14.8 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

پگاه آهنگرانی با فیلم «پدرم» تقدیرنامه ویژه هیئت داوران جشنواره «ایدفا» را دریافت کرد

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام «ایدفا»، پنجشنبه ۲۵ آبان به پایان رسید و هیئت داوران جوایز خود در شاخه‌های گوناگون را به آثار برتر این دوره اهدا کرد.

پگاه آهنگرانی، سینماگر ایرانی، که با فیلم «پدرم» در بخش آثار مستند کوتاه شرکت داشت، موفق شد تقدیرنامه ویژه هیئت داوران را دریافت کند.

این اثر به کارگردانی پگاه آهنگرانی، تهیه‌کنندگی کاوه فرنام، و تدوین آرش آشتیانی از سوی هیئت داوران به‌عنوان فیلمی «تأثیرگذار» مورد توجه هیئت داوران قرار گرفت و از آن تقدیر شد.

پگاه آهنگرانی از جمله سینماگران منتقدی است که بدون حجاب اجباری از زنان، جوانان، و جنبش آزادی‌خواهی ایرانیان حمایت کرده است.

در تارنمای ایدفا درباره فیلم مستند پدرم نوشته شده است که پگاه آهنگرانی، بازیگر و کارگردان ایرانی، که متولد ۱۳۶۳ است، در دوران کودکی هر سربازی را که در تلویزیون می‌دید، فکر می‌کرد شاید پدرش باشد. در سال‌های نخست زندگی پگاه، پدرش در جبهه می‌جنگید و عکسی از خمینی در یک نقطه مناسب خانه آویزان بود. اما یک روز تصویر آیت‌الله بدون هیچ توضیحی ناپدید شد و عکس دیگری جای آن را گرفت.

پگاه آهنگرانی در این اثر شخصی، در مورد چگونگی تأثیر انقلاب ایران و دوران پرتلاطم آن بر او و خانواده‌اش صحبت می‌کند. او با استفاده از تصاویر آرشیوی، و گزیده‌ای از اخبار و عکس‌های خانوادگی، داستان شخصی خود را روایت می‌کند. ابتدا از دید دختری که در دنیای قهرمانان افسانه زندگی می‌کند، سپس به تدریج به دیدگاه بزرگسالی تغییر می‌کند که می‌تواند این رویداهای پیچیده را تفسیر کند.

پگاه آهنگرانی در اثر توضیح می‌دهد که زندگی نسل‌هایی از خانواده و دوستانش تا چه حد تحت تأثیر ۵۰ سال گذشته تاریخ ایران بوده است.

فیلم قبلی این کارگردان با نام «من سعی می‌کنم فراموش نکنم» در بیش از ۴۰ جشنواره معتبر بین‌المللی شرکت کرد و موفق به دریافت جوایز زیادی شد.

کاوه فرنام، تهیه‌کننده مستند «پدرم»، پیشتر به صدای آمریکا گفته بود: «این مستند از نظر قالب و شکل ارائه شباهت بسیار زیادی به فیلم قبلی پگاه دارد. با شخصیت شاغلام (بعنوان یک نمونه و کاراکتر) از منظر دیگری آشنا خواهیم شد و به خانواده راوی ( پگاه) نزدیک‌تر می‌شویم.»

او درباره همکاری خود با پگاه آهنگرانی به‌عنوان تهیه کننده فیلم می‌گوید: «این کار اول ما با هم نیست. بیشترین انگیزه من که بتوانم در کنار پگاه باشم، همذات‌ پنداری عمیقی است که نسبت به شخصیت‌هایی که او انتخاب می‌کند، دارم. بیش از همذات پنداری، شاغلام رفیق تمام نوجوانی و جوانی من بود و هست.»

جشنواره بین‌المللی ایدفا از مهمترین رویدادهای سالانه سینمای مستند جهان محسوب می‌شود و از ارزش و اعتبار خاصی در این سبک سینمایی برخوردار است.

امسال هیئت داوران جایزه بهترین فیلم مستند بخش بین‌المللی را به «۱۴۸۹» ساخته شوقاکات واردانیان از ارمنستان اهدا کرد. جایزه بهترین کارگردانی این بخش به محمد جبالی، برای کارگردانی فیلم «زندگی زیباست» محصول مشترک نروژ و سرزمین‌‌های فلسطینی رسید.

جایزه بهترین فیلم بخش «انویژن» به آریل کوآری اورتگا و ارنستو دی کاروالیو برای «دگرگونی کانوتو» از برزیل اهدا شد. جایزه بهترین کارگردانی این بخش به فیلم «سکوت عقل» ساخته کومیانا نواکوا از بوسنی‌هرزگوین-مقدونیه شمالی رسید.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط