12 C
Paris
Tuesday, April 16, 2024

وزیر اطلاعات ایران مخالفان را به «عملیات برون مرزی» تهدید کرد

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران در مصاحبه‌ای که تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی منتشر کرده می‌گوید: «هرکس در آشوب و اغتشاش علیه مردم نقش داشته، هر کجای ایران و دنیا باشد مجازات خواهد شد.»

تهدید آشکار مخالفان حتی در خارج از مرزهای ایران از سوی بالاترین مقام اطلاعاتی جمهوری اسلامی همزمان با دومین سالگرد اعدام روح‌الله زم صورت می‌گیرد که پس از ربودن در خاک عراق به ایران منتقل و چندی بعد اعدام شد.

چندی پیش روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اختصاصی از نگرانی کشورهای غربی نسبت به تحرکات نهادهای امنیتی ایران و سپاه پاسداران برای انجام عملیات‌ علیه مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از این کشور خبر داده بود.

بازتاب گسترده اعدام معترضان ایران در رسانه‌های جهان
گزارش‌ها از ممانعت نیروهای وابسته به حکومت ایران از شرکت مردم در مراسم ترحیم مجیدرضا رهنورد در مشهد
بهاره هدایت از زندان: از بین بردن این حکومت جنایتکار پرهزینه است اما گریزی نیست
دادگستری تهران از محکومیت ۴۰۰ نفر از معترضان به حبس خبر داد
درخواست مادر دکتر قره حسنلو برای جلوگیری از اعدام پسرش
فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر: کشورها سفرای خود را از ایران فرابخوانند
«همکاری نهادهای امنیتی و اتحادیه‌های صنفی» برای پلمب کسب و کارها در روزهای اعتصاب

واکنش‌های گسترده به اعدام معترضان در ایران
همزمان با هفته سیزدهم اعتراضات در ایران، اتحادیه اروپا روز گذشته ۲۰ فرد و یک نهاد را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. در این فهرست صدا و سیمای جمهوری اسلامی به همراه چند تن از مدیران و خبرنگارانش قرار دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری با اشاره به اجرای احکام اعدام گفت که رفتار مقامات ایران غیرقابل قبول است.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در حالی اعلام شد که پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر تحریم سپاه پاسداران نیز شنیده می‌شد با این حال نام چند تن از فرمانده‌هان این نهاد در فهرست اعلامی مشاهده می‌شود.

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با اعتراض‌ها در ایران در روز ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا: اعدام در ملاعام مجیدرضا رهنورد را محکوم می‌کنیم

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر خود نوشت: «ما اعدام در ملاعام مجیدرضا رهنورد، معترض ایرانی در پی یک دادگاه ساختگی را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم. اعدام او یکی دیگر از اقدامات ظالمانه‌ برای ساکت کردن ایرانیان شجاعی که به طور مسالمت‌آمیز برای حقوق خود اعتراض می‌کنند، بود.»

درخواست استادان ایرانی دانشگاه‌های جهان از جاوید رحمان؛ اعدام‌ها و احکام غیرعادلانه دادگاه‌ها باید متوقف شوند

جمعی از استادان ایرانی دانشگاه‌های جهان در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر و کمیته حقیقت یاب کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، خواستار متوقف شدن اعدام‌ها و احکام غیرعادلانه دادگاه‌های ایران شدند.

آنها در این نامه نوشتند: «فقدان دادرسی عادلانه و شفاف در قوه قضاییه، بی‌توجهی آشکار به حقوق شهروندان و بی‌طرف نبودن قضات رسیدگی کننده سبب می‌شوند که احکام صادره ناقض حقوق بشر باشند. بخشی از افراد در دادگاه‌های انقلاب محاکمه شده و می‌شوند که فاقد وجاهت قانونی و سازوکارهای قضایی منطبق بر هنجارهای شناخته شده حقوقی هستند. دستگیر شدگان همچنین از حق داشتن وکیل مستقل محروم‌اند و گاه محتوای پرونده آنها هم در دسترس کسی قرار نمی‌‌گیرد. اظهارات برخی مسئولین قضایی، امنیتی، نظامی و یا سیاسی نشان می‌دهند که دستگاه قضایی پیش از آنکه دغدغه اجرای قانون، عدالت و احترام به حقوق شهروندان را داشته باشد در پی ایجاد ترس و وحشت و «دادن درس عبرت» به کسانی است که به اصل و شیوه‌های حکمرانی در جمهوری اسلامی و نبودن آزادی اعتراض دارند. بدین گونه دادگاه‌های حکومت اسلامی حق حیات تعدادی از هموطنان‌مان را ظالمانه وجه‌المصالحه‌ قدرت حاکم قرار می‌دهند.»

در میان امضاکنندگان این نامه، نام افرادی از جمله یرواند ابراهامیان، عباس میلانی، تورج اتابکی، احمد اشرف، محسن کدیور و فرشته احمدی دیده می‌شود.

فرانسه کاردار ایران را احضار کرد
به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که چندی پیش کاردار ایران به دلیل نقش این کشور در اوکراین، سرکوب معترضان در داخل و برخورد با هفت شهروند فرانسوی که در حال حاضر در بازداشت هستند، احضار شد.

فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر:جامعه‌ بین‌المللی باید به اعدام معترضان واکنش نشان دهد
فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر ۲۲ آذر در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا نسبت به اعدام معترضان در ایران واکنش نشان دهد. در این بیانیه آمده است: «دولت‌های سراسر جهان و به‌ویژه کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا باید سفیران یا بلندپایه‌ترین ‏دیپلمات‌های خود را از ایران فرا بخوانند. فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر ‎ (FIDH)‎و سازمان عضو آن ‏جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ‏‎ ‎‎(LDDHI)‎می‌گویند ماندن این دیپلمات‌ها در ایران در شرایط سرکوب وحشیانه و اعدام دو معترض در کمتر از یک هفته، بدون نشانه‌هایی از تغییر ‏رفتار رژیم تهران، غیرقابل توجیه است‎.‎»
بر اساس این بیانیه، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر‎ (FIDH) ‎و جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران‎ (LDDHI) ‎از تمام دولت‌ها می‌خواهند نارضایتی شدید خود ‏را از بی‌اعتنایی مطلق دولت‌مردان ایران به حقوق بشر، از جمله حق زندگی، نشان دهند و سفیران یا بلندپایه‌ترین ‏دیپلمات‌های خود را از ایران فرا بخوانند. آن‌ها باید اقدام‌های ‏متناسب دیگری را برای پاسخ‌گو ساختن عاملان نقض حقوق بشر در صحنه‌ بین‌المللی در پیش بگیرند، از جمله با تسهیل کار «هیئت ‏بین‌المللی حقیقت‌یاب» که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نوامبر ۲۰۲۲ تشکیل آن را مقرر کرد. فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر‎ ‎و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران‎ ‎همچنین از همه‌ کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهند که اعدام معترضان را محکوم کنند و از ‏دولت‌مردان ایران توقف فوری استفاده از مجازات اعدام را بخواهند.‏

واکنش «اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال جهان» به صدور حکم اعدام برای امیر نصرآزادانی
اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال جهان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از شنیدن گزارش‌ها در خصوص صدور حکم اعدام برای یک فوتبالیست ایرانی به نام امیر نصرآزادانی شوکه و منزجر شده است.
این اتحادیه در صفحه توییتری خود در این رابطه نوشته از اینکه این فوتبالیست به دلیل تلاش‌ها و مبارزاتش برای حقوق زنان حکم اعدام گرفته شوکه و منزجر شده است.
این اتحادیه (فیفپرو) همچنین خواسته است که این حکم لغو شود.

گوهر عشقی برنده جایزه سال ۲۰۲۲ مرکز بین‌المللی حقوق بشر در تورنتو شد
مرکز بین‌المللی حقوق بشر که یک نهاد غیردولتی در تورنتو کانادا است جایزه سال ۲۰۲۲ خود را به گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی و از فعالان حقوق بشر در ایران اعطاء کرده است.
بنابر خبری که این موسسه روز سه‌شنبه – ۱۲ دسامبر – منتشر کرده این جایزه طی مراسم شام عصر ۱۰ دسامبر این موسسه نیابتا به گوهر عشقی اهدا شده است.
گوهر عشقی از زمان کشته شدن پسرش ستار بهشتی در سال ۱۳۹۱ در زیر شکنجه و ضرب و جرح پس از بازداشت، یکی از چهره‌های سرشناس مبارزات مدنی علیه خشونت و اعدام و عضو گروه مادران دادخواه در داخل ایران بوده است.
او به تازگی در همراهی با اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی، حجاب از سر برداشت و با حساب توییتری بنیاد ستار بهشتی وارد توییتر و فضای مجازی شده است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط