8.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

کاترین شکدم: در دام پروپاگاندای نظام ایران گرفتار شده‌ بودم

کاترین شکدم با نام کامل کاترین پرز شکدم که زمانی در رسانه‌های حکومتی ایران حضوری فعال داشت، این روزها و با انتشار هویت اصلی‌اش، در کانون حمله همین رسانه‌ها قرار گرفته‌است.

کاترین که زمانی در بسیاری از رسانه‌های دولتی ایران به عنوان نماد صدور ارزشهای انقلابی معرفی می‌شد، این روزها با اتهام‌های گوناگونی از جمله جاسوسی برای اسرائیل و فساد اخلاقی، مورد انتقاد است.

خانم شکدم که اصالتا یک یهودی فرانسوی است، در بریتانیا سکونت دارد. او به واسطه ازدواج با یک شهروند یمنی تبار، به خاورمیانه گرایش و با سفر و فعالیت به این منطقه، تحقیقات خود در مورد مسائل فرهنگی و سیاسی خاورمیانه را با نوشتن مقالات و مصاحبه‌هایی تلویزیونی گسترش داد.

در مقطعی خانم شکدم به اسلام شیعه گرایش پیدا کرد و در آن زمان دیدگاه‌هایش در مورد خاورمیانه و به ویژه یمن، مورد توجه رسانه‌هایی از جمله شبکه تلویزیونی آر‌.تی، الجزیره و متعاقب آن پرس‌‌تی‌وی و روزنامه تهران‌تایمز قرار گرفت.

او نهایتا به ایران سفر کرد و کار با رسانه‌های ایران را شروع کرد.

شکدم درباره این مقطع از زندگی‌اش می‌گوید: «فکر کنم این دوره از سال ۲۰۱۱ و با گرویدن من به اسلام شیعه شروع شد و تا حدود سال ۲۰۱۶ ادامه داشت. در این دوره من در همکاری با رسانه‌های ایران بودم.»

شکدم در گفت‌وگوی خود با بخش فارسی صدای آمریکا، همکاری با رسانه‌های ایرانی را گرفتار آمدن در دامی می‌خواند که خروج از آن ناشدنی بود. او گفت که «حدود پنج سال، من در دامی افتادم که خروج از آن نشدنی بود. آن‌ها مکانیسمی داشتند مبتنی بر پروپاگاندا و همه مسائل جهانی را در آن قالب عرضه می‌کردند.»

خانم شکدم افزود: «در محیطی بسته قرار می‌گیرید، اکوسیستم محدود و کوچکی که همیشه فقط صدای خود را می‌شنوید و صدای مخالفی وجود ندارد. اطراف شما کسانی هستند که فقط یک دیدگاه را پشت سرهم تکرار می‌کنند. اگر کسی دروغی را برای مدت طولانی بگوید، به آن باور پیدا می‌کند و این دقیقا اتفاقی بود که برای من افتاد. اطرافیانی کنارم بودند که فقط دیدگاه حزب الله و حماس را بازگو می‌کردند و در آن فضا، ادامه بی‌طرفی کار دشواری است.»

در شماری از خبرهای مربوط به کاترین شکدم، عنوان شده است که او زمانی در سایت انگلیسی علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فعالیت کرده است. او می‌گوید فقط چند مطلب برایشان نوشته و آنها به‌ قدری مطالبش را دستکاری و طبق ایدئولوژی خود تغییر می‌داده‌اند که او پس از مدتی از ادامه این کار منصرف می‌شود. با این حال او می‌گوید که آن زمان فکر میکرده برای رهبر سیاسی بزرگی کار میکند و این برایش افتخاری بوده است.

او می‌گوید: «خیلی برایشان کار نکردم؛ پنج یا شش مقاله فقط.»

او با اشاره به نظام پروپاگاندا در جذب، توجیه و کنترل افراد نیز اشاره می‌کند: «به من احترام می‌گذاشتند و چنین القا می‌کردند که برایشان مهم هستم. وقتی چنین حسی پیدا میکنی به همین راه ادامه میدهی. نوعی حس تعلق پیدا میکنی. انگار تنها نیستی، به فکرت احترام گذاشته می‌شود. حس ارزشمند بودن و شنیده شدن به تو می‌دهند که در این حرفه خیلی نادر است چون آدم بیشتر مواقع، با انتقاد روبرو می‌شود.»

شکدم با اشاره به غلبه احساسات در این برهه زمانی می‌گوید که «توانایی تفکر سنجشگرانه خیلی زود کنار می‌رود چون همیشه با یک دیدگاه روبرو هستی که به تناوب تکرار میشود که معنای آن همان شست‌وشوی مغزی است. این را برای توجیه شماری از دیدگاه‌هایم در آن زمان نمی‌گویم ولی این چیزی بود که اتفاق افتاد و فکر می‌کنم باید به بقیه در این مورد هشدار داد چرا که پروپاگاندا یک چیز واقعی است و راهی عجیب برای مسموم کردن تفکر دارد تا هرگونه نگاهی به بیطرفی را ببندد.»

کاترین شکدم، در این گفت‌وگو، شایعات مربوط به روابط شخصی او با مقامات را نیز منکر شده است.

به تازگی برخی رسانه‌های ایران، از جمله همشهری آنلاین او را با عنوان «رمز صیغه» معرفی کرده‌اند و مدعی شده‌اند که او با یکصد مقام رسمی ایران ارتباط داشته‌است.

شکدم در پاسخ به این اتهامات گفت: «اینها همه ساختگی است و هیچ سند و مدرکی برای آن ندارند، چون دروغ است.»

شکدم در حال حاضر به عنوان کارشناس مسائل یمن، فعالیت و تحقیق می‌کند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط