13.8 C
Paris
Friday, April 26, 2024

گوردون براون: آمریکا، بریتانیا را در جنگ عراق گمراه کرد

گوردون براون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا (۲۰۰۷-۲۰۱۱ میلادی) در کتاب خاطرات خود که به تازگی با عنوان “زندگی من، دوران ما” منتشر شده، گفته کشورش درباره دراختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی توسط عراق گمراه شده است.
آقای براون به حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی اشاره دارد که به سقوط صدام حسین منجر شد.
توجیه این حمله در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی توسط حکومت صدام بود که هیچوقت یافت نشد.

آقای براون که در زمان جنگ عراق وزیر دارایی کشورش بود در کتاب خود نوشته نهادهای اطلاعاتی آمریکا، پیش از پیوستن بریتانیا به جنگ عراق اطلاعات درستی در این باره در اختیار مقام‌های بریتانیایی قرار نداده بودند.
نخست‌وزیر سابق بریتانیا و رهبر سابق حزب کارگر در کتاب خود می‌نویسد: ” نه تنها به ما اطلاعات غلط داده شد، بلکه گمراه هم شدیم.”

جنگ عراق و وقایع مرتبط بعد از آن به کشته شدن ۱۷۹ نیروی نظامی بریتانیا منجر شد.
اطلاعاتی که بریتانیا از سال ۲۰۰۲ و در زمان نخست‌وزیری تونی بلر و پس از آن گوردون براون به دست آورده بود، حاکی از آن بود که حکومت صدام حسین قادر به “داشتن سلاحی‌های کشتار جمعی” است.
آقای براون در کتابش نوشته: ” به من گفته شد که می‌دانند این سلاح‌ها کجاست.”
او همچنین گفته است: “وقتی فکر می‌کنم بیاد می‌آورم که گویی آنها می‌توانند نام خیابان و شماره پلاک جایی که این سلاح‌ها در آنجا پنهان شده را به من بدهند.”
آقای براون البته گفته در آن زمان دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا دستور تهیه گزارشی را در این زمینه داد.
تونی بلر، در سال ۲۰۰۳ میلادی رسما دستور ورود نیروهای نظامی کشورش به جنگ را داد.
گزارش هفت ساله تیم تحقیق و تفحص جنگ عراق در بریتانیا نشان داده است در زمان حمله بریتانیا و آمریکا به عراق، صدام حسین هیچ “خطر فوری” نداشته است.
براساس این گزارش “اطلاعات ناقص” باعث آغاز این جنگ شده است.

آقای براون در کتاب خاطراتش گفته است اگر اطلاعات نهادهای امنیتی آمریکا در اختیار بریتانیا قرار داده می‌شد، لندن شاید هیچ وقت با مشارکت در جنگ موافقت نمی‌کرد.
سر جان چیلکات، مسئول گروه تحقیق و تفحص درباره “مشارکت بریتانیا در جنگ عراق” حدود چهار ماه پیش در مورد تصمیم‌گیری دولت وقت بریتانیا برای ورود به جنگ عراق تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا را متهم کرد که در ارائه اطلاعات منجر به تصمیم‌گیری جهت ورود به جنگ عراق “با ملت صداقت به خرج نداد.”
آقای بلر هنگام ادای شهادت در برابر کمیته بررسی جنگ عراق گفته بود که از کشته شدن نزدیک به ١٨٠ نظامی بریتانیایی در جنگ عراق و جان دادن شمار فراوانی از مردم عراق به شدت متاسف است و تایید کرد که اطلاعاتی که در مورد اهداف و اقدامات حکومت وقت عراق دریافت می‌کرد دقیق نبود.
آقای بلر در عین حال معتقد بودکه سرنگونی حکومت عراق برای پایان دادن به ارعاب و سرکوب مردم عراق، تهدید کشورهای منطقه و تهدید امنیت جهانی لازم بود هرچند روش دستیابی به این هدف اشکالاتی داشت.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط