15.7 C
Paris
Tuesday, April 30, 2024

کنفرانس بشردوستانه غزه؛ فرانسه خواستار «آتش بس» شد

امانوئل ماکرون که امروز پنج‌شنبه میزبان کنفرانس بین‌المللی با موضوع کمک بشردوستانه به غزه است بر لزوم محفاظت از غیرنظامیان تاکید کرد. او با درخواست آتش‌بس در جنگ جاری میان حماس و اسرائیل اعلام کرد که فرانسه کمک خود برای بهبود وضعیت انسانی را افزایش می‌دهد. وزیر امور خارجه مصر در کنفرانس امروز با گلایه از «عدم تعادل» در «وجدان بین‌المللی»، سکوت در قبال نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط اسرائیل را محکوم کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه ۹ نوامبر، در افتتاحیه کنفرانس بشردوستانه غزه در پاریس، خواست تا برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس تلاش شود. او با تاکید بر لزوم حفاظت فوری از غیرنظامیان افزود که این امر مستلزم «وقفه بسیار سریع بشردوستانه» است.

او با اشاره به اینکه فرانسه از هفتم اکتبر ۲۰ میلیون یورو کمک کرده است تاکید کرد که پاریس این مبلغ را به ۱۰۰ میلیون یورو برای سال ۲۰۲۳ می‌رساند. ماکرون با اشاره به اینکه در مورد حفاظت از جان انسان‌ها استانداردهای دوگانه وجود ندارد، تاکید کرد حفاظت از غبرنظامیان در نوار غزه قابل مذاکره نیست.

هر چند رئیس جمهور فرانسه تکرار کرد که اسرائیل «حق دفاع از خود و وظیفه حفاظت از شهروندان خود را دارد، اما، وی مجدداً تاکید کرد که دولت اسرائیل نیز «مسئولیت بزرگ (…) رعایت حقوق و صیانت از جان غیرنظامیان را دارد». وی سپس افزود: «هرگز نمی‌توان مبارزه با تروریسم را بدون رعایت قواعد انجام داد».

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در کنفرانس امروز با گلایه از «عدم تعادل» در «وجدان بین‌المللی» گفت: «کاری که دولت اسرائیل انجام می‌دهد بسیار فراتر از حق دفاع از خود است». او همچنین «سکوت بین‌المللی در قبال نقض قوانین بین المللی بشردوستانه توسط اسرائیل» را محکوم کرد.

به گزارش رویترز، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در این کنفرانس حضور دارد در حالی که اسرائیل دعوت نشده است. مفامات فرانسوی تاکید کردند که اسرائیل از ابتکارها و مذاکرات این کنفرانس با اطلاع می‌شود. کشورهای منطقه مانند مصر، اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس و قدرت‌های غربی و اعضای گروه ٢٠ به استثنای روسیه در این کنفرانس شرکت دارند. اما تعداد کمی از سران کشورها و دولت ها یا وزرای خارجه برای شرکت در این کنفرانس به فرانسه سفر کرده‌اند.

نیاز به یک آتش‌بس بشردوستانه
وی تاکید کرد که وضعیت انسانی «هر روز» در غزه بدتر می شود. هدف از کنفرانس امروز در پاریس «شناسایی نیازهای مردم به پول و مایحتاج» است. وی همچنین خواستار هماهنگی و سازماندهی کمک‌ها به صورت کاملا مشخص شد تا بتوان آن را تحویل داد.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نیز که در این کنفرانس حضور دارد گفت: « ما به یک آتش بس بشردوستانه نیاز داریم. هدف از این کار خاموش کردن اسلحه‌ برای کمک‌های بشردوستانه است».

فیلیپ لازارینی، کمیسر آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) پنج‌شنبه در گفتگو با رادیو فرانس‌انتر وضعیت غزه را «نامناسب» خواند. او پس از روزها مذاکره، در پایان هفته گذشته توانست وارد غزه شود. فیلیپ لازارینی با اشاره به بازدید خود از اوضاع آوارگان در غزه که با کمبود آب و غذا مواجه هستند، گفت: «این یکی از غم انگیزترین روزهای من در کار بشردوستانه‌ام بود».

با این حال، یک مقام نظامی اسرائیل روز پنجشنبه با اذعان به «مشکلات بسیاری» که پیش روی غیرنظامیان در نوار غزه است، گفت: «هیچ بحران انسانی در نوار غزه وجود ندارد». بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ موشه تترو، رئیس بخش وزارت دفاع اسرائیل که بر فعالیت‌های غیرنظامی در سرزمین‌های فلسطینی نظارت می‌کند، گفت که اسرائیل «ارسال کمک‌های بشردوستانه را تسهیل می‌کند». وی همچنین افزود: ما می دانیم که وضعیت غیرنظامیان در نوار غزه آسان نیست.

از زمان حمله بی‌سابقه‌ ۷ اکتبر جماس به اسرائیل که بیش از هزار و ۴۰۰ کشته برجای گذاشت، باریکه غزه تحت محاصره اسرائیل قرار دارد. حملات تلافی جویانه اسرائیل با هدف «نابودی» حماس، به گفته وزارت بهداشت این جنبش فلسطینی، بیش از ۱۰ هزار کشته برجای گذاشت که عمدتا غیرنظامی هستند.

ار.اف.ای

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط