11.4 C
Paris
Sunday, April 28, 2024

وال‌استریت ژورنال: آمریکا حمله‌ی داعش در کرمان را به جمهوری اسلامی اطلاع داده بود

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی خبر داد که ایالات متحده پیش از انفجار در کرمان به صورت محرمانه به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که داعش خراسان در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله در ایران است.

این مرگبارترین حمله تروریستی در کشور بوده است.

آمریکا می‌گوید قبل از انفجارهای کرمان درباره «تهدید تروریستی» به ایران هشدار داده بود

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید پیش از انفجارهای کرمان در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، در روز ۱۳ دی ماه، به ایران درباره خطر «حمله تروریستی» قریب الوقوع با ارائه جزئیاتی هشدار داده بود.

روز پنجشنبه – ۲۵ ژانویه – یک منبع به به بی‌بی‌سی فارسی گفت که دولت آمریکا یک هفته قبل از وقوع حملات انتحاری ۱۳ دی در کرمان به دولت ایران درباره «تهدید وقوع یک حمله تروریستی» هشدار داده بود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که هشدار دادن به ایران درباره یک «تهدید تروریستی قریب الوقوع»، بر اساس سیاست مرسوم این وزارتخانه بود که چنانچه اطلاعاتی درباره «حملات تروریستی» به دست آورد، برای پیشگیری از «جان باختن افراد بی‌گناه» آن را در اختیار کشورهای دیگر می‌گذارد.

ساعاتی پیش از این اظهارات، روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال این موضوع را گزارش کرده بود.

ایران هنوز به این اظهارات و گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال واکنشی نشان نداده است.

وال استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی نوشته بود که واشنگتن پیش از حمله انتحاری در کرمان، اطلاعات قابل استفاده‌ای را به مقام‌های ایران رسانده بود.

بنابر این گزارش، این اطلاعات در مورد موقعیت مکانی و زمانی، این قابلیت را داشت که برای «خنثی» کردن حمله یا کاهش شمار قربانیان مفید باشد.

در دو انفجار در ۱۳ دی ماه در کرمان در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، ۸۴ نفر کشته و ۲۸۴ نفر زخمی شدند.

داعش با پذیرفتن مسئولیت دو انفجار آن را «ادامه کارزار علیه شیعیان» خواند.

یک هفته پس از این حملات مرگبار، وزارت اطلاعات ایران گفت مغز متفکر این انفجارها را شناسایی کرده و او فردی تاجیکستانی به نام مستعار «عبدالله تاجیکی» بوده است.

بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی با اشاره به رویدادهایی مثل ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، روایت حکومت و ادعای داعش را «زیر سوال» بردند.

برخی نیز به غیبت مقام‌های ارشد و همچنین اعضای خانواده قاسم سلیمانی در آن مراسم اشاره و به «احتمال اطلاع قبلی» گمانه‌زنی کرده بودند.

هفته گذشته، وزارت اطلاعات ایران در سومین اطلاعیه خود گفت «یکی از امرای داعش خراسان» را بازداشت کرده است.

در این بیانیه آمده بود که «در ادامه‌ جمع‌آوری‌های گسترده‌ی اطلاعاتی و تدابیر امنیتی در داخل و خارج از کشور، اطلاعات قابل توجهی از لایه‌های دخیل در طراحی و اجرای» این انفجارها به دست آمده است و «تعداد دیگری از عناصر مرتبط با واقعه‌ مذکور، در سطوح برخی سرکردگان گروهک مزدور داعش تا عوامل عملیاتی و از اتباع چند کشور، شناسایی، بازداشت و به بازداشتگاه‌های کشور منتقل شدند».

وزارت اطلاعات ایران گفت یکی از «سرکردگان» داعش به‌ نام «محمد عمران تنویر» با نام مستعار «ابوعمران» را بازداشت کرده که «از امرای داعش موسوم به ولایت خراسان» بوده است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط