8.8 C
Paris
Wednesday, April 17, 2024

گزارشی از هفتمین اجرای کنسرت ناگفته در تهران

هفتمین و آخرین تمدید تابستانه کنسرت «ناگفته» شهرام و حافظ ناظری در روزهای 14و15 و 16ام شهریور ماه در محوطه باز برج میلاد تهران برگزار شد. فروش بیش از 30 هزار بلیط در این تور تابستانه نشان از استقبال بی سابقه مردم فرهنگ دوست و موسیقی شناس ایران عزیز می باشد. علیرغم حواشی که حول اجرای کنسرت در کشور وجود داشته است، تا کنون فصل نو از «ناگفته» میزبان افراد سرشناس متعددی از جمله اصغر فرهادی، مصطفی زمانی، فردین خلعتبری، جعفر پناهی، عادل فردوسی پور، مریلا زارعی، شهرام مکری، منصور ضابطیان، بهاره کیان افشار، آنا نعمتی و رویا نونهالی بوده است.
آلبوم «ناگفته» که در هفته های اخیر به صدر جدول فروش آلبوم های سنتی بیلبورد رسید و همچنان در رده های بالای جدول آلبوم های کلاسیکال قرار دارد، شامل چهار بخش «آفرینش»،«هستی»،«ناگفته» و «بازگشت ابدی» و 16 قطعه می باشد که در این کنسرت تنها هفت قطعه از آن به روی صحنه تقدیم حضور مخاطبان آن می شود.
«نااگفته» باعث شده است که برای اولین بار اثری از خاورمیانه به صدر فروش آثار کلاسیک جهان راه پیدا می کند و رسانه هایی چون سی ان ان، بی بی سی، واشینگتن پست، وال استریت ژورنال، آسوشیتد پرس، نیویورک تایمز چنین اثر ماندگاری را تا این میزان مورد تمجید قرار دهند که این نشان از پتانسیل بالای هنرمندان ایرانی می باشد که توانسته تا حد زیادی نظر جهانیان را به خود جلب کند. «ناگفته» عنوان نخستین اثر از پروژه “سمفونی رومی” است که سعی دارد تا برای کل مردم جهان شنیدنی و قابل درک باشد، از این رو ، «ناگفته» نوایی ترکیبی از موسیقی کلاسیک شرق و غرب با حفظ ارزش های موسیقی ملی، حماسی و سنتی ایران را به گوش مخاطبان خود میرساند.
در آخرین شب از اجرای این کنسرت پر طرفدار، پس از آن که گروه در جاهای خود مستقر شدند، پدر و پسر ناظری به روی صحنه آمدند که دوست داران انها با قیام و تشویقشان به استقبال نهمین اجرای ناگفته در تهران رفتند. شهرام ناظری پس از احوال پرسی مختصر و مفیدی که با دوست داران خود داشت، علاوه بر اینکه بارها از حضور و حمایت مردم کمال تشکر را به عمل آورد، انتقادها و درددل هایی را نیز به میان آورد. به نقل از او در طی 37 سال گذشته، علیرغم آنکه کارهای او بارها از صدا و سیما پخش شده است، حتی اندک حق مادی و معنوی برای او قائل نبوده اند، اما با وجود همه این مشکلات و ناسپاسی هایی که وجود داشته است، به عشق ایران و مردم و هنردوستان، او ایران را برای زندگی و موسیقی انتخاب کرده است. مردم با تشویق های مکرر خود در بین حرفهای شوالیه موسیقی ایران اورا تایید میکردند.
این اجرا که با اندک تغییراتی در بعضی اشعار و قطعات نسبت به اجرا های اول این تور انجام شد،همان شور و هیجانی را در محوطه باز برج میلاد القا کرد که در روز اول اجرا به همراه داشت. در طول اجرای هفت قطعه انتخابی از آلبوم ناگفته، جمعیت 4000نفری حاضر در برنامه به گونه ای محو تماشای اجرای این گروه شده بودند که به گفته شهرام ناظری انگار هیچ کسی در مقابل او وجود ندارد. شهرام ناظری افزود در 37سال گذشته 2 یا 3 کنسرت را هرگز از یاد نبرده است که «ناگفته» یکی از آن اجرا ها می باشد.
چه غرور آفرین است وقتی باز «آمدم بازم آمدم» از حضرت مولانا با صدای پدر و پسر ناظری در دنیا به گوش میرسد. به اعتقاد حافظ ناظری، هم اکنون که کشورهای متعددی سعی در تخریب نام ایران عزیزمان را دارند، هنرمندان این سرزمین میتوانند نقش بسیار پر رنگ و تاثیر گذاری را ایفا کنند. و «ناگفته» تمام سعی خود را در این جهت نموده است و تا کنون در این مسیر بسیار موفق بوده است. با توجه به اینکه تلاشهای مکرر او برای دعوت از ستاره های موسیقی جهان که در این آلبوم سهیم بوده اند، نا فرجام بوده است، فرصتی پیش آمد تا پتانسیل بی نظیر موزیسین های ایرانی به نمایش گذارده شود. حافظ ناظری از این حیث ابراز خرسندی کرد و طی برنامه از حاضرین خواست تا این گروه را به نحو احسنت تشویق نمایند.
در بخش سازهای زهی، پدرام فریوسفی، ویلن، امین غفاری، ویولا، سالار غفاربجویی، ویولنسل، بابک غسالی، عود و در بخش سازهای کوبه ای، شهریار نظری، دف و بم باژ، فرهاد صفری، نوازنده سازهای ابداعی زروان و کارنگ ایفای نقش کردند. اما حضور پر رنگ و تاثیر گذار گروه کُر این اجرا که با مهارت خود ماندگاری «ناگفته» را گفتنی کردند بر هیچ یک از حضار پوشیده نبود. شیوا سروش، مهرناز شاه محمدی و الهه حیدری با خلق فضای اپرای موسیقی کلاسیک در آمیختگی با فضای آواز ایرانی از ناظری ها، اجرایی بی نقص و بی سابقه را از خود به یادگار گذاشتند.
در حالی که اجرای این شب به گفته حافظ ناظری شب خداحافظی باید نام بگیرد، او وعده اجراهای بعدی را با ایده های نو و خلاقانه را داد. مراسم امضای آلبوم ناگفته توسط حافظ ناظری همچنان طبق روال اجراهای قبل در انتهای برنامه پابرجا بود. همچنین اتاقی در نظر گرفته شده بود که در آن دوربین های «ناگفته»، ناگفته های حاضرین را جهت تولید فیلم جهانی ناگفته ضبط و ثبت میکرد.مردم در صف های طولانی تا پاسی از شب برای مراسم امضا و ضبط این فیلم همکاری لازم را داشتند.
این سری تور کنسرت های «ناگفته» به همت موسسه آوای هنر به روی صحنه رفت.
وب سایت شهرام ناظری

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط