10.2 C
Paris
Friday, March 29, 2024

واکنش بین‌المللی به اعدام محسن شکاری ادامه دارد

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار واکنش جهانی به اعدام محسن شکاری شد.
خبرگزاری مهر گزارش داده که دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف را عوامل ناشناس آتش زدند.
فعالان حقوق بشر می‌گویند شادمان احمدی، معترض کُرد، پس از بازداشت زیر شکنجه کشته شده است.

روزنامه طنز شارلی ابدو مسابقه کاریکاتور رهبر جمهوری اسلامی برگزار می‌کند
نشریه طنز شارلی ابدو در اطلاعیه‌ای برگزاری مسابقه بین‌المللی ترسیم کاریکاتورهای رهبر جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده است.

این نشریه فرانسوی در اطلاعیه مربوط به مسابقه کاریکاتور، آیت‌الله علی خامنه‌ای را «نماد قدرت مذهبی واپسگرا، کوته فکر و بی‌مدارا» توصیف کرده که «فقط رهبر کسانی است که واقعاً می‌خواهند در برابر او تسلیم باشند».

این نشریه گفته است که کاریکاتوریست‌ها «باید با تمسخر این رهبر مذهبی متعلق عصری دیگر و با محکوم کردنش به فراموشی تاریخی، از ایرانیانی که برای آزادی خود مبارزه می‌کنند حمایت به عمل آورند».

شارلی ابدو اظهار داشته است که «جاه‌طلبی سیاسی آیت‌الله خمینی برای ایجاد یک جمهوری اسلامی به پایان رسیده که نشان‌دهنده پوچ بودن تلاش برای اداره جامعه‌ای مدرن بر اساس احکام دینی است»

این نشریه در دعوت از کاریکاتوریست‌ها گفته است: «پس نقاشی تا اطمینان حاصل کنید که علی خامنه‌ای آخرین رهبری است که ایرانیان باید مصیبت آن را تحمل کنند!»

شارلی ابدو این نشریه سابقه مخالفت با اسلامگرایی را دارد و در گذشته به خاطر مطالب و کاریکاتورهای خود هدف حمله مرگبار اسلامگرایان قرار گرفته است.

سناتور دموکرات باب منندز خواستار واکنش جهانی به اعدام محسن شکاری شد
سناتور دموکرات باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در توییتر خود اعدام محسن شکاری را محکوم کرده و خواستار واکنش جهانی به آن شده است.او نوشته است: «اقدام رژیم ایران در به دار آویختن محسن شکاری پس از یک محاکمه ساختگی، دوباره چهره واقعی این رژیم را آشکار کرد».او گفته است که جمهوری اسلامی «از تلاش برای درهم شکستن روحیه اعتراضی ایرانیان دست بر نمی ‌ارد» و افزوده: «قبل از اعدام‌های بیشتر، جهان باید با این واقعیت بیدار شود».

واکنش به اعدام محسن شکاری؛ دیوید جفی: هرکس در برابر رهبری در ایران بایستد یک قهرمان است
دیوید جفی، طراح بازی «گاد آو وارز» در توییتی به اعدام محسن شکاری، یکی از معترضان ایران واکنش نشان داده است.او نوشته: «اندوهناک، تاسف‌بار، دلخراش. در کتاب من، هر کسی که در برابر “رهبری” در ایران بایستد، یک قهرمان است. روحت شاد و پرقدرت محسن شکاری. امیدوارم که شجاعت، قدرت و فعال بودنت الهام بخش میلیون‌ها نفر باشد. کریتوس تو را دوست داشت!»

ابوالفضل قدیانی:«خامنه‌ای خودکامه خونریز است»
ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی با انتشاربیانیه‌ای علی خامنه‌ای را «جبار تمامیت‌خواه» و «خودکامه خونریز» خواند و نوشت: «این جنایت‌ها، عزم ملت را در سرنگونی خامنه‌ای و نظامش راسخ‌تر می‌کند.»

آقای قدیانی در بخشی از بیانیه خود نوشته است:«علی خامنه‌ای، جبار تمامیت‌خواه ایران باید بداند که ملت ایران را با اعدام و بگیر و ببندِ معترضان نمی‌تواند مرعوب کند و استراتژی النصر بالرعبِ او تشت رسوایی‌اش از بام افتاده و مدت مدیدی است که نتیجه معکوس برایش به ارمغان می‌آورد».

این فعال سیاسی با «شتابزده بودن» و «نمایشی خواندن» محاکمه و اعدام محسن شکاری نوشته است: «این حکم ننگین ضد بشری به منظور ایجاد رعب و وحشت در میان معترضان یعنی ملت ایران به سرعت حیرت‌آوری اجرا شد».

محسن شکاری از معترضانی بود که روز ۳ مهرماه در خیابان ستارخان در غرب تهران بازداشت شد. بامداد پنجشنبه ۱۷ آذرماه در حالیکه ۷۵ روز از بازداشت محسن شکاری می‌گذشت، حکم اعدام او به جرم محاربه اجرا شد.

پیش از این هم آقای قدیانی حکومت ایران را “نظام فاسد استبدادی ضد مردمی” خوانده بود که از نظر او با مخالفت اکثریت مردم مواجه است.

او گفته بود حکومت “به زور سرنیزه” پایدار نیست، چرا که “اگر قرار بود حکومت های استبدادی ضد مردمی به هر قیمت ممکن تداوم یابند نوبت به حکومت علی خامنه‌ای و امثال او نمی‌رسید.”

آقای قدیانی که پیش از انقلاب ایران زندانی سیاسی بوده و پس از اعتراضات ۸۸ هم زندانی شد بارها انتقادهای تندی از آیت‌الله خامنه‌ای کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موضع اتحادیه علیه اعدام محسن شکاری و ادامه سرکوب را به ایران ابلاغ کرد
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که در تماس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در مورد اعدام محسن شکاری و موضوعات دیگر با او گفتگو کرده است.

وی گفته است که در این تماس موضع اتحادیه اروپا را به او ابلاغ کرده است: توقف فوری اعدام و سرکوب، احترام به آزادی های اساسی مردم ایران و توقف حمایت نظامی از روسیه.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط