9.7 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

پارلمان اروپا جایزه ساخاروف ۲۰۲۳ را به مهسا امینی و جنبش زنان ایران اعطا کرد

نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنجشنبه ۱۹ اکتبر جایزه ساخاروف ۲۰۲۳ برای آزادی اندیشه را به مهسا امینی و جنبش زنان ایران اعطا کردند. این جایزه به خاطر مبارزه زنان ایرانی برای آزادی به آن‌ها تعلق گرفت.

اعلام این جایزه که امروز در صحن پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه توسط روبرتا متسولا، رئیس این پارلمان صورت گرفت، با ارزش‌ترین جایزه اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر به حساب می‌آید.

روبرتا متسولا در سخنرانی خود گفت: «قتل وحشیانه ژینا مهسا امینی» در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، سه روز پس از دستگیری وی توسط گشت ارشاد «نقطه عطفی را رقم زد» و جنبشی به رهبری زنان برانگیخت که تاریخ ساز شد. او همچنین افزود که شعار «زنان، زندگی، آزادی» به فریادی برای همه کسانی تبدیل شده است که از برابری، کرامت و آزادی در ایران دفاع می کنند.

هفته گذشته سه نامزد نهایی این جایزه اعلام شده بودند. علاوه بر مهسا امینی، ویلما نونیز و اسقف کاتولیک رومی رولاندو آلوارز – دو چهره نمادین در مبارزه برای دفاع از حقوق بشر در نیکاراگوئه – و سه زن از لهستان، السالوادور و ایالات متحده که مبارزه برای رسیدن به «سقط جنین رایگان، ایمن و قانونی» را رهبری می‌کنند دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

جایزه ساخاروف درحالی به مهسا امینی و جنبش زنان ایران تعلق می‌گیرد که ششم اکتبر جایزه نوبل صلح هم به نرگس محمدی، دیگر چهره مبارزه برای آزادی بیان و حقوق بشر اختصاص یافت که در حال حاضر در زندان اوین به سر می‌برد.

جایزه حقوق بشر و آزادی بیان اتحادیه اروپا، در سال ١٩٨٨ برای قدردانی از افراد یا گروه‌هایی که از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی دفاع می‌کنند، به نام آندری ساخاروف، فیزیکدان اهل شوروی و مخالف حکومت این کشور که در زمینه خلع سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کرد، ایجاد شد. ساخاروف، برنده جایزه نوبل صلح ، در سال ١٩٨٩ درگذشت.

rfi

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط