8.8 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

وزارت خارجه فرانسه می گوید رای صادره علیه فریبا عادل خواه سیاسی است 

خبرگزاری فرانسه به نقل ازسعید دهقان، وکیل فریبا عادل ‌خواه پژوهشگر ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران است، گزارش کرد که موکلش به ۵ سال زندان به اتهام «تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شده است.

به گفتۀ او خانم عادل‌خواه همچنین به یک سال زندان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است اما از ۲ حکم صادر شده، مجازات طولانی‌تر که ۵ سال زندان است اعمال خواهد شد.

لازم به ذکر است که خانم عادل ‌خواه سال گذشته خورشیدی از اتهام جاسوسی تبرئه شده بود.

فریبا عادل خواه، استاد ۶۱ ساله دانشگاه‌های پاریس، دارای دکترای «مردم‌شناسی اجتماعی و قوم‌شناسی» از فرانسه است و تا پیش از بازداشت در موسسه مطالعات سیاسی پاریس مشغول فعالیت بوده است.

خانم عادل ‌خواه از خرداد ١٣٩٨ پس از سفر به ایران زندانی است. گفته می‌شود که او در جریان سفرهایش به ایران، بارها به قم سفر کرده و مشغول تحقیق درباره حوزه علمیه قم بوده است.

خانم عادل خواه تا کنون دست‌کم ۱ بار در زندان دست به اعتصاب غذا زده است که به گفته وکیلش باعث شده به کلیه‌های او آسیب وارد شود. این نگرانی وجود دارد که با شیوع کرونا، بار دیگر سلامت او در زندان به خطر بیفتد.

پیش از این سیستم قضایی ایران، رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی و شریک زندگی فریبا عادل‌خواه را نیز که برای پیگیری وضعیت او به ایران سفر کرده بود، بازداشت کرد اما او درنهایت حدود دو ماه پیش در جریان تبادل زندانی بین ایران و فرانسه آزاد شد.

در همین رابطه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و آن هیدالگو، شهردار پاریس خواهان آزادی این دو شده بودند.
وزارت خارجه فرانسه نیز از ایران خواست هر چه سریع ‌تر فریبا عادلخواه، پژوهشگر دوتابعیتی را آزاد کند. در بیانیه این وزارت ‌خانه آمده که اتهامات خانم عادلخواه، بر دلایل و مستندات استوار نیستند و مبنای سیاسی دارند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط