15.7 C
Paris
Friday, April 26, 2024

دعوت ظریف به مقابله جهانی با وهابیت در نیویورک تایمز

وزیر خارجه ایران طی مقاله ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده ضمن انتقاد شدید‌الحن از رهبران عربستان سعودی، وهابیت را سرمنشاء بخش مهمی از حملات تروریستی خوانده و خواستار ائتلافی جهانی علیه وهابی‌گری شده است.
آقای ظریف در این یادداشت که روز سه‌شنبه (۱۳ سپتامبر – ۲۳ شهریور) با عنوان “بیایید جهان را از وهابیت عاری کنیم” منتشر شده، آورده: “بنگاه‌های روابط عمومی که هیچ ابایی هم از دریافت دلارهای نفتی ندارند، این روزها از سود هنگفتی که نصیب‌شان شده در پوست خود نمی‌گنجند. پروژه اخیر آنها این است که به ما بباورانند جبهه نصره، که شاخه‌ای از القاعده بود، دیگر هم پیمان این گروه افراطی‌گرا نیست.”
در ادامه این یادداشت وزیر خارجه ایران نوشته: “اما مشکل مشتریان مرفه این بنگاه‌ها، که اغلب سعودی‌ها هستند، این است که بعد از حمایت بی‌دریغ از جبهه نصره، اکنون سیاست‌های ویرانگر آنها با فتوشاپ روتوش نخواهد شد. هر کس که در این مورد شک دارد می‌تواند ویدئوی سربریدن پسربچه ۱۲ ساله توسط پیکارجویان به اصلاح معتدل را به یاد آورد.”
اشاره آقای ظریف به ویدئویی است که دو ماه پیش منتشر شد و در آن پیکارجویان گروه‌های مخالف بشار اسد پسری ۱۲ ساله به نام عبدالله عیسی را ابتدا آزار می‌دهند و سپس به قتل می‌رسانند.
آقای ظریف در ادامه یادداشت خود ریشه شکل‌گیری گروه‌های افراطی‌گرایی چون داعش و حتی بوکوحرام در آفریقا را در حمایت‌های عربستان سعودی از بسط اندیشه و باورهای وهابیت ارزیابی کرده و حملات خونین یک سال گذشته در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی را هم برگرفته از این نوع باور دانسته و آن را جدای از “اسلام” ارزیابی کرده است.
او در پایان از سازمان ملل متحد درخواست کرده که با تحقیق و تفحص در مورد چگونگی دستیابی این گروه‌ها به منابع مالی، ائتلافی جهانی برای مقابله با آن را رهبری کند.
در سال ۲۰۱۳، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در طرحی که در سازمان ملل ارایه کرد خواستار تشکیل ائتلافی برای مبارزه با افراطی‌گرایی خشن شد… اکنون سازمان ملل باید با توجه به همین طرح در پی ایجاد گفتمان بیشتر میان مذاهب و فرقه‌ها شود تا بتوان در برابر این تعصب‌گرایی قرون وسطایی ایستاد.
یادداشت آقای ظریف که در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک منتشر شده و از تندی کم سابقه‌ای نسبت به رهبران عربستان سعودی برخوردار است می‌تواند بُعد جدیدی در تنش‌های میان تهران و ریاض تلقی شود.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط