12.2 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

وقتی دشنه وزارت ارشاد در قلب لا مینور داریوش مهرجویی فرو می رود

وزارت ارشاد جمهوری اسلامی هیچ دلیل منطقی و قانونی برای حذف فیلم لا مینور ساخته داریوش مهرجویی از اکران نوروزی ۱۴۰۱ سینماها ندارد.
قیچی را برداشته واز پرده سینماها می درد تا کارگردان نامی ایران و دیگر عوامل فیلم را به نابودی بکشاند.

تنها استدلال مسئولان سازمان سینمایی ایران آن است که دو سال از صدور مجوز نمایش این اثر سینمایی می‌گذرد و به همین دلیل مضحک مجوزنمایش را منقضی شده‌ اعلام کرده اند.
آیا این عدالت است؟

لا مینور داریوش مهرجویی نه بوی سیاسی دارد و نه جوانان را به انحراف می کشاند. پس چرا چنین می کنند!؟
اگر سازنده چنین فیلمی جزو باند های شناخته شده مافیای سینما بود، باز هم فیلم را از اکران سینما قیچی می کردند؟

فیلم لا مینور محصول ۱۳۹۸ ایران، به کارگردانی داریوش مهرجویی و نویسندگی مهرجویی و وحیده محمدی است.
این فیلم ابتدا قرار بود از ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ اکران شود اما با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد.

مهرجویی بعد از فیلم اشباح پس از ۶ سال با لا مینور به فیلمسازی روی آورد. مهرجویی در این فیلم پس از ۴۰ سال با علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر همکاری کرده‌است. رضا درمیشیان تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده دارد. عبدالله اسکندری به عنوان طراح گریم بار دیگر با مهرجویی همکاری کرد و ششمین همکاری او با مهرجویی پس از فیلم‌های هامون، بانو، پری، درخت گلابی و دختر دایی گمشده است.

بازیگران
علی نصیریان، عزت‌الله رمضانی‌فر، علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه،
مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق، امرالله صابری، بهناز جعفری، رضا داوودنژاد، دیبا زاهدی، بیتا فرهی، فریماه فرجامی، هومن بهزادی، مهدی مرتضایی.

انتشار
این فیلم متقاضی شرکت در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نشد و بعد از جشنواره اعلام شد در اکران نوروز ۱۳۹۹ روی پرده می‌رود و در اسفند ۹۸ پروانه نمایش دریافت کرد.
اما شیوع ویروس کووید ۱۹ باعث شد فروردین ۹۹ در ایران قرنطینه اعلام شود و سالن‌های سینما تعطیل و اکران لا مینور هم به تعویق افتاد.
بعد از پایان جشنواره فجر ۱۴۰۰، مؤسسه فیلمیران اعلام کرد لا مینور مهم‌ترین گزینه‌اش برای اکران نوروز است و شورای صنفی نمایش نام این فیلم را در کنار شش اثر سینمایی دیگر به عنوان فیلم‌های اکران جدید اعلام کرد.

حذف فیلم از اکران
در اسفند ۱۴۰۰ با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد و تلاش‌های تهیه‌کننده و بیانیه صنف‌های سینمایی برای نمایش عمومی آخرین ساخته آقای مهرجویی بی‌اثر ماند.
استدلال مسئولان سازمان سینمایی ایران آن است که دو سال از صدور مجوز نمایش این اثر سینمایی می‌گذرد و این مجوز منقضی شده‌است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط