7.4 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

نمایندگان کنگره آمریکا خواستار توضیح درباره احتمال لغو تحریم رهبر و رئیس جمهور ایران شدند

در پی ابراز تمایل مجدد آمریکا برای از سرگیری مذاکرات بازگشت به برجام، سه عضو مجلس نمایندگان آن کشور در نامه‌ای به جو بایدن خواستار توضیحات در مورد نیت وی برای لغو تحریم آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید و دیگر مقامات حکومتی ایران شدند.

با برگزاری مراسم تحلیف و آغاز دوره ریاست جمهوری آقای رئیس، وزارت خارجه آمریکا بار دیگر بر قصد آن کشور برای مذاکرات بازگشت برجام تاکید نهاده است.

برایان استیل، جیم بنکس و جو ویلسون، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوریخواه در نامه خود به جو بایدن یادآور شده‌اند که مذاکره‌کنندگان ایرانی اخیرا به مجلس ایران اطمینان داده‌اند که دولت آمریکا با لغو تحریم‌ علیه رهبر و دیگر مقامات جمهوری اسلامی از جمله ابراهیم رئیسی موافقت کرده در حالیکه دولت آمریکا هیچ توضیحی در این مورد در اختیار کنگره قرار نداده است.

آنان در این نامه خواسته‌اند تا جزئیات تمامی تعاملات صورت گرفته با مقامات ایرانی در اختیار کنگره قرار گیرد.

این سه عضو کنگره همچنین با یادآوری آنچه که سوابق ابراهیم رئیسی در نقض حقوق بشر و نقش او در اعدام‌های گسترده سال ۱۳۶۷ خوانده و با “غیرمنصفانه و غیرآزاد” توصیف کردن انتخابات ایران، از دولت آمریکا خواسته‌اند توضیح دهد “در همبستگی با ملت ایران و تنبیه کسانی که این ملت را تحت فشار قرار می‌دهند” چه تنبیهات غیرهسته‌ای در نظر گرفته است. آنان گفته‌اند که رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، تا کنون به درخواست نمایندگان برای توضیح در مورد اقدامات و ارتباطات خود با ایران پاسخی نداده است.

در واکنش به انتشار خبر ارسال این نامه، یک منبع وزارتخارجه آمریکا گفته است که دولت آمریکا هنوز گامی برای رفع تحریم مقامات ارشد حکومت ایران برنداشته است هرچند کاهش تحریم‌ها بخشی از برنامه دولت برای بازگشت به برجام است.

توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی از جمله دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا، به دست آمد. جو بایدن معاون آقای اوباما بود و تعدادی از مقامات دولت آقای اوباما در دولت آقای بایدن عضویت دارند.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ با انتقاد از محدود بودن دامنه برجام، از این توافق خارج شد اما جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داد به آن توافق باز خواهد گشت.

اخیرا حسن روحانی در آخرین سخنرانی خود در مقام رئیس جمهوری، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل را متهم کرد که مسئول تصمیم دونالد ترامپ به خروج از برجام بوده است.

وی گفت که آقای نتانیاهو با نشان دادن اسناد هسته‌ای ربوده شده از ایران به دونالد ترامپ او را قانع کرد که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در مورد خودداری از دنبال کردن برنامه تسلیحاتی اتمی عمل نکرده است. تا پیش از آن، آقای روحانی و اعضای دولت او دونالد ترامپ را به خاطرخروج از برجام به شدت مورد حمله قرار داده و به عهدشکنی متهم می‌کردند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا همچنین شماری از مقامات و نهادهای ایرانی را به اتهام نقض حقوق بشر و اقدامات دیگر تحریم کرد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط