17.6 C
Paris
Monday, April 29, 2024

نمایندۀ کارفرمایان فرانسه: چرا ایران تحریم می‌شود اما عربستان خیر؟

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه و به عقیدۀ رئیس سندیکای کارفرمایان فرانسه، تحریم کردن بازرگانی با ایران، اما آزاد نگاه داشتن آن با عربستان «منطقی نیست». او همچنین از اعمال تحریم‌های آمریکایی علیه مؤسسات غیرآمریکایی به تندی انتقاد کرد و گفت که اروپاییان باید در قبال آمریکا دارای استقلال رأی و عمل باشند.

روز چهارشنبه ٢۴ اکتبر/٢ آبان، “ژوفروا رو دو بِزیو”* رئیس سندیکای کارفرمایان فرانسه (MEDEF)، گفت: «اگر بنا باشد با کسانی بده و بستان داشته باشیم که ارزش‌های ما را محترم نمی‌شمارند، حداقل باید رویۀ واحدی را در مورد همه رعایت کنیم».
او که در یک گردهمایی شرکت‌های خصوصی صحبت می‌کرد گفت: «ایران که معایب زیادی دارد به هرحال یک دموکراسی است و پرزیدنت روحانی با رأی ایرانیان انتخاب شده»…
آقای “دو بِزیو” که سخنگوی کارفرمایان فرانسوی محسوب می‌شود، اضافه کرد که «حقوق زن در ایران نسبت به حقوق زن در عربستان بسیار برتری دارد».
وی همچنین به اصل «فرا سرزمینی بودن» تحریم‌های آمریکا شدیداً حمله کرد و گفت: «من به آقای ترامپ رأی نداده‌ام؛ من به آقای ماکرون رأی داده‌ام و اوست که باید به من بگوید آیا با ایران تجارت بکنم یا خیر»؟ او تأکید کرد که «باید در سطح اروپایی دارای حداقل استقلال تصمیم باشیم».

قبلاً “برونو لومِر” وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز از تحریم‌های “فراسرزمینی” انتقاد کرده بود. مطابق این اصل، ایالات متحد آمریکا می‌تواند با اتکاء به قوانین خود، هر شرکتی را در خارج از خاک آمریکا تحت پیگرد قرار دهد و آن را تحریم کند.

رئیس سندیکای کارفرمایان فرانسه، در پاسخ به پرسشی دربارۀ فروش اسلحه به عربستان گفت: «اگر قرار باشد که فقط با کشورهای دموکرتیک داد و ستد کنیم، چندان تجارتی نخواهیم داشت؛ بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی، دموکراسی در جهان در حال عقب نشینی است».
او افزود: «ما ناچاریم با همه تجارت کنیم، با امید به این که هر چه مبادله بیشتر می‌شود ارزش‌هایی که برای ما مهم است یعنی احترام به انسانیت نیز بیشتر گسترش یابد». وی تأکید کرد که این تنها یک امید است و قطعی نیست.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط