10.2 C
Paris
Friday, March 29, 2024

نشست رهبران اروپا و آفریقا در فرانسه برای مهار بحران پناهجویی

بنابه گزارش رویترز، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه،میزبان نشست سران هفت کشور آفریقایی و اروپایی در پاریس بود

سران چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا روز دوشنبه با روسای جمهوری کشورهای آفریقایی لیبی، نیجر و چاد دیدار و درباره راه‌های مهار سیل پناهجویانی که از طریق آب‌های مدیترانه راهی اروپا می‌شوند، گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گفت‌ وگوها در پاریس و به میزبانی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برگزار شد وتمرکز عمده آن برچگونگی مهار مهاجرت پناه جویان از سواحل لیبی بود.

پس از بسته شدن راه ورود پناه جویان از طریق ترکیه به کشورهای بالکان و سپس اتریش و آلمان، اکنون ده ها هزار آفریقایی با ورود به خاک لیبی تلاش دارند خودرا به سواحل ایتالیا و اسپانیا برسانند.

مشکل اصلی اما به گفته مقام های مسئول اتحادیه اروپا این است که کشور لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی در سال۲۰۱۱ همچنان درگیر جنگ داخلی است ودر حال حاضر دولت واحدی ندارد.

در اجلاس پاریس «فایز السراج» رئیس دولتی که از سوی جامعه بین الملل در لیبی به رسمیت شناخته می‌شود، حضور داشت. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالی فرانسوی نوشت که هدف اجلاس تهیه یک نقشه راه برای سیاست اتحادیه اروپا در برابر مهاجرت و پذیرش پناه جویان آفریقایی است.

رئیس جمهوری فرانسه ماه گذشته میلادی پیشنهاد تاسیس مراکز ویژه‌ای را در لیبی، نیجر و چاد مطرح کرد تا با انجام مصاحبه و راستی آزمایی اطلاعات مربوطه به پناهجویان آفریقایی دراین مراکز، تقاضای پناهندگی آنان بررسی شود.

این پیشنهاد مورد استقبال رهبران دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هم قرار گرفت. البته هنوز جزئیات کار یک چنین مراکزی روشن نشده است.

سران کشورهای شرکت کننده در نشست، همچنین درباره همکاری‌های امنیتی گفت‌وگو کردند و مذاکرات جداگانه‌ای را با یکدیگر درباره موضوعات مختلف مربوط به اتحادیه اروپا داشتند.

به نوشته روزنامه آلمانی «دی تسایت» منتقدان سیاست مهاجرپذیری اتحادیه اروپا، رهبران کشورهای اتحادیه اروپا را متهم می کنند، با چنین برنامه هایی قصد دورنگهداشتن پناهجویان از مرزهای خود را دارند.

درحالی که دولت های آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا قصد خود از مذاکرات با کشورهای آفریقائی را مهار کردن سیستماتیک و برنامه ریزی شده موج ورود مهاجران به اروپا اعلام کرده اند. البته دولت های عضو اتحادیه اروپا هم نظر واحدی در باره مهاجرت و پذیرش پناه جویان ندارند.

از جمله کشورهای اروپای مرکزی و شرقی عضو اتحادیه اروپا مانند لهستان، مجارستان، جمهوری چک اصولا با پذیرش پناه جومخالف اند.

اتحادیه اروپا درسال ۲۰۱۵، زمانی که صدهاهزار پناهنده از راه ترکیه و یونان خودرابه پشت مرزهای اتریش و آلمان رساندند، موفق شد، با امضای قراردادی با دولت ترکیه هجوم پناه جویان به کشورها ی عضو اتحادیه اروپا را مها رکند.

به رغم این تلاش ها در سال ۲۰۱۵ حدود یک میلیون پناه جو وارد کشورهای اروپای غربی شدند، که آلمان به بیشترین شمارآنان اجازه ورود به خاک خود را داد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط