11.4 C
Paris
Thursday, May 2, 2024

چرا اروپائیان قادر نیستند از ترامپ طلاق بگیرند؟

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، هفته نامه چپ گرای لوبس فرانسه، در مقاله ای تحت عنوان چرا اروپائیان قادر نیستند از ترامپ طلاق بگیرند؟ به بررسی روابط اروپا و آمریکا از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، پرداخته است. به نوشته لوبس، به دنبال لغو یک جانبه برجام به دست آمریکا و اعمال تحریم های سخت گیرانه این کشور بر جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه بر شرکت های اروپایی، روابط اروپا و آمریکا رو به تیرگی نهاده است. ﻣﺳﺄله ای که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به ندرت پیش آمده است و در نتیجه آن کشورهای اروپایی در حال حاضر در شوک به سر می برند و قادر به تعیین یک استراتژی مشترک و قاطع نیستند.

این روزنامه در ادامه می نویسد که از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اختلاف میان اروپا و آمریکا رفته رفته بیشتر شده است. تصمیمات یک جانبه دونالد ترامپ همانند ضربه های چاقو بطور مکرر بر پشت پیمان میان آمریکا و اروپا فرود می آید. انتصاب افرادی چون جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو به وزارت امور خارجه آمریکا که از هواداران توسل به زور برای رفع کشمکش ها و اختلافات هستند، بر تیرگی روابط اروپا و آمریکا افزوده است.

لوبس در ادامه می گوید اروپا توانایی، قدرت و قصد بر هم زدن اتحاد تاریخی خود را با آمریکا ندارد. این “طلاق پرخرج” در صورت وقوع موجب آسیب پذیری بیش از پیش اروپا در جهان چند قطبی و آشفته کنونی خواهد گردید. اروپا هم اکنون گیج و سر در گم است.

کشورهای اروپای غربی در طول دهه ها، و پس از فروپاشی دیوار برلین تمامی اروپای متحد به امنیت خود در زیر چتر آمریکا و ناتو امید بسته اند. به همین دلیل است که تمام تلاشهای فرانسه برای ایجاد اروپایی که بطور مستقل از آمریکا قادر به دفاع از خود باشد، با واکنش ملایم دیگر کشور های اروپایی روبرو شده است.
کشورهایی که با صدای ضعیفی به دعوت فرانسه پاسخ مثبت داده اند، به عواقب و سودمندی این کار بدبینند. بریتانیا هم که مخالفت خود را با این برنامه اعلام داشته، بهترین دوست آمریکا و حافظ منافع این کشور در اروپا است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط