6 C
Paris
Friday, April 26, 2024

سفر هیئتی از اتحادیه اروپا به سرپرستی هلگا اشمید به ایران

بنابه گزارش خبرگزاری ها، هیئتی از اتحادیه اروپا به سرپرستی هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، برای گفتگو با مقام‌‌های ایرانی به این کشور سفر کرده‌اند. این مذاکرات موسوم به “گفتگوهای سطح بالا” میان ایران و اتحادیه اروپا در بهمن ۱۳۹۴ آغاز شد و این بار مقام‌های اتحادیه اروپا برای سومین بار با طرف ایرانی بر سر میز مذاکره نشسته‌اند.

بنا بر گزارش‌ها هیئت اتحادیه اروپا در این سفر درباره موضوعات مختلف در زمینه‌های انرژی، محیط زیست، فرهنگ و همچنین گشایش دفتری در تهران با مقام‌های ایرانی گفتگو خواهد کرد. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه که سرپرستی هیئت ایرانی را بر عهده دارد، گفته است که دو طرف گفتگوهای “خوب و سازنده‌ای” برای حل اختلاف‌نظرها داشته‌اند.

گفتگوهای ایران و هیئت اتحادیه اروپا در قالب سمیناری با موضوع “همکاری‌های هسته‌ای: پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها” در شهر اصفهان برگزار می‌شود. هلگا اشمید هنگام ورود به تهران با محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرد. وضعیت سیاسی سوریه، یمن، قطر و لبنان موضوع اصلی گفتگوی ظریف و اشمید عنوان شده است.
به گفته عراقچی “اتحادیه اروپا به رغم انتقاداتی که از سوی واشنگتن مطرح شده، بار دیگر بر حمایت خود از توافق هسته‌ای تأکید کرده است.” او پس از دیدار با هلگا اشمید اضافه کرد، به اعتقاد اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای غرب با ایران مجددا قابل‌مذاکره نیست و بایستی تمامی طرف‌ها به آن پای‌بند باشند.

عباس عراقچی با این حال گفته است که ایران و اتحادیه اروپا در مورد برخی مسائل سیاسی و منطقه‌ای اختلاف‌نظر دارند. او به این اختلافات اما اشاره‌ای نکرد. ناظران سیاسی بر این باورند که هیئت اتحادیه اروپا از وضعیت حقوق بشر به‌ویژه افزایش شمار اعدام‌ها در ایران انتقاد کرده است.

سیاست ایران در قبال سوریه، به‌خصوص حمایت تهران از بشار اسد و همچنین برنامه موشکی ایران از جمله مواردی هستند که گمان می‌رود اتحادیه اروپا بر سر آن‌ها اختلاف نظر جدی با ایران دارد. اتحادیه اروپا برنامه موشکی ایران را تهدیدی علیه اسرائیل ارزیابی می‌کند.

عراقچی گفته است ایران و اتحادیه اروپا در مورد تأمین مالی پروژه‌های تجاری از طریق بانک‌های اروپایی گفتگوهای بسیار سازنده‌ای داشته‌اند. بانک‌های اروپایی در سال‌های گذشته به دلیل ارتباطات بانکی با ایران متحمل پرداخت جریمه‌های چند میلیارد دلاری به آمریکا شدند.

اتحادیه اروپا از چندی پیش در نظر دارد دفتر نمایندگی در تهران افتتاح کند. مجید تخت‌روانچی،‌ معاون وزیر خارجه پیش‌تر گفته بود به دلیل آنکه روابط ایران و اتحادیه اروپا “وارد فضای همکاری جدید” شده، به یک تشکیلات برای هماهنگی این روابط نیاز است. او گفته بود که اتحادیه اروپا در همین راستا دو نماینده خود را به تهران فرستاده تا مراحل افتتاح دفتر طی شود.

افتتاح احتمالی دفتر اتحادیه اروپا در تهران پیش‌تر به کشمکشی جناحی در ایران نیز دامن زده بود. امام جمعه مشهد اتحادیه اروپا را متهم کرده بود که به دنبال “عامل نفوذی” در ایران است و پشت پرده افتتاح چنین دفتری “اهداف سیاسی” نهفته است. جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، نیز گفته بود:«دستگاه قضایی ایران اجازه چنین کاری را نمی‌دهد».

اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی به تازگی در جریان ملاقات با هیئتی از اتحادیه اروپا در تهران گفته بود تأسیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در دستور کار دولت ایران قرار گرفته است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط