10.2 C
Paris
Friday, March 29, 2024

هشدار برجامی ایران به مسئول سیاست خارجی اروپا

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به جوزپ بورل، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده اروپایی برجام، موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را به کمیسیون مشترک برای حل و فصل ارجاع داد. با این حال بورل در پاسخ به این نامه تاکید کرد که ساز و کار حل و فصل اختلاف نیازمند تلاش‌های جدی و بر اساس حسن نیت از سوی همه طرف‌های برجام است.

رسانه‌های ایران به نقل از عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نوشتند که ظریف این نامه را روز پنجشنبه دو ژوئیه (۱۲ تیر) به بورل فرستاده است.

موسوی با «غیرمسئولانه» و «غیرقانونی» خواندن اقدام تروییکای اروپا (آلمان، بریتانیا و فرانسه) در ارائه پیش‌نویس قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین «تداوم عدم پایبندی» این کشورها به تعهدات بین‌المللی ناشی از برجام و مصوبات کمیسیون مشترک، گفته است که ظریف یک بار دیگر موارد «عدم پایبندی» کشورهای اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داده است.

وی گفت: «در نامه وزیر امور خارجه تاکید شده که هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تاثیرات منفی داشته باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین هشدار داده که این کشور در قبال هرگونه «زیاده‌خواهی» و «رفتارهای غیرمسئولانه» اروپا، «اقدامات لازم و متناسب» را اتخاذ خواهد کرد.

ایران پیش از این نیز در دو مرحله دیگر مواردی که آن‌ها را «عدم پایبندی» ایالات متحده و سه کشور اروپایی طبق بند ۳۶ برجام توصیف می‌کند، به کمیسیون مشترک ارجاع و پس از آن تعهدات برجامی خود را طی پنج گام کاهش داد.

پاسخ بورل چه بود؟
جوزپ بورل که این نامه خطاب به وی نوشته شده است، در پاسخ به آن گفت: «همان‌طور که پیش از این گفته‌ام ساز و کار حل و فصل اختلاف نیازمند تلاش‌های جدی و بر اساس حسن نیت از سوی همه طرف‌ها است.»

وی تاکید کرد که به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک از تمامی طرف‌ها برجام انتظار دارد با این روحیه به این روند در برجام نگاه کنند.

کمیسیون مشترک برجام که مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را بر عهده دارد از سال ۲۰۱۶ برای بحث و رایزنی درباره اجرای برجام و مسائل مرتبط با آن تشکیل جلسه می‌دهد.

بورل در پاسخ به ظریف همچنین به پنجمین سالگرد توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «برجام دستاوردی تاریخی برای نظام منع گسترس سلاح‌های هسته‌ای است و به امنیت منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند. من همچنان مصمم به ادامه همکاری با طرف‌های برجام و جامعه جهانی برای حفظ این توافق هستم.»

ایران همچنین در روزهای اخیر چند بار تهدید کرده در صورتی که بر خلاف برجام، تحریم‌های تسلیحاتی این کشور تمدید شود، واکنشی «قاطع» خواهد داشت.

برابر بخشی از توافق هسته‌ای، پایان تحریم تسلیحاتی ایران برای ماه اکتبر آینده پیش‌بینی شده است اما آمریکا تلاش می‌کند تا قدرت‌های اروپایی را برای موافقت با تمدید این تحریم با خود همراه سازد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط