8.2 C
Paris
Thursday, April 18, 2024

۵۴ کشور آفریقایی خواستار عذرخواهی ترامپ شدند

بنابه گزارش رسانه ها، برای نخستین بار نمایندگان ۵۴ کشور آفریقایی روز جمعه (۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی) در مقر سازمان ملل در نیویورک جلسه اضطراری تشکیل دادند و “اظهارات توهین‌آمیز و سخنان رکیک و بیگانه‌ستیز” ترامپ درباره مردم آفریقا را بررسی کردند.

نمایندگان آفریقا در سازمان ملل در این نشست از رویکرد دولت آمریکا علیه کشورهای آفریقایی و همچنین مردمان آفریقایی‌تبار آمریکا ابراز نگرانی کردند. نمایندگان آفریقا در سازمان ملل اظهارات ترامپ را “نژادپرستانه” دانستند.

پیش‌تر نیز اتحادیه آفریقا سخنان ترامپ را تقبیح کرد و آن را نژادپرستانه و توهین‌آمیز دانست و خواستار پس گرفتن این سخنان و عذرخواهی ترامپ شده بود.

موسی فقیه محمد، رئيس هیئت اتحادیه آفریقا می‌گوید اظهارات ترامپ نه تنها برای مردم آفریقایی‌تبار آمریکا بلکه برای همه کشورهای آفریقایی و شهروندان این قاره تحقیرآمیز بوده است.

وزارت امور خارجه بوتسوانا سفیر آمریکا در این کشور را احضار کرد و اعلام کرد که سخنان ترامپ “غیرمسئولانه و نژادپرستانه” است.

ترامپ چه گفت؟
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه (۱۱ ژانویه) در جلسه‌ای با حضور نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات کنگره به مهاجرانی که از کشورهای هائیتی، السالوادور و برخی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند توهین کرد و گفت: «چرا افرادی را از کشورهایی که چاله مستراح هستند به اینجا راه می‌دهیم؟»

ترامپ این سخنان را در نشستی که برای بررسی اصلاح قوانین مهاجرتی برگزار شده بود، برزبان آورد. انتشار این سخنان با واکنش بعضی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره همراه بود. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که آمریکا باید به دنبال آوردن افرادی از کشورهایی مانند نروژ باشد.
ترامپ در توییتر به اعتراض‌ها واکنش نشان داد و نوشت که اگرچه قبول دارد “کلمات تندی” در جلسه خصوصی با نمایندگان کنگره به کاربرده اما “چاله مستراح” را برای توصیف چند کشور آفریقایی و هائیتی به کار نبرده است.

هائیتی هم در واکنش به سخنان ترامپ علیه مردم این کشور، سفیر آمریکا را برای ادای توضیحات به وزارت امور خارجه فراخواند. دولت هائیتی اعلام کرد که اظهارات ترامپ نژادپرستانه است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط