14.3 C
Paris
Friday, April 26, 2024

سوءاستفاده از تصاویر شخصی با هدف انتقام

پورن انتقامی نوعی سوءاستفاده از تصاویر شخصی است که با هدف انتقام، آزار یا اخاذی انجام می‌شود. این تصاویر ممکن است واقعی یا ساختگی باشد که بدون اجازه شخصی که در تصویر‌ها حضور دارد، منتشر می‌شود. اغلب شخص در حالت برهنگی یا عمل جنسی است. انتشار تصویر ممکن است به شکل دیجیتال در فضای اینترنت باشد، با ایمیل فرستاده شود یا به شکل سنتی تصاویر چاپی پست شود. استفاده از فوتوشاپ و ساختن تصویرهای غیرواقعی از دیگر انواع سوءاستفاده تصویری است.

اصطلاح “پورن انتقامی” شامل عکس‌های برهنه است و هدف آن معمولا انتقام گرفتن است.

چه کسانی ممکن است تصاویر شخصی ما را منتشر کنند؟

اگر هدف انتشار تصاویر انتقامگیری شخصی باشد، این کار اغلب ممکن است از سوی دوست یا شریک زندگی سابق شخص، انجام شود که می‌خواهند با این کار شخص را آزار دهند.

در بعضی موارد مانند خشونت های خانگی، این کار می‌تواند به شیوه‌ای برای تهدید و ارعاب تبدیل شود؛ اخاذی از طریق تهدید به انتشار این تصاویر یا درخواست پول در ازای حذف این تصاویر از سایتهای “پورن انتقامی” که برای آزار و اذیت افراد درست شده است.

در مواردی هم به ویژه در گروه‌های سنی پایین، انتشار تصاویر خصوصی از سوی دوستان و بدون هدف خاصی انجام می‌شود؛ مثلا یک شوخی که ممکن است تبعات آزاردهنده بسیاری به دنبال داشته باشد.

اگر یکی از نزدیکان قربانی سوءاستفاده تصویری شد، چه باید کرد؟

پیش از هر چیز به شخص اطمینان دهید که او در این جریان مقصر نبوده است.

قربانی سوءاستفاده از تصاویر معمولا غمگین، وحشتزده و عصبانی است. سعی کنید در کنار آنها باشید حتی اگر آنها شما را از خودشان دور می‌کنند. مطمئن شوید که حالشان خوب است.

انتقام و اخاذی در اینترنت با انتشار تصاویر برهنه، گاهی قربانیان را به مرز خودکشی کشانده است. آنها را تشویق کنید که از حمایت‌های قانونی و مشاوره‌های روانی استفاده کنند.

از سال ۲۰۱۵ در بریتانیا یک شماره تلفن مشاوره حقوقی برای قربانیان “پورن انتقامی” راه‌اندازی شده است.

آیا سوءاستفاده از عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی در ایران جرم است؟

بله، در ایران هم مانند بسیاری از کشورهای جهان، سوءاستفاده از عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی افراد و “پورن انتقامی” جرم است. مجازات سوءاستفاده از عکس و فیلم‌های خصوصی بر اساس فصل پنجم ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای، حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات همزمان تعیین شده است.

سایت پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران (فتا) گزارش داده که در حال حاضر سوءاستفاده از فیلم و عكس‌های خصوصی و خانوادگی افراد “یكی از جرایم قابل توجه” در ایران است و بخشی از پرونده‌های محاكم قضایی ایران را به خود اختصاص داده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط