6 C
Paris
Friday, April 26, 2024

پخش تصویر و سخنرانی رهبران مجاهدین خلق از صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

امروز پنجشنبه پخش برنامه‌های برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ایران، از جمله شبکه یک برای لحظاتی قطع شد و تصاویر و صدای رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران پخش شد.

به گفته سازمان صدا و سیما، «احتمالا سرورهای سازمان هک شده‌اند» اما در عین حال یکی از مسئولان فنی این سازمان در مصاحبه با شبکه خبر گفت که تحقیقات درباره اینکه چه اتفاقی افتاده، ادامه دارد.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، اینطور به نظر می‌رسد که در جریان پخش شبکه یک، برای مدتی تصاویر مسعود و مریم رجوی پخش می‌شود و سپس بخشی از سخنرانی مسعود رجوی شنیده می‌شود.

سازمان مجاهدین خلق یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی است که اعضایش برای دوره‌ای طولانی در کشور عراق مستقر بودند.

از سال ۲۰۰۳ میلادی که حکومت صدام حسین در عراق سرنگون شد، از وضعیت مسعود رجوی هیچ اطلاعی در دست نیست. مخالفان این سازمان می‌گویند که او در جریان جنگ کشته شده است، اما سازمان مجاهدین خلق همچنان اصرار دارد که او زنده است و در مخفی‌گاه به سر می‌برد.

در عوض در ۱۹ سال اخیر، مریم رجوی – همسر مسعود رجوی – عملا رهبری این سازمان را برعهده گرفته است.

بعد از بسته شدن پایگاه این سازمان در عراق، صدها تن از اعضای آن به کشور آلبانی منتقل شده‌اند و در آنجا مستقر هستند.

سازمان صدا و سیما می‌گوید که اتفاقی مشابه شبکه یک در شبکه قرآن و رادیوهای پیام و جوان نیز رخ داده است.

سازمان مجاهدین خلق از سوی جمهوری اسلامی یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود و فعالیت این سازمان در ایران ممنوع است.

سازمان مجاهدین خلق که یک سازمان اسلامگراست، برای دهه‌های متوالی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز قرار داشت.

اما بعد از سال ۲۰۰۳ و پایان یافتن حمایت صدام حسین از این سازمان در عراق، وکلای این سازمان درغرب استدلال کردند که اعضای سازمان مجاهدین خلق دیگر مسلح نیستند و به همین دلیل باید از فهرست‌ سازمان‌های تروریستی خارج شود.

در نهایت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ و ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ این سازمان را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.

با این حال این سازمان همچنان با این اتهام روبه‌روست که از ساختاری فرقه‌ای بهره می‌برد و اعضای جداشده این سازمان می‌گویند که درون سازمان مجاهدین خلق، با شکنجه و فشارهای بسیار سخت روحی و روانی روبه‌رو بوده‌اند.

این سازمان همچنین از سوی دیگر مخالفان جمهوری اسلامی نیز با این انتقاد روبه‌روست که به ارزش‌های دموکراتیک، آزادی بیان و رعایت حقوق بشر پایبند نیست.

گزارش از بی بی سی

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط