9.7 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

پلیس آلبانی علیه شش نفر از اعضای سازمان مجاهدین اعلام جرم کرد

پلیس آلبانی شش نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق را به مقاومت در مقابل مامورانش و ایجاد ممانعت متهم کرده است. درباره این اتهام‌ها هنوز جزئیات بیشتری اعلام نشده است. در همین حال سازمان مجاهدین خلق اظهار نظر دولت آمریکا را در این باره «شرم‌آور» و «همسویی با رژیم آخوندها» توصیف کرده است.

در عملیات روز دوشنبه پلیس آلبانی برای تحقیق و بازرسی از کمپ اشرف، ۱۵ مامور پلیس و در مجموع ۳۶ نفر زخمی شدند.

سازمان مجاهدین خلق می‌گوید یکی از اعضایش به نام «علی مستشاری» کشته شده است. پلیس آلبانی این مرگ را با این عملیات مرتبط ندانسته است. خبرگزاری تسنیم، که به نهادهای امنیتی در ایران بسیار نزدیک است، نام فرد کشته‌شده را عبدالوهاب فرجی ذکر کرده است.

عبدالوهاب فرجی با نام مستعار افشین؛عبدالوهاب فرجی کشته شده در اشرف-۳ که با نام علی مستشاری معرفی شده، یکی از هم تیمی های مهدی کتیرایی و از فرماندهان واحدهای ترور سال ۱۳۶۰ در تهران بود. او همچنین با نام مستعار افشین از فرماندهان پایگاه آموزش چریکی با نام های ملک مرزبان و جزی در سلیمانیه و کرکوک عراق در سال ۱۳۶۴ بود. در عملیات فروغ یا مرصاد نیز از معاونین یکی از محورهای عملیاتی بود. در دهه های بعد نیز از مسئولین حفاظت مسعود رجوی و مریم رجوی بود.
عبدالوهاب فرجی با نام مستعار افشین؛ عبدالوهاب فرجی کشته شده در اشرف-۳ که با نام علی مستشاری معرفی شده، یکی از هم تیمی های مهدی کتیرایی و از فرماندهان واحدهای ترور سال ۱۳۶۰ در تهران بود. او همچنین با نام مستعار افشین از فرماندهان پایگاه آموزش چریکی با نام های ملک مرزبان و جزی در سلیمانیه و کرکوک عراق در سال ۱۳۶۴ بود. در عملیات فروغ یا مرصاد نیز از معاونین یکی از محورهای عملیاتی بود. در دهه های بعد نیز از مسئولین حفاظت مسعود رجوی و مریم رجوی بود.

وزارت خارجه آمریکا روز بعد از یورش به کمپ سازمان مجاهدین خلق به نام اشرف ۳، در بیانیه‌ای گفت پلیس آلبانی به واشنگتن اطمینان داده تمام اقداماتش مطابق قانون و با درنظر گرفتن «حقوق و آزادی‌های تمامی افراد در آلبانی» بوده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت از حق آلبانی برای تحقیق درباره هر گونه احتمال اقدام غیرقانونی در خاکش حمایت می‌کند و در بیانیه خود با پرهیز از جزئیات یا اظهار‌نظر درباره تصاویر منتشر شده از درگیری در کمپ اشرف ۳ ، خبرنگاران را به دولت آلبانی ارجاع داد.

در این بیانیه تاکید شده است که دولت آمریکا سازمان مجاهدین را نماینده مردم ایران نمی‌داند؛ هیچ‌گونه حمایت مالی یا آموزشی از آن نمی‌کند و درباره «این سازمان و نیز ادعاهای مطرح‌شده درباره سوءرفتار سازمانی با اعضایش نگرانی‌های جدی دارد.»

سازمان مجاهدین خلق اظهار نظر وزارت خارجه آمریکا را «شرم‌آور» خواند و گفت:

«این اظهارات، آن هم چند ساعت بعد از حمله خونین به اشرف، تفسیری ندارد جز دست تکان دادن برای رژیم آخوندها و همسویی با مهاجمانی که ارزش‌های جهانشمول آزادی بیان و اجتماعات و حق پناهندگی و معاهدات بین‌المللی مانند کنوانسیون حقوق پناهندگان، اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر را لگدمال» کرده‌اند.

در همین زمینه وزارت خارجه ایران خواستار اخراج سازمان مجاهدین خلق از آلبانی شده است. ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارت‌خانه، یک روز پس از درگیری گفت این سازمان «همواره خطری برای امنیت میزبان خود خواهد بود. به همین دلیل دولت عراق آنها را اخراج کرد و دولت‌های دیگر نیز از پذیرش آنها خودداری کردند.»

آقای کنعانی گفت: «امیدواریم دولت آلبانی اشتباه خود را در میزبانی از این فرقه تروریستی جبران کند.»

سه‌شنبه،‌۲۰ ژوئن برابر با سی‌ام خرداد ماه ۱۴۰۲، خبرها و تصاویری از درگیری صدها پلیس آلبانی با اعضای سازمان مجاهدین خلق در «کمپ اشرف ۳» در نزدیکی تیرانا منتشر شد.

این عملیات کمی پس از اعلام پلیس فرانسه مبنی بر منع سازمان مجاهدین از برگزاری تجمع سالانه در پاریس رخ داد.

حدود هزار نیروی پلیس آلبانی برای ورود به قصد «تحقیق و بازرسی» با مقاومت ساکنان کمپ اشرف مواجه شدند.

پلیس آلبانی می‌گوید «با حکم دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرائم سازمان‌یافته» به اردوگاه مجاهدین یورش برده است.

گفته شده عملیات پلیس آلبانی ساعت سه بامداد به وقت محلی آغاز شده با این همه اغلب تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها وقایعی را نشان می‌دهد که در روشنایی روز رخ داده و مشخص نیست عملیات پلیس در ساعات اولیه بامداد چگونه آغاز شده و چطور و تا کی پیش رفته است.

سازمان مجاهدین می‌گوید در این درگیری یک عضوش کشته شده است. پلیس آلبانی تاکید دارد از اسلحه مرگبار استفاده نکرده با اینکه که ۱۵ مامورش مجروح شده‌اند. به گفته پلیس، ۲۱ نفر از ساکنان کمپ در نتیجه استفاده «دفاعی» از اسپری فلفل دچار آسیب و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

اکثریت قریب به اتفاق ساکنان کمپ مشهور به «اشرف ۳» پناهندگان سیاسی‌اند که از عراق به آلبانی منتقل شدند. گفته می‌شود بین دو تا سه هزار نفر ساکن این کمپ هستند.

به گفته سازمان مجاهدین، در این حمله که «به درخواست فاشیسم دینی حاکم بر ایران» انجام شده، نیروهای پلیس «بسیاری از درها و کمدها و وسایل را شکستند و با گاز اشک‌آور و گاز فلفل به ساکنان حمله کردند. بسیاری از کامپیوترها را شکسته یا با خود برده‌اند.»

آنها می‌گویند در این حمله «ناگهانی»، یکی از اعضای سازمان به نام «علی مستشاری کشته شد» و شماری هم به بیمارستان «مادر ترزا» در تیرانا منتقل شدند.

خبرگزاری تسنیم نام این فرد را «عبدالوهاب فرجی» و از «فرماندهان عملیات مرصاد» (فروغ جاویدان) ذکر کرده است.

وزیر کشور و رئیس پلیس آلبانی روز دوشنبه جزئیات بیشتر را به دادستان‌های پرونده ارجاع دادند و گفتند پلیس تنها با حکم دادگاه برای جمع‌آوری سند و مدرک به کمپ رفته بوده است.

بلدی چوچی وزیر کشور آلبانی روز دوشنبه گفت هنوز نتیجه کالبد شکافی برای مشخص شدن دلیل مرگ علی مستشاری اعلام نشده اما اطمینان داد که دلیل آن رفتار پلیس نبوده است.

واکنش‌ها در آلبانی نیز یک‌دست نبوده است. سالی بریشا، نخست‌وزیر سابق آلبانی، در بیانیه‌ای گفت ممکن است «ماموران حکومت ایران» در اشرف ۳ نفوذ کرده باشند و برخورد پلیس را «مجازات گروهی» خواند و خشونت آنها را محکوم کرد.

در توافقی که سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۳ با دولت آلبانی آمضا کرده، اعضای این گروه به شرط خودداری از شرکت در فعالیت‌های سیاسی» اجازه اقامت در آلبانی دریافت کرده‌اند.

فتمیر مدیو، رهبرحزب جمهوری‌خواه آلبانی، هم آنچه در اشرف ۳ روی داد را غیرقابل قبول توصیف کرده و گفته دولت آلبانی باید درباره آن تحقیق و از ساکنان کمپ عذرخواهی کند.

https://www.bbc.com/persian/articles/cn0l6kqgnl2o

بی بی سی فارسی

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط