلام (١٢ ربیع الاول، در روایت سنّی) انجام گرفته است.

حملۀ فرد مهاجم حوالی ساعت ٩ صبح پنجشنبه ۲٩ اکتبر/٨ آبان، در کلیسای “نتردام” شهر نیس رخ داد.

بنابه گفتۀ پلیس، یک زن ۷٠ ساله سر بریده شده، و یک مرد از ناحیۀ گلو و گردن زخم خورده و درگذشته است. قربانی سوم، زنی که بعد از زخمی شدن توانسته بود به کافۀ نزدیک کلیسا پناه ببرد، ساعتی بعد بر اثر خونریزی جان سپرد.
مرد مقتول، خادم کلیسا و پدر دو فرزند بود.

ماکرون : تروریست‌های اسلامی پایبندی فرانسه به آزادی را هدف گرفته‌اند
ساعاتی پس از عملیات تروریستی در کلیسای نتردام نیس، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه وارد این شهر شد و در پیامی کوتاه در محل واقعه پشتیبانی ملت فرانسه را از کاتولیک‌های این کشور اعلام کرد و بار دیگر گفت که فرانسه از ارزش های خود در مقابل تروریسم اسلامی ذره ای عقب نشینی نمی کند.

ماکرون گفت که تروریسم اسلامی بار دیگر کلیت فرانسه را هدف گرفته و علت آن دلبستگی و پایبندی مردم این کشور به ارزش های بنیادین فرانسه به ویژه ارزش آزادی است صرف نظر از اینکه این مردم مذهبی باشند یا نباشند.

ماکرون سپس تأکید کرد : تدابیر امنیتی قوی برای حفاظت از امکان مقدس و مدارس اتخاذ شده و شمار نیروهای کمکی نظامی که در این عملیات شرکت دارند از سه هزار تن به هفت هزار تن افزایش یافته است. رئیس جمهوری فرانسه در سخنان خود بار دیگر مردم این کشور را به اتحاد و پرهیز از جدایی فراخواند.

فرانسه سلاح جمهوری و دموکراسی را در نبرد با تروریسم اسلامی برمی گزیند
ساعاتی پس از قتل سه فرانسوی در کلیسای نتردام نیس به دست یک اسلامگرا، نخست وزیر فرانسه، ژان کستکس، در مقابل نمایندگان مجلس این کشور گفت که پاسخ حکومت به این “جنایت وحشیانه قاطع و فوری خواهد بود.”
وی سپس تأکید کرد که تدابیر امنیتی در سراسر فرانسه در عالیترین سطح است و جمعه صبح سی ام اکتبر شورای دفاعی و امنیتی کشور به ریاست رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، تشکیل جلسه خواهد داد.

در این حال، دو رئیس جمهوری پیشین فرانسه، فرانسوا اولاند و نیکلا سرکوزی، از عملیات تروریستی کلیسای نتردام نیس به عنوان “عملی وحشیانه” یاد کردند. نیکلا سرکوزی فرانسه را به “عزمی خلل ناپذیر علیه دشمنان دموکراسی” فراخواند و فرانسوا اولاند گفت که “دموکراسی سلاح ما در برابر تروریسم اسلامگرا است.”

نیکلا سرکوزی در پیامی توئیتری گفت : “وخامت شدید وضعیت حاضر نیازمند تصمیم های قوی، فوری و بدون بازگشت است.” او سپس تصریح کرد که “فرانسه باید عزم خلال ناپذیر و خونسردی کامل خود را ثابت کند و در دامی که دشمنان دموکراسی برای آن تنیده اند نیفتد.” فرانسوا اولاند نیز در واکنش خود از “دموکراسی به عنوان قدرتمندترین سلاح در مقابل دشمنان یاد کرد.”

شورای مسلمانان فرانسه نیز با انتشار بیانیه ای به نشانۀ عزاداری و همبستگی با خانواده های قربانیان قتل های کلیسای جامع نیس و کاتولیک های فرانسه از مسلمانان این کشور خواست که جشن های میلاد پیامبر اسلام را لغو و مساجد را تا اطلاع ثانوی تعطیل کنند. مجمع کشیشان فرانسه نیز ابراز امیدواری کرد که جنایات نیس به سلطۀ ترس و تنفر نانجامد و در عوض خشم به انرژی بزرگترین خیر عمومی بدل شود.

مارین لوپن، رهبر حزب اجتماع ملی، در صفحۀ توئیتری خود نوشت : “تروریسم سلاح ایدئولوژی اسلامی است که علیه ما اعلان جنگ کرده و باید همه کسانی را که سرگرم ستایش این ایدئولوژی هستند در چارچوب قانون مهار کرد.”

دبیرکل حزب سوسیالیست فرانسه نیز گفت که این کشور با “موجی از عملیات هماهنگ تروریستی اسلامگرایان افراطی روبرو است و در مقابل این عملیات جمهوری و دموکراسی تسلیم نخواهند شد.”

شهردار نیس که در محل حاضر شد به خبرنگاران گفت: “هم اکنون در داخل کلیسا دو جسد دیدم. بسیار هولناک بود”. وی بدون تردید این جنایت را با قتل ساموئل پتی، معلم فرانسوی مرتبط دانست. او گفت: “دیگر بس است… زمان آن فرارسیده که فرانسه قوانین زمان صلح را کنار بگذارد و فاشیسم اسلامی را در سراسر کشور نابود کند”.

برخی منابع به خصوص شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ نیز تایید کرده‌اند که یکی از قربانیان زنی است که سر بریده شده است. کریسین استروسی، شهردار نیس نیز در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده که دو نفر در داخل کلیسا به طرزی فجیع شبیه آنجه بر سر ساموئل پتی، معلم تاریخ سربریده شده آمد، کشته شدند.

منابع محلی در شهر نیس اعلام کرده‌اند که نگهبان کلیسا نیز جزو کشته‌ شدگان است.

بنا به گزارش رسانه‌های فرانسه، پلیس در محل حادثه حضور یافته و صدای تیراندازی شنیده شده است.

پلیس همچنین اعلام کرده که یک تیم مین‌یاب و متخصص در زمینه تله‌های انفجاری نیز به محل اعزام شده است. از سوی دیگر ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه از تشکیل اتاق بحران در این وزارتخانه خبر داد و رسانه‌های فرانسوی نیز اعلام کردند ژان کاستکس، نخست وزیر پارلمان را برای شرکت در نشست اتاق بحران ترک کرده است.

خبرگزاری رسمی فرانسه به نقل از منبعی در پلیس می نویسد که فرد مهاجم دستگیر شده است. به گزارش همین خبرگزاری، بدنبال این حادثه جلسه نمایندگان در پارلمان فرانسه تعلیق و یک دقیقه سکوت اختیار شده است.

گزارش ها حاکی است حادثه حدود ساعت ۹ صبح در برابر کلسیای «نوتردام» شهر نیس، واقع در جنوب فرانسه، روی داده است.

پلیس فرانسه حمله روز پنجشنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰ را “رویداد بسیار جدی” خوانده است و شهردار نیس از شهروندان خواسته تا برای کمک به عملیات پلیس این منطقه را تخلیه کنند.

نخست‌وزیر فرانسه که برای اعلام جزئیات محدودیت‌های مهار کرونا به مجلس رفته بود، گفت: “تردیدی نیست که کشورمان دچار یک چالش جدی و جدید شده است”.

این هشتمین حمله این چنینی با چاقو است که در سال جاری میلادی در فرانسه رخ می‌دهد. در ماه آوریل هم یک هوادار گروه دولت اسلامی (داعش) با راندن خودرو به میان ماموران پلیس دو نفر از آنها را زخمی کرد.

آغاز تحقیقات در دادستانی ضد تروریسم فرانسه
دادستانی ضد تروریسم فرانسه اعلام کرده است که پرونده‌‌ای برای تحقیق در خصوص این حمله با عنوان «قتل» و «اقدام به قتل» مرتبط با سازمان تروریستی و نیز ارتباط مجرمانه تروریستی و جنایتکارانه باز کرده است.

این تحقیقات به اداره مرکزی پلیس قضایی (DCPJ) و اداره کل امنیت داخلی (DGSI) فرانسه سپرده شده است.

این حمله پس از ماجرای سربریدن معلم تاریخ یک مدرسه راهنمایی در حومه پاریس صورت گرفته است. ساموئل پاتی، معلم تاریخ مدرسه راهنماییِ شهر «کنفلان-سنت-اونورین» شازندهم سپتامبر گذشته به دلیل نمایش کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاسی با موضوع آزادی بیان توسط یک جوان اسلام‌گرای چچنی سر بریده شد.

دولت فرانسه پس از این حادثه فشار بر محافل و مراکز اسلامی را افزایش داد و تاکید کرد که با هرگونه پیام حاوی نفرت پراکنی و ترویج ایده‌های اسلام گرایی افراطی در شبکه‌های اجتماعی به شدت برخورد می‌کند.

امانوئل ماکرون سپس ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی حمله به معلم تارخ در دفاع از انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام توسط نشریه شارلی ابدو تاکید کرده بود که از ارزش‌های لائیسیته که تضمین کننده آزادی بیان در کشورش است کوتاه نمی‌آید.

حمله با چاقو در سه شهر مختلف فرانسه خنثی شد

حمله با چاقو در آوینیون
دو ساعت پس از حمله به کلیسای شهر نیس منابع خبری در فرانسه از حمله دیگری با سلاح سرد در شهر آوینیون خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری «ب‌اف‌ام» فردی با چاقو اقدام به تهدید شهروندان در شهر آوینیون و سر دادن فریاد «الله اکبر» کرد که ماموران پلیس بلافاصله وارد عمل شده و او را به ضرب گلوله کشتند.

شهر سارتروویل حومه غرب پاریس؛ مردی که می‌خواست مثل مهاجم نیس حمله کند
حوالی ساعت یک بعد از ظهر پنجشنبه مأموران پلیس در شهر «سارتروویل» در ۲۰ کیلومتری حومه پاریس مردی را بازداشت کردند که گفته شده قصد انجام حمله‌ای مشابه حمله امروز نیس را داشته است.

نام این فرد که هویت و سن او اعلام نشده، از چند روز پیش در سیاهه افراد تحت کنترل امنیتی فرانسه موسوم به «فهرست اس» ثبت شده بود. پدر این فرد تلفنی به پلیس خبر داد که پسرش پیش از بیرون رفتن از خانه، گفته که می‌خواهد حمله‌ای مانند حمله نیس انجام دهد. به نوشته روزنامه لوپاریزین چاپ پاریس، مأموران این فرد را در حالی که در نزدیکی کلیسای محله پرسه می‌زد بازداشت کردند. آنها هیچ سلاحی نزد او و درون خودرواش نیافتند.

بازداشت یک تبعۀ افغان در شهر لیون فرانسه
بازداشت یک تبعۀ افغان از سوی پلیس فرانسه “یک مورد جدی” ارزیابی شده است. این فرد که با لباس سنتی در خیابان ویکتور هوگو ی شهر لیون قدم می‌زد، یک کارد ۳٠ سانتی‌متری با خود داشت و به گفتۀ شهردار ناحیۀ ۲ لیون “به نظر آمادۀ حمله بود”.
به گفتۀ پلیس لیون، تبعۀ افغان که ۲۶ سال دارد، فردی سابقه‌دار است که قبلاً به دلیل حمل سلاح غیرقانونی و تهدید مسلحانه موقتاً بازداشت شده بوده است.

حمله به کنسولگری فرانسه در جده
خبرگزاری فرانسه دقایقی پیش به نقل از رسانه‌های دولتی در عربستان اعلام کرد که یک شهروند این کشور پس از حمله به یک نگهبان کنسولگری فرانسه در شهر جده دستگیر شده است.

سفارت فرانسه در عربستان در پی انتشار این خبر اعلام کرد حال نگهبان کنسولگری در جده وخیم نیست و خطری سلامتی وی را تهدید نمی‌کند.

مهاتیر محمد نخست‌وزیر پیشین مالزی
مهاتیر محمد که ٩۵ سال دارد در توئیتر نوشت که او قتل دبیر فرانسوی را تأیید نمی‌کند اما “آزادی بیان به معنای توهین به دیگری نیست”.

نخست‌وزیر پیشین مالزی افزود: “در طول تاریخ، فرانسوی‌ها میلیون‌ها آدم کشتند که بسیاری مسلمان بودند. بنابراین مسلمانها حق دارند که عصبانی باشند و میلیونها فرانسوی را به خاطر جنایات گذشته بکشند”.

مهاتیر محمد که قبلاً نیز سخنانی غیرعادی و جنجال‌برانگیز در مورد هم‌جنس‌گرایان و یهودیان به زبان رانده، با انتقاد از امانوئل ماکرون نوشت: “حالا که فرانسوی‌ها به خاطر اعمال یک نفر، همۀ مسلمانان و دین آنان را متهم می‌کنند، پس مسلمانها نیز حق مجازات فرانسوی‌ها را دارند”. مهاتیر محمد هیچ اشاره‌ای به جنایت هولناک شهر نیس نکرده است.

ساعتی پس از انتشار پیام مهاتیر محمد، شرکت توئیتر آن را حذف کرد.

ابراز همبستگی اتحادیه اروپا با فرانسه
اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ساعاتی از حمله مرگبار با چاقو در کلسیای شهر نیس که ۳ کشته و چند زخمی به جا گذاشت با فرانسه ابراز همبستگی کرد و خواهان اتحاد بر ضد نفرت پراکنان شد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا با انتشار توییتی ضمن ابراز همبستگی با مردم فرانسه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان تاکید کرد که اروپا پشت این کشور ایستاده است.

داوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا نیز از همه کشورهای اروپایی خواست تا بر ضد خشونت و آنهایی که در پی نفرت پراکنی و انجام اقدامات تحریک‌آمیز هستند، متحد شوند.

آلمان همبستگی خود را با فرانسه اعلام کرد
در پی حملۀ تروریستی در کلیسای نتردام شهر نیس، در جنوب فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان فدرال همبستگی کشور خود را با فرانسه اعلام کرد. آنگلا مرکل در ادامۀ واکنش خود نوشت که او حقیقتاً از جنایات بیرحمانه ای که امروز در کلیسای نتردام شهر نیس روی داده بهت زده است. مرکل در ادامه افزوده است که “در این ساعات دشوار آلمان همبستگی خود را با ملت فرانسه اعلام می کند.”

جامعۀ کشیشان فرانسه
در پی جنایات امروز در کلیسای نتردام نیس، جامعۀ کشیشان فرانسه اعلام کرد که مسیحیان این کشور نباید به اهداف عملیات تروریستی تبدیل شوند. در سال ٢٠١٦ شهر نیس هدف عملیات تروریستی گروه داعش قرار گرفت که در نتیجۀ آن دست کم ٨٠ نفر کشته شدند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط