7.2 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

چهار هزار عضو داعش در زندان های کردستان عراق

یکی از مقام های اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که در ماه اکتبر گذشته (مهر ماه) در جریان نبرد حویجه حدود هزار نفر از اعضای گروه داعش از بیم نیروهای دولت مرکزی عراق خود را به نیروهای پیشمرگه تسلیم کردند.

این مقام کردستان عراق گفته است که حدود چهار هزار نفر از اعضای گروه داعش در بازداشت دولت این منطقه در زندان های امنیتی کردستان عراق هستند.

دیندار زیباری، مشاور امور بین الملل دولت محلی کردستان با اعلام این خبر از دستگیری حدود ۲۵۰۰ عضو داعش توسط نیروهای پیشمرگه از سال ۲۰۱۴ میلادی تا تابستان سال ۲۰۱۷ سخن گفت.

این مقام دولت اقلیم کردستان عراق تاکید کرد در ماه اکتبر گذشته (مهر ماه) در جریان نبرد حویجه حدود هزار نفر از اعضای گروه داعش از بیم نیروهای دولت مرکزی عراق خود را به نیروهای پیشمرگه تسلیم کردند.

گروه دیده بان حقوق بشر پیش از این از سرنوشت حدود ۳۵۰ نفر که از زمان تصرف شهر کرکوک توسط نیروهای دولتی عراق «مفقود» شده اند، ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته دیندار زیباری حدود ۳۵۰ نفر که در مناطق کرکوک و دبس بازداشت شده بودند در جریان بازجویی های خود به عضویت در گروه داعش اعتراف کردند. وی تاکید کرد که این افراد به زندان های امنیتی نیروهای کرد انتقال یافتند.

وی افزود: «اسامی تمام این زندانیان به سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام شده بود اما آنها خانواده این افراد را در جریان قرار نداده بودند.»

مشاور امور بین الملل دولت اقلیم کردستان عراق در مورد اتباع خارجی بازداشت شده نیز اظهار داشت: «برخ از آنها به کشورهایشان تحویل داده شدند. از جمله یک خبرنگار عضو داعش به کنسولگری ژاپن در اربیل تحویل داده شد. یک شهروند آمریکایی نیز به کنسولگری کشورش تحویل داده شد.»

با این حال دیندار زیباری اشاره ای به تعداد و ملیت اتباع خارجی بازداشت شده نکرد.

دولت مرکزی عراق تاکنون به دفعات خواستار استرداد افراد بازداشت شده شده است. با این حال دیندار زیباری تاکید کرد که از نظر دولت اقلیم کردستان عراق استرداد این افراد باید تحت نظر سازمان ملل متحد صورت بگیرد.

کارشناسان امنیتی بر این باورند که حدود ۲۰ هزار فرد مظنون به عضویت در گروه داعش در بازداشت دولت مرکزی عراق به سر می برند. این در حالی است که دولت عراق تاکنون آمار مشخصی در این مورد اعلام نکرده است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط