هولد-آپ: از فاجعه ماسک در فرانسه تا توطئه گلوبالیست‌ها برای تسخیر جهان

مستند فرانسوی هولد-آپ (HOLD-UP) به‌معنای دستبرد درباره بیماری کووید-۱۹ روز نهم نوامبر ۲۰۲۰ بر روی شبکه اینترنت منتشر شد. در حالی که در روزهای نخست این مستند جنجالی پولی بود، سازندگان آن تصمیم گرفتند برای «افشای پنهانکاری صاحبان قدرت» آن را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار دهند.

پخش این فیلم ۲ ساعت و چهل و سه دقیقه‌ای با استقبال گسترده مخاطبان از آن، واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌های فرانسه در پی داشت. این مستند برای اثبات فرضیه‌های خود با چندین کارشناس، پزشک، روان‌پزشک، سیاستمدار، جامعه‌شناس و همچنین شهروندان عادی از راننده تاکسی‌ها گرفته تا پدر و مادرانی که برای نگهداری از فرزندان مجبور به ترک کار شده اند، گفت‌وگو می‌کند.

مستند هولد-آپ به کارگردانی پی‌یر بارنریاس و با سرمایه شهروندان «مشکوک» فرانسوی ساخته شده است. شهروندانی که روایت دولت، سازمان‌های فرادولتی و رسانه‌های رسمی را از شیوع ویروس کرونا نمی‌پذیرند؛ شهروندانی که پس از دگرگونی ناگهانی زیست شخصی و اجتماعیشان، به تمام نهادهای جامعه بدبین شده‌اند.

هولد-آپ با تاکید بر سیاست‌های متناقض فرانسه درباره ماسک شروع می‌شود؛ حقیقتی که هیچکس و حتی دولت امانوئل ماکرون توان پاسخگویی به آن را ندارد. در جریان موج اول شیوع ویروس کرونا، فرانسه با وجود الزام قانونی به داشتن ذخایر عظیم ماسک‌های جراحی و ان۹۵، به خاطر فروش تدریجی، مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان با قحطی ماسک روبه‌رو شد. دولت در زمان قرنطینه اول تاکید می‌کرد که زدن ماسک برای غیربیماران نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه ممکن است مضر هم باشد. بعد از خرید و تولید کافی ماسک، نپوشاندن صورت در این کشور تا ۱۳۵ یورو جریمه دارد.

ماجرای استفاده و ممنوعیت استفاده از هیدروکسی کلروکین، داروی تجویزی پروفسور دیدیه رائولت بخش بزرگی از این مستند را به خود اختصاص می‌دهد. این باور به‌شکل گسترده در میان شهروندان فرانسوی وجود دارد که بدون انجام یک تحقیق علمی جامع، ممنوعیت تجویز این داروی پرسابقه ضدویروس، تنها برای بازرگرمی رمدیسیور، داروی پیشنهادی شرکت گیلئاد ایالات متحده صورت گرفته است. هولد-آپ با انگشت گذاشتن بر تحقیقات ناقص مجله علمی لانست و رد مقاله این ژورنال تراز اول پزشکی، دو روز پس از انتشار، بر این نتیجه‌گیری تاکید می‌کند.

محدودیت‌های حقوق و آزادی‌های شهروندان در جریان قرنطینه سراسری در گفت‌وگو با چند وکیل، حقوقدان و نماینده مجلس شورای ملی فرانسه مطرح می‌شود. دست‌کم یک وکیل و یک جامعه‌شناس هشدار می‌دهند که قوای اجرایی «قدر قدرت» فرانسه که محصول قانون اساسی جمهوری پنجم است، با تکیه بر هراس شهروندان، روند از بین بردن آزادی‌ها را شروع کرده و اگر با واکنش مناسبی روبه‌رو نشود، این رویکرد را به شدت ادامه خواهد داد.

ناکامی سازمان جهانی بهداشت، سخنان ضد و نقیض مقام‌های بهداشت و درمان کشورهای توسعه‌یافته و از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا درباره شیوع کرونا و نحوه مقابله با آن، از دیگر بخش‌های این مستند جنجالی است.

در حالی‌که انتقاد از عملکرد دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در رویارویی با این بیماری نوظهور برای انسان قرن بیست‌ و‌ یکم امری طبیعی و حتی بدیهی به‌نظر می‌رسد، هولد-آپ پا را از این فراتر می‌گذارد و با انتساب خلق ویروس کرونا به انستیتو پاستور فرانسه، حمل آن به شهر ووهان چین، مساله ازدیاد جهانی جمعیت، بحران‌های ساختاری دولت‌های معاصر، پول‌های مجازی و… پازلی را می‌چیند که سرانجامش باور به این توهم تئوری توطئه است که «قدرتمندان پنهان جهان»، «دست‌های پشت پرده»، «شرکت‌های داروسازی فراملی با همکاری سیلیکون ولی»، بیل گیتس، بنیاد راکفلر و با تئوری‌های یووال نوح هراری، درصدد از بین بردن بخش بزرگی از جمعیت فرودستان جهان و برقراری حکمرانی غیر دموکراتیک خود هستند. اگر «مردم» کوچه و بازار امروز در برابر این توطئه نایستند، فردا هیچ پاسخی برای فرزندان خود نخواهند داشت.

در روزهای گذشته و پس از انتشار این فیلم بسیاری از رسانه‌های فرانسوی به نقد محتوای آن پرداختند. به چالش کشیدن رابطه علی بین ادعاهای مطرح شده در این مستند کار دشواری نیست. با این حال دست‌کم ادوی پلنل و ناتاشا پلونی، سردبیران دو رسانه «منتقد و خلاف جریان» فرانسوی معتقدند بی‌پاسخ ماندن پرسش‌های شهروندان «مطلع» و عملکرد «فاجعه‌بار» دولت فرانسه در رویارویی با ویروس کرونا، به مروجان تئورهای توطئه اجازه می‌دهد تا افکار خود را به شکل گسترده در جامعه مطرح کنند.

هولد-آپ با نمونه (فکت)‌های قابل قبول شروع می‌شود و در پایان به بیننده می‌گوید که ویروس کرونا بخشی از برنامه گلوبالیست‌ها برای قتل عام و گذار به ابرانسان‌ است.

در آستانه جنگ جهانی دوم، بسیاری در کشورهای اروپایی و ازجمله آلمان با متدولوژی مشابه، دست قدرتمندان مخفی قوم یهود را در پشت پرده تمام مصایب خود می‌دیدند.

یورونیوز