10.1 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

ترامپ و طرح ناتو عربی در عربستان سعودی برای مقابله با ایران

بنابه گزارش صدای آمریکا، رییس جمهوری آمریکا در ریاض از یک ساختار امنیتی منطقه ای که مقامات کاخ سفید یک «ناتو عربی» توصیف می کنند برای مبارزه با تروریسم و عقب نشاندن جمهوری اسلامی ایران صحبت خواهد کرد.

جاش روگن در روزنامه واشنگتن پست نوشته است: پرزیدنت ترامپ به عنوان سنگ بنای این طرح یکی از بزرگترین قراردادهای فروش تسلیحات در تاریخ را در عربستان سعودی اعلام خواهد کرد.

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید، و محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مذاکرات گسترده ای را در پشت صحنه برای پیشبرد این طرح انجام داده اند. این مذاکرات ابتدا با اعزام یک هیات سعودی به برج ترامپ در نیویورک آغاز شد.

یک مقام ارشد کاخ سفید می گوید پس از سال ها سردی روابط با دولت اوباما رهبری سعودی شدیدا مایل به همکاری با ترامپ بود.

سعودی ها در آن جلسه در نیویورک و در ملاقاتی سه هفته بعد، پیشنهاد ارتقاء فراگیر روابط آمریکا و عربستان را با طرح پروژه های متعدد افزایش همکاری های امنیتی و اقتصادی ارائه دادند. تیم ترامپ سعودی ها را در جریان فهرست اولویت های ترامپ گذاشت. مشاوران ترامپ از سعودی ها خواستند مقابله با افراط گرایی اسلامی را تشدید کرده، به مبارزه با داعش شدت ببخشند و سهم شان را در حفظ امنیت منطقه بر عهده بگیرند.

دولت ترامپ در هفته های اخیر، سازمان های دولتی متعددی را مسول تهیه یک رشته برنامه هایی کرد که رییس جمهور در روزهای پیش رو اعلام خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا نقشی محوری در این باره دارد. هدف اصلی تعیین یک چارچوب و اصولی اساسی برای ائتلافی از کشورهای متحد سنی است که زمینه را برای یک ساختار سازمانی رسمی شبیه ناتو آماده می کند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط