13.8 C
Paris
Friday, April 26, 2024

دفاع آنگلا مرکل از توافق اتمی با ایران در گفتگو با ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در بارۀ برجام، برنامۀ موشکی ایران و نقش این کشور در خاورمیانه گفتگو کرد. دلیل اصلی این تماس تلفنی، تبریک رئیس جمهوری آمریکا به آنگلا مرکل به خاطر پیروزی در انتخابات و تجدید صدارتش بود.

چهار روز بعد از اعلام پیروزی آنگلا مرکل، رئیس جمهوری آمریکا برای تبریک با او تماس گرفت. گفته می‌شود که روابط دونالد ترامپ با آنگلا مرکل چندان خوب نیست. با اینحال ترامپ برای مرکل “آرزوی موفقیت برای تشکیل دولت جدید” کرد.

به گفتۀ مسئولان آلمانی، در این گفتگوی تلفنی آنگلا مرکل از توافق اتمی با ایران دفاع کرد و برجام را “ابزار مهمی” دانست که “می‌تواند از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند”.

در عین حال دو رهبر سیاسی در مورد “نقش منفی ایران، چه در لبنان و چه در سوریه” اعلام توافق کردند و گفتند که پذیرفته نشدن موجودیت اسرائیل از سوی ایران امری غیرقابل قبول است.

سخنگوی دولت آلمان اضافه کرد: “برنامۀ موشکی ایران با تصمیم‌های شورای امنیت هماهنگ نیست و جامعۀ بین‌المللی باید در این مورد واکنشی قاطعانه نشان دهد”.

در مورد کره شمالی نیز آنگلا مرکل و دونالد ترامپ تأکید کردند که شبه جزیرۀ کره باید به شکل مسالمت‌آمیز از سلاح هسته‌ای پاک شود. این سخنان با موضع گیری‌های جنگ طلبانۀ قبلی ترامپ در قبال کره شمالی مغایرت دارد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط