4.4 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

واکنش‌ها به توطئه ربودن مسیح علی‌نژاد

دولت آمریکا طرح توطئه جمهوری اسلامی ایران برای ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ساکن نیویورک را به شدت محکوم کرد.
پیشتر وزارت خارجه ایران این اتهام را رد کرده و ادعای دستگاه قضایی ایالات متحده را “مضحک و بی‌پایه” خوانده بود.
سه‌شنبه ۱۳ ژوئیه، مقام‌های دادگستری ایالت نیویورک چهار نفر از جمله “یک مامور اطلاعاتی ایران” را به توطئه‌چینی برای ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار منتقد حکومت ایران در آمریکا و برنامه‌ریزی برای انتقال او به ونزوئلا و سپس ایران متهم کردند.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که آمریکا “با قدرت” از شهروندان و منافعش دفاع می‌کند.
خانم ساکی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر این اتهام بر مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) گفت که این مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.
سخنگوی کاخ سفید گفت: “ما هرگز ایران را به عنوان بازیگری خوب در سطح جهانی ارزیابی نکرده‌ایم، چه با در نظر گرفتن این توطئه برای ربودن شخصی که در آمریکا زندگی می‌کند، چه فعالیت‌های منطقه‌ای آن که رئیس جمهور اقدامات تلافی‌جویانه در قبال آن در نظر گرفته است. اما هم‌زمان به نفع آمریکا و منافع ملی خود می‌دانیم که در گفت‌وگوهای جاری حضور داشته باشیم.”
خانم علی نژاد روز چهارشنبه در توییتی به انگلیسی از همه کسانی که از او حمایت کرده اند تشکر کرد و افزود: “جمهوری اسلامی ایران با تلاش برای ربودن من می خواست مرا ساکت کند. اما من هراسی ندارم. تا زمانی که زنده ام، صدای مادران عزادار، زنان، اقلیت ها و ناراضیان ایرانی خواهم بود.”
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در توییتی “تلاش‌های مداوم ایران برای ربودن روزنامه‌نگاران و منتقدان” را به شدت محکوم کرده اما گفته دیپلماسی برای بازگشت به برجام ادامه پیدا می‌کند.
خانم علی نژاد روز چهارشنبه به رسانه های آمریکایی گفت “مایوس” است از اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در تلاش برای احیای برجام موضع شدیدتری علیه ایران اتخاذ نکرده است.
وزارت خارجه ایران: ارزش پاسخگویی ندارد
ساعاتی پیش سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهام توطئه ماموران جمهوری اسلامی ایران برای ربودن مسیح علی‌نژاد را “مضحک و بی‌پایه” خواند و گفت “ارزش پاسخگویی ندارد.”
سخنگوی وزارت خارجه ایران کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا و پلیس فدرال را “سناریوسازی هالیوودی” نامید که هدف آن “احیای ناامیدانه مهره‌های سوخته و بی‌ارزش شده” است. آقای خطیب‌زاده گفت این بار آمریکا با این ادعا “به شعور جهانیان توهین کرده” است.
خانم علی نژاد سال پیش در مقاله ای در واشنگتن پست توضیح داده بود که حکومت ایران چگونه او را به آدم ربایی تهدید می کند.
او از جمله نوشت: “ابراهیم رضایی، معاون کمیته قضایی مجلس، دستگاه های اطلاعاتی را به ربودن من ترغیب کرده است. حتی عکس های فوتوشاپ شده ای تهیه شد که در آن مرا با دستان بسته و با حجاب جلو بازجوها نشانده اند.”
وزارت دادگستری آمریکا دیروز در اطلاعیه‌اش علاوه بر انتشار عکس چهار متهم که می‌گوید در ایران هستند، نام فردی به نام نیلوفر بهادری‌فر را هم منتشر کرده و گفته به اتهام همکاری برای استخدام کارآگاه برای جمع‌آوری اطلاعات از مسیح علی‌نژاد این متهم در کالیفرنیا بازداشت شده و با قرار وثیقه آزاد است.
در این ادعانامه همچنین آمده است که ماموران اطلاعاتی ایران در سال ۲۰۱۸ از بستگان خانم علی نژاد در ایران خواستند او را برای سفر به کشوری ثالث قانع کنند تا امکان ربودن و انتقال او به ایران فراهم شود. اما با ناکام ماندن این طرح آنها محققان خصوصی در آمریکا را برای زیر نظر گرفتن او طی دو سال گذشته استخدام کردند.
راساس این ادعانامه ماموران ایران راه های ممکن برای انتقال مسیح علی نژاد از آمریکا، از جمله به کار گرفتن یک قایق سریع السیر از نوع تجهیزات نظامی، برای ربودن او از منهتن را بررسی کردند. آنها همچنین درباره راه های سفر از طریق دریا به ونزوئلا که متحد ایران است تحقیق کردند.
خانم علی‌نژاد به بی‌بی‌سی فارسی گفته اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) پیشاپیش او را از این خطر مطلع کرده بود و او را برای مدتی در “خانه‌های امن” تحت حفاظت داشت.
انتشار این خبر از شب گذشته باعث واکنش‌های گسترده کاربران ایرانی و خارجی در شبکه‌های اجتماعی شده است.
تلاش برای خاموش کردن مخالفان
اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند که از بزرگترین تشکل‌های روزنامه‌نگاری جهان است، در اطلاعیه‌ای با محکوم کردن این اتفاق گفته “این موضوع نشان‌دهنده عمق غیرقابل باور اقداماتی است که جمهوری اسلامی ایران حاضر است برای ساکت کردن منتقدانش انجام دهد و به روزنامه‌نگاران در نقاط مختلف دنیا این پیام را برساند.”
میشل استنیستریت، دبیرکل این اتحادیه که به اختصار “ان‌یوجی” خوانده می‌شود، درباره اذیت و آزار سایر روزنامه‌نگاران از سوی مقام‌های امنیتی ایران می‌گوید “ما می‌دانیم که این فقط یک مورد نیست و ان‌یوجی به کمپین علیه تهدید و آزار اعضایش در بریتانیا که برای اتاق‌ خبرهای مختلف از جمله ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی کار می‌کنند، ادامه خواهد داد.”
گزارشگران بدون مرز هم در توییتی “اقدام ایران برای ربودن مسیح علی نژاد” را محکوم کرده است.
پاول سیگرت، از اعضای دیگر ان‌یوجی هم گفته که “روزنامه‌نگاران ایرانی مستقر در این کشور هر روز با این ترس زندگی می‌کنند که آنچه در نیویورک اتفاق افتاد، می‌تواند برای آنان هم اتفاق بیفتد؛ علاوه بر آزار و اذیتی که روزانه باید با آن زندگی کنند.”
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران مستقر در بلژیک هم در توییتی با انتشار خبر ادعای توطئه برای ربودن خانم علی‌نژاد از او حمایت کرده و گفته در کنار او ایستاده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران مستقر در بلژیک هم در توییتی با انتشار خبر ادعای توطئه برای ربودن خانم علی‌نژاد از او حمایت کرده و گفته در کنار او ایستاده است.

مهرماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران ایران از بازداشت روح الله زم، روزنامه‎‌نگار و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز خبر داد که گفته شد از خاک عراق ربوده و به ایران برده شده است. او یک سال بعد از بازداشت اعدام شد.

منبع؛ بی بی سی فارسی

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط