8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

کریستینا کرشنر، اتهام نقش ایران در انفجار آمیا را رد کرد

کریستینا کرشنر، رییس‌جمهوری سابق آرژانتین، روز پنج‌شنبه ۲۶ اکتبر، پس از خروج از دادگاه مربوط به پرونده انفجار آمیا گفت: رییس‌جمهوری فعلی قصد دارد برای مخالفان خود پرونده‌سازی نماید.

دستگاه قضایی آرژانتین شماری از رهبران جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان را به دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان بوئنوس آیرس متهم کرده است. جمهوری اسلامی ایران این اتهام را رد می‌کند.

دولت کریستینا کرشنر، در سال ۲۰۱۲، توافق‌نامه‌ای را با ایران به امضا رساند که بر پایه آن خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب و مصونیت قضایی برای مقامات مذکور شده بود. بر أساس این توافقنامه مقرر شد تا مقامات مظنون جمهوری اسلامی ایران در تهران توضیحات خود را به دادستان آرژانتینی ارائه دهند. این توافقنامه با قانون اساسی آرژانتین مغایرت داشته و لغو شد.

کریستینا کرشنر، روز پنج‌شنبه، مدعی شد که این توافقنامه تنها یک هدف را دنبال می کرد و آن امکان بازجویی از مظنونان ایرانی انفجار آمیا بود تا بدین‌وسیله تحقیقات پیشرفت نماید.

همچنین، رییس‌جمهوری سابق آرژانتین، دستگاه قضایی این کشور را به درگیر شدن در یک “رسوایی بزرگ قضایی” متهم نمود.

پرونده انفجار آمیا در سال ۲۰۱۴ مختومه اعلام شد اما از اوایل سال جاری میلادی تحقیقات در مورد این پرونده بار دیگر از سر گرفته شد.

رییس‌جمهوری وقت آرژانتین، کارلوس مِنِم و رییس دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور نیز از جمله متهمان پرونده آمیا هستند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط