9.7 C
Paris
Friday, April 26, 2024

درگیری‌ و اعتراض در مناطق فلسطینی‌ نشین

همان گونه که انتظار می‌رفت، روز جمعه ۸ دسامبر۲۰۱۷ در اورشلیم (بیت‌المقدس) و بسیاری دیگر از شهرهای فلسطینی‌نشین تظاهراتی در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ برگزار شد. این اعتراضات در بسیاری از مناطق به خشونت کشیده شد.
رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرای مصوبه‌ای از کنگره این کشور را صادر کرد که بر مبنای آن اورشلیم پایتخت اسرائیل شناخته شده و سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به آنجا منتقل می‌شود.
مصوبه کنگره ایالات متحده درباره به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل مربوط به ۲۲ سال پیش است و تصمیم ترامپ به معنای انتقال فوری سفارت آمریکا با این شهر نیست. با این همه دستور رئیس جمهور آمریکا با اعتراض‌های شدید بین‌المللی به ویژه در میان کشورهای اسلامی و فلسطینی‌ها روبرو شده است.
انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، شاید ۲۰۱۹
خبرگزاری فرانسه به نقل از رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گزارش داد که انتقال سفارت‌خانه این کشور از تل‌آویو به اورشلیم “احتمالا” پیش از سال ۲۰۱۹ عملی نخواهد شد.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی سازمان افراطی حماس تصمیم اخیر ترامپ را سرآغاز “تحولات وحشتناک” در منطقه توصیف کرده و ساکنان فلسطینی باریکه غزه و کرانه باختری رود اردن را به یک “انتفاضه” تازه فرا خوانده است.
نخستین انتفاضه یا جنبش مردمی گسترده فلسطینی‌ها علیه نظامیان اسرائیل درست سه دهه پیش آغاز شد و حدود شش سال طول کشید.
دومین خیزش بزرگ ساکنان مناطق فلسطینی‌نشین که انتفاضه الاقصی خوانده می‌شود ابتدای قرن میلادی حاضر شروع شد و تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت. بسیاری ناظران معتقدند این خیزش‌ها تا کنون دستاورد ملموسی و مهمی برای فلسطینی‌ها در بر نداشته است.
بنابرگزارش‌ها پس از نماز جماعت روز جمعه هزاران نفر در اورشلیم و دیگر مناطق اصلی سکونت فلسطینی‌ها تظاهرات کردند. در کرانه باختری گروهی از جوانان فلسطینی به سمت سربازان اسرائیلی سنگ و بطری‌های خالی پرتاب کردند.
نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند و در شهرهایی از جمله رام‌الله، هبرون (الخلیل) و نابلس با تظاهرکنندگان در گیر شدند.
درگیری در کرانه باختری و نوار غزه
جمعیت هلال احمر می‌گوید تنها در نزدیکی شهر نابلس دست‌کم ۴۰ نفر از تظاهرکنندگان بر اثر شلیک گلوله‌های پلاستیکی و پرتاب گاز اشک‌آور مجروح شده‌اند.
به گفته‌ مقامات محلی سربازان اسرائیلی در باریکه غزه با گلوله جنگی به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده‌اند. ارتش اسرائیل تاکنون درباره این خبر اظهار نظری نکرده است.
مسئولان وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها می‌گویند دست‌کم هشتاد فلسطینی در درگیری‌های روز گذشته در رام‌الله، هبرون، بیت‌لحم و مناطق حاشیه باریکه غزه مجروح شدند.
جمعیت فلسطینی هلال احمر شمار مجروح شدگان درگیری‌های روز جمعه را دست‌کم ۱۰۹ نفر گزارش کرده و می‌افزاید یک نفر در نزدیکی هبرون هدف گلوله قرار گرفته است. بنابر این گزارش شمار مجروحان طی دو روز اخیر دست‌کم به ۲۱۷ نفر می‌رسد.
ارتش اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که حضور نظامی خودش را در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن تقویت کرده و برای مقابله با شورش‌های احتمالی واحدهای بیشتری به این منطقه اعزام می‌کند.
هشدار اسرائیل، دعوت حزب‌الله
ارتش اسرائیل پیش از این هشدار داده بود که با هر اقدامی که امنیت عمومی را به خطر بیندازد و با هر گونه تعرض به شهروندان غیر نظامی و نیروهای پلیس به شدت مقابله خواهد کرد.
حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از همه کشورهای اسلامی خواسته “یک انتفاضه جدید” را به لحاظ مالی، سیاسی و نظامی پشتیبانی کنند و اورشلیم را به عنوان “پایتخت همیشگی سرزمین فلسطین” به رسمیت بشناسند.
مقام‌های تشکیلات خودگردان، که جناح معتدل‌تر فلسطینی‌ها محسوب می‌شود اعلام کرده‌اند که پس از فرمان دونالد ترامپ، آمریکا را به عنوان سرپرست مذاکرات صلح با اسرائیل نمی‌پذیرند.
سفیر اسرائیل در برلین نیز به نشریه آلمانی “بیلد” گفته است که بدون اورشلیم به عنوان پایتخت، صلحی با فلسطینی‌ها در کار نخواهد بود.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط