3.2 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

یک زن ایرانی تبار رئیس قدرتمندترین اتحادیه سندیکائی آلمان می‌شود

یاسمین فهیمی دبیرکل پیشین حزب سوسیال دموکرات و نماینده فعلی مجلس فدرال آلمان از سوی هیئت‌های رئیسه ٨ سندیکای مستقل زیر پوشش اتحادیه سندیکاهای آلمان (DGB) به اتفاق آراء به عنوان رئیس آینده این اتحادیه معرفی شد.

مسئولیت جدید خانم فهیمی باید در کنگره سراسری اتحادیه که در ماه مه برگزار می‌شود به رای شرکت کنندگان گذاشته شود، اما با توجه به اتفاق آرای سندیکاها، پیروزی وی از هم اکنون قطعی است.

اتحادیه سندیکاهای آلمان با ۵ میلیون و ٢٠٠ هزار عضو مقتدرترین اتحادیه صنفی آلمان است و هشت سندیکای بزرگ «صنایع ساختمانی و کشاورزی و محیط زیست»، «معادن، شیمی و انرژی»، راه آهن و ترابری، آموزش و علوم، صنعت فلزات، تغذیه و رستوران داری و پلیس را زیر پوشش خود دارد. این سندیکاها دفاع از امنیت شغلی نزدیک به شش میلیون عضو و توزیع عادلانه درآمدها را مسئولیت اصلی خود تعریف کرده است.

پیشینه حزبی و سندیکائی فهیمی
یاسمین فهیمی یک سیاستمدار و سندیکالیست پرسابقه است. او که در سال ١٩۶٧ از مادری آلمانی و پدری ایرانی در شهر هانوفر آلمان زاده شده است، از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠١٣ دبیر «سندیکای صنایع معادن، شیمی و انرژی» و از سال ٢٠١٤ تا ٢٠١۶ دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان بود. در مقام دبیرکل، فهیمی باید مسائل داخلی، مسائل مالیاتی و روابط اعضای حزب را سازماندهی و اداره می‌کرد. وی هم اکنون نماینده جبهه چپ فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در مجلس فدرال آلمان و همزمان عضو هیئت رئیسه این حزب است.

فهیمی پیش از آن که در سال ٢٠١٧ به صورت مستقیم به نمایندگی مجلس فدرال برگزیده شود، مشاور دولتی وزارت کار و امور اجتماعی آلمان بود. همسر او میشائیل وسیلیادیس نیز ریاست سندیکای معادن، شیمی و انرژی آلمان را به عهده دارد.

یورگ هوفمن رئیس سندیکای فلزات درباره نقشی که فهیمی می‌تواند در اتحادیه سندیکاهای آلمان ایفا کند گفته است «اتحادیه سندیکاهای آلمان خود را نیروی مرکزی تنظیم ارتباطات کار می‌داند و ما با یاسمین فهیمی موفق به جذب یک کارشناس فوق‌العاده در عرصه کار و آموزش حرفه‌ای می‌شویم که از سابقه‌ای طولانی در امور سندکائی برخوردار است».

به گفته یورگ هوفمن فهیمی یک کارشناس مسلط است که شبکه ارتباطی گسترده‌ای نیز دارد. علاوه بر این، قدم بسیاری مهمی است که برای نخستین بار یک زن در راس اتحادیه سندیکاهای آلمان قرار می گیرد.

با انتخاب فهیمی در کنگره سراسری اتحادیه سندیکاهای آلمان، راینر هوفمن پس از هشت سال از ریاست این اتحادیه کناره گیری می‌کند. اتحادیه دلیل این کناره گیری را بالا بودن سن رئیس فعلی خود اعلام کرده است.

پدر یاسمین فهیمی که یک شیمی‌دان ایرانی بود، پیش از تولد او در یک تصادف رانندگی جان باخت. مادر آلمانی یاسمین معلم بود. فهیمی پس از تحصیلات ابتدائی و دبیرستانی در دانشگاه هانوفر ابتدا الکتروتکنیک و سپس شیمی خواند و تحصیلات خود را با کسب فوق لیسانس شیمی به پایان رساند.

افزایش نفوذ ایرانی تباران در آلمان
با انتخاب یاسمین فهیمی به ریاست بزرگترین و پرنفوذترین اتحادیه صنفی آلمان که اعضای آن از کارمندان سازمان‌های دولتی این کشور بیشترند، بر تعداد شخصیت‌های سیاسی و سندیکائی معتبر ایرانی تبار آلمان افزوده می‌شود. به تازگی بیژن جیرسرائی که در ابتدای نوجوانی خود از ایران به آلمان مهاجرت کرده است به عنوان دبیرکل حزب دموکرات آزاد برگزیده شد. امید نوری پور از اعضای برجسته حزب سبزها نیز از سوی اعضای این حزب نامزد ریاست آن شده است. دولت فعلی آلمان از ائتلاف سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات آزاد تشکیل شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط