9.4 C
Paris
Wednesday, April 24, 2024

کارفرمایان فرانسوی، با وجود تحریم‌ها و ویروس کرونا، حاضر به ترک ایران نیستند

نشریه فرانسوی «اوئست فرانس»* در یک گزارش اختصاصی اعلام کرد: برخی از فرانسوی‌ها، با وجود اعمال تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران و شیوع بسیار سریع و شدید ویروس کرونا در این کشور، حاضر به تعلیق فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی خود در ایران نشده و بر تصمیم خود برای ماندن در این «پافشاری» می‌کنند.

به هنگام بروز جنگ در هر کشوری،‌ نخستین تصمیم شهروندان خارجی مقیم آن کشور جنگ‌زده، بازگشت هر چه سریعتر به زادگاه و موطن خود است. هنگامی که ووهان در چین مورد تاخت و تاز ویروس کرونا قرار گرفت، شهروندان خارجی در چین، خواستار بازگشت به کشورهای خود بودند. شهروندان خارجی مقیم در ایران هم از این قاعده مستثنی نبودند و به هنگام اعلام رسمی شناسایی و جانباختن نخستین مبتلایان به ویروس کرونا، بدلیل نگرانی از ابتلا به این ویروس خطرناک،‌ عزم بازگشت سریع به وطن خود را داشتند.  

هر چند که پس از بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و عدم امکان ادامه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی، بسیاری از شرکت‌ها و موسسات (به‌ویژه) اروپایی، اتباع کشورهای خود را از ایران خارج کرده بودند، با این وجود هنوز شماری از این افراد تا پیش از شیوع ویروس کرونا، در ایران ساکن بوده و در سکوت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دادند.

در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بسیاری از موسسات فرانسوی، همچون موسسه نفتی توتال، شرکت‌های خودروسازی پژو-سیتروئن و رنو و موسسات دیگر فرانسوی، ناگزیر به ترک ایران شدند. تنها حدود ۲۰ موسسه فرانسوی، همچون شرکت لبنی دَنون (لبنی پارس) و موسسه دارویی سانوفی فعالیت خود را تعلیق ننمودند.  

نشریه اوئست-فرانس، نشریه پرتیراژ چاپ غرب فرانسه، گزارشی از آن تعداد شهروندان فرانسوی مقیم ایران به چاپ رسانده است که با وجود تحریم‌های آمریکا و شیوع ویروس کرونا، حاضر به ترک خاک ایران نشدند.

ساموئل اورِه*، فرستاده ویژه نشریه «اوئست فرانس»‌ در تهران به ملاقات تعدادی از این فرانسوی‌ها رفته و تاکید می‌کند این گروه بر ماندن در ایران «اصرار و پافشاری» می‌کنند.

به گزارش این نشریه فرانسوی زبان، این افراد، از صاحبان صنایع و کارفرمایانی هستند که با وجود بحران ناشی از اپیدمی کووید ۱۹، همچنین شرایط بسیار دشوار اقتصادی و ژئوپولیتکی، حاضر به ترک ایران نشدند.

فرستاده ویژه نشریه «اوئست فرانس»، از یکی از این کارفرمایان به نام آقای «تییِری ژولَن»* نام می‌برد که همانند ناخدای کشتی در حال غرق شدن، حاضر نشده «کشتی» خود را ترک کند. «تییِری ژولَن»، کارفرمای فرانسوی که حدود ده سال است در ایران مشغول فعالیت اقتصادی بوده، می‌گوید: «تمامی کارمندانم، به فرانسه بازگشتند، اما ناخدا کشتی را ترک نمی‌کند».

«تییِری ژولَن»، کارفرمای ۵۰ ساله، که در راس یک موسسه معظم اقتصادی، که نخواسته نام آن را اعلام کند، مشغول به کار است، گفته است که تمامی ۴۵۰۰ کارمند موسسه زیر نظر او،‌ پیش از تعطیلات نوروز در ایران، مورد آزمایش قرار گرفتند و تنها سه مورد مثبت در میان آنها گزارش شد؛ البته ۳۰ مورد دیگر هم پس از نوروز شناسایی شدند که احتمالا از طریق تماس با افراد خانواده‌های خود مبتلا شده بودند. به همین جهت، یکی از ساختمان‌های موسسه خود را برای درمان مبتلایان به بیمارستان تبدیل کرده‌اند.

این کارفرمای فرانسوی، در عین حال، نسبت به بهبود شرایط امیدوار بوده و می‌گوید: «در آغاز ماه مارس نگرانی از ویروس کرونا بسیار بیشتر بود اما اکنون این نگرانی کمتر شده است». او با توجه به ادامه فعالیت برخی شرکت‌های فرانسوی در ایران، با وجود خطر تنبیهات آمریکا علیه این شرکت‌ها، بر این باور است که «ایرانیان حتما قدردان آنان خواهند بود».

«زندگی در قرنطینه، چه در تهران، چه در لندن و پاریس تفاوتی ندارد»

شناسایی نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران در روز ۳۰ بهمن/۱۹ فوریه از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفت و از آن زمان، ایران به یکی از کانون‌های شیوع ویروس کرونا تبدیل شد. در پی این بحران، بسیاری از فرانسوی‌های مقیم ایران تصمیم به ترک کشور گرفتند. البته شمار فراوانی هم از ایرانی-فرانسوی‌ها، به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی در تهران، خاک ایران را به مقصد فرانسه ترک کردند.

در این گزارش، یک شهروند فرانسوی که در ایران مشاور تجارت خارجی یک موسسه فرانسوی بوده و بدلیل ۳۰ سال اقامت در ایران، روابط بسیار نزدیکی با سفارت فرانسه در تهران دارد، می‌گوید که «خانواده‌اش، حدود ده روز پس از شیوع ویروس کرونا در ایران به فرانسه بازگشتند، زیرا که در آن زمان فکر می‌کردند در فرانسه در امنیت بیشتری در برابر کووید ۱۹ قرار دارند اما دختر ۱۷ ساله او در فرانسه به ویروس کرونا مبتلا شده است».

وی می‌افزاید:«زندگی در قرنطینه، چه در تهران، چه در لندن و پاریس، تفاوت زیادی ندارد».

مسافران آخرین پرواز از تهران

گزارش نشریه «اوئست فرانس»،‌ از فرانسوی‌هایی که از ایران به فرانسه مراجعت کردند، هم غافل نمانده است. ماری، دانشجوی زبان فارسی در موسسه دهخدا در تهران، نقل می‌کند که تمامی دانشجویان فرانسوی که در ایران مشغول به تحصیل بودند با آخرین پروازهایی که از پاریس به تهران در حرکت بود، به فرانسه بازگشتند. ماری، دانشجوی جوان فرانسوی می‌گوید: همه ما از احتمال بسته شدن مرزهای کشورهای اروپایی نگران بودیم.

بر اساس این گزارش سفارت فرانسه در تهران هم گفته است «بیش از هزار» نفر در فهرست انتظار برای خروج از ایران ثبت نام کرده بودند که البته بیشتر این تعداد شهروندان دوملیتی ایرانی-فرانسوی بودند.

*Ouest France

*Samuel HAURAIX

*Thierry Joulin

رادیو فرانسه

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط