12.9 C
Paris
Tuesday, April 16, 2024

نصب تندیس بزرگی از لوح منشور آزادی کوروش در لس‌آنجلس

بنا به گزارش بنیاد فرهنگ که مرکز آن در لس‌آنجلس قرار دارد، تندیسی که با الهام از آرمان‌های آزادی‌خواهانه‌ کوروش طرح‌ریزی شده، به زودی در اتوبان بزرگ سانتا مونیکا بولوار لس‌آنجلس نصب خواهد شد.

این منشور که مفاد آن مبنای تنظیم بسیاری از قوانین اساسی کشورهای دموکراتیک جهان قرار گرفته، کهن‌ترین فرمان نوشته شده در باب آزادی، تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها است. نسخه‌ی کپی این لوح که به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته شده، در حال حاضر در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک نگهداری می‌شود.

ناگفته نماند که بنیاد فرهنگ، بنیادی غیر مذهبی، غیر سیاسی و بدون منفعت واقع در لس آنجلس کالیفرنیا می‌باشد که برای تجلیل و ترویج هنر و فرهنگ ایرانی توسط گروهی از بشر دوستان در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد.

بنا به گزارش رسانه ها، دست‌اندرکاران بنیاد فرهنگ اجرای این پروژه‌ی فرهنگی عظیم را در سال ۲۰۱۴ با انتشار فراخوانی از هنرمندان جهان برای شرکت در مسابقه‌ی بهترین طرح تجسمی با عنوان آزادی؛ رویای مشترک آغاز کردند.
بنا بر گزارش صفحه‌ی اینترنتی این بنیاد، این مرحله چندی پیش به پایان رسیده و طرح سیسیل بالموند، هنرمند و معمار پرآوازه‌ی بریتانیایی سریلانکایی‌تبار برگزیده شده است.
سیسیل بالموند هنرمند شناخته‌شده‌ای است که از جمله سال‌ها در ایران کار کرده است. نماد المپیک ۲۰۱۲ لندن که ۱۱۴ متر ارتفاع دارد و با بودجه‌ای نزدیک به ۲۲ میلیون پوند ساخته شده، یکی از کارهای برجسته‌ی او است.
بالموند با اشاره به این که مجسمه‌ی “شاه‌عباس” را نیز در ایران ساخته، در باره‌ی شرکت در فراخوان بنیاد می‌گوید: من معمولا در رقابت‌های آزاد شرکت نمی‌کنم، ولی این بار به دلیل این که به ایران علاقه‌ی زیادی دارم، پیشنهاد مدیر هنری‌ام را قبول کردم و طرح‌هایی در این زمینه کشیدم.

مجسمه‌ی آزادی؛ رویای مشترک برخلاف نماد المپیک که به صورت برج عمودی پر پیچ و خمی ساخته شده، افقی و به شکل استوانه‌ای با خطوط روشن و درخشان طرح‌ریزی شده است؛ شکلی که در اصل فرم لوح استوانه‌ای منشور را در یاد زنده می‌کند که ابتدا در نیایشگاه مردوک، خدای بابل، یافت شد و پیشتر در موزه‌ای در آمریکا نگهداری می‌شد.
ساخت عناصر و اجزای این مجسمه بر پایه‌ای منحنی که تلألوی لایه‌های گوناگون استوانه‌ها را هم باز می‌تاباند، آن را نمادی پویا و متحرک جلوه‌ می‌دهد.
بالموند در این رابطه می‌گوید: من از آن‌جا که این مجسمه قرار است نزدیک بولوار سانتا مونیکا که خودروهای زیادی در آن در رفت و آمدند، نصب شود، می‌خواستم که مجسمه هم در حال حرکت به‌نظر برسد.
پویایی تندیس “آزادی؛ رویای مشترک” تنها با ساختار بیرونی آن به بیننده منتقل نمی‌شود؛ در این رابطه ساختار درونی آن هم که از دو استوانه با رنگ‌های طلایی و نقره‌ای تشکیل شده، نقش مهمی بازی می‌کند: لایه‌ی درونی با درخشش طلایی، نماد گنج با ارزشی (ارزش‌های آزادی‌خواهانه) است که در دل استوانه پنهان شده و باید آن را با لایه‌ی نقره‌ای بیرونی محافظت کرد. ضرورت حفظ این ارزش‌ها هم‌چنین گویای حساسیت و شکنندگی آن‌ها هم هست.
بالموند در باب پیچیدگی مفهوم آزادی و چشم‌اندازهای گوناگون آن می‌گوید: «”منشور کوروش” یکی از رویاهای بزرگ انسان‌ها است و من امیدوارم که طرح من جلوه‌گر معنای ژرف آن باشد.»

هیات داوران ۵ نفره‌ی مسابقه‌ی “بنیاد فرهنگ” با گزینش طرح بالموند از میان ۳۰۰ طرح رسیده، نشان می‌دهند که دست‌کم از نگاه کارشناسانه‌ی آنان، این آرزو برآورده شده است.

کامران دیبا، کارشناس معماری و پایه‌گذار “بنیاد فرهنگ”، شهزاد قنبری، رئیس هیات داوران، لیندا کوماروف، مدیر موزه‌ی هنر لس‌آنجلس، اسکات شفر، معاون رئیس موزه پل گتی، و بنت سیمپسون، مدیر موزه‌ی هنرهای معاصر لس‌آنجلس اعضای این هیات را تشکیل می‌دادند.
شهزاد قنبری با اشاره به این که “طرح برجسته و بی‌نظیر بالموند به خوبی آرمان‌ها و خواست‌های کوروش کبیر را نشان می‌دهد”‌در این رابطه می‌گوید: «”منشور کوروش” ستایشی از آزادی و مدارا است.»
این منشور در واقع لوحی از گل پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش به دست کاهنان مردوک و به خط میخی نوشته شده است. فاتح بابل در آن شرح می‌دهد که چگونه پس از پیروزی برای بابلی‌ها و سومری‌ها آرامش و صلح به ارمغان آورده است.

به گفته‌ی دست‌اندرکاران “بنیاد فرهنگ” از تندیس “آزادی؛ رویای مشترک” در بهار سال ۲۰۱۷ پرده‌برداری خواهد شد. در حال حاضر این بنیاد در صدد گردآوری کمک‌مالی برای تامین هزینه‌های ساخت آن است که مبلغی بالغ بر ۲ میلیون دلار برآورد شده است.
برای آن که پشتیبانی اعانه‌دهندگان بی‌اجر نماند، امکان این که هر کس بتواند در ازای پرداخت کمک، نام خود را در گوشه‌ای از پایه‌ی تندیس حک کند، وجود دارد. به گفته‌ی مسئولان بنیاد تا ۷ نوامبر ۲۰۱۶، بیش از یک میلیون دلار گردآوری شده است.
“بنیاد فرهنگ” ایران در لس‌آنجلس نهادی است که برای شناسایی فرهنگ و هنر ایران به نسل دوم مهاجران ایرانی و هم چنین غیرایرانی‌ها در کالیفرنیا تلاش می‌کند. برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون، اجرای برنامه‌‌های موسیقی و تئاتر، برگزاری سالانه‌ی جشنواره‌ی فیلم‌های کوتاه از جمله فعالیت‌های این بنیاد استک

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط