10.4 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

پیامدهای دراز‌مدت و خطرناک ویروس کرونا

در شش ماه اخیر اطلاعات زیادی در باره ویروس کرونای جدید (سارس‌کوو۲) و کووید۱۹، بیماری ناشی از آن منتشر شده است و پژوهشگران زیادی در بسیاری از کشورهای جهان به اطلاعات گوناگون و مفیدی دست یافته‌اند.

یکی از تازه‌ترین پژوهش‌‌های کارشناسان ایتالیایی نتایج جالبی عرضه کرده است. به گزارش دو شبکه تلویزیونی آلمان (NDR و MDR)، در این پژوهش ۱۴۳ بیمار میانسال مبتلا به کووید۱۹ که در بیمارستان بستری بوده‌اند و بهبود یافته‌اند شرکت کردد.

بیش از نیمی از این بهبودیافتگان هنوز از تنگی نفس و خستگی مفرط شکایت می‌کنند و گفته‌اند که درد قفسه سینه و مفاصل آنها همچنان ادامه دارد.

هشدار نسبت به پیامدهای دیررس
پزشکان کشورهای مختلف در همان آغاز گسترش سارس‌کوو۲ مشاهده کردند که این ویروس نه تنها بر مجاری تنفسی و ریه‌ها بلکه بر سیستم عصبی مرکزی و مغز نیز تأثیر می گذارد.

در ژاپن یک مورد مشاهده شد که ویروس در مایع مغزی-نخاعی فرد مبتلا راه یافته است.

علاوه بر این، تحقیقاتی در شهر ووهان چین که به خاستگاه اصلی این بیماری همه‌گیر شهره است، انجام شد که پزشکان را با عوارض تا آن زمان ناشناخته این بیماری مواجه ساخت.

در حدود یک سوم بیمارانی که در تحقیقات شرکت کرده بودند، نشانه‌هایی از مشکلات عصبی، از جمله سرگیجه و اختلال در حس بویایی و چشایی بروز کرد. پنج نفر حتی دچار سکته مغزی شدند.

تأثیر بر مغز از طریق حفره‌های بینی
پتر برلیت، رئیس انجمن متخصصان اعصاب آلمان در برنامه “کنتراتسته” شبکه یک رادیوتلویزیون آلمان اظهار داشت، نزد حدود یک‌سوم بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، گونه‌ای از آسیب‌های مغزی مشاهده شده که می‌تواند در درازمدت منجر به مشکلات حافظه و تمرکز حواس شود.

به گفته برلیت، این افراد می توانند دچار پریشانی، سوء‌برداشت یا توهم شوند.

رئیس انجمن متخصصان اعصاب آلمان هم مانند کارشناسان چینی معتقد است که این ویروس می‌تواند به طور مستقیم از طریق حفره‌های بینی بر مغز تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، کلیه‌های فرد بیمار هم می‌توانند مورد حمله قرار بگیرند که در این صورت احتمال انفارکتوس کلیه و در نتیجه آن، احتمال آسیب‌های جبران ناپذیر به دیگر اندام‌های بدن زیاد خواهد شد.
متخصصان مغز و اعصاب بریتانیا هم به نتیجه مشابهی رسید‌ه‌اند. بر اساس گزارشی که در مجله تخصصی “مغز” (Brain) منتشر شد، آنها اختلالات عصبی ۴۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ را بررسی کرده و دریافته‌اند که حتی در افرادی که این بیماری را به صورت خفیف تجربه کرده‌اند، پس از بهبودی، اختلال عملکرد مغزی، سکته‌ مغزی یا مننژیت شدید بروز می‌کند.

بر اساس این گزارش، شمار اختلالات عصبی ناشی از کووید۱۹ به مراتب بیشتر از حد انتظار تیم تحقیقاتی بوده است.

تاثیر بر قلب
بر اساس تحقیقی که پروهشگران مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ-اپدنورف آلمان انجام داده‌اند، سارس‌کوو۲ می‌تواند قلب را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته دیرک وسترمن، سرپرست گروه پروهشی، این احتمال وجود دارد كه پاتوژن ویروس سلول‌های قلبی را آلوده كرده و در آنها تولید مثل كند.

این ویروس قادر است، فعالیت ژنتیکی سلول‌های آلوده قلب را هم تغییر دهد.

البته هنوز به طور قطعی معلوم نیست که آیا این تغییر، بر روند بیماری در بیماران قلبی تاثیرگذار است یا خیر. با این حال، فعالیت ژن تغییر یافته می‌تواند پیامدهای درازمدت برای سلامتی مبتلایان داشته باشد.

برای کسب اطمینان در این زمینه، معاینات بیشتری بر روی قلب بیماران مبتلا به کووید۱۹ و بهبودیافتگان برنامه‌ریزی شده است.

دویچه وله

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط