4.5 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

موتور سواری زنان ممنوع است

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن تشریح برنامه پلیس برای برخورد با موتورسواران بار دیگر تاکید کرده است از آنجایی که در ایران به زنان گواهی نامه موتورسیکلت داده نمی‌شود رانندگی زنان با موتورسیکلت ممنوع است و با آن برخورد می‌شود.

به گزارش ایسنا، او روز یکشنبه ۲۴ بهمن، در جلسه‌ای طرحی به نام “انضباط‌بخشی به موتورسیکلت سواران” که قرار است از ۳۰ بهمن ماه در ۱۰۰ نقطه از تهران اجرا شد، این مساله را عنوان کرد.

این اولین بار نیست که یک مقام پلیس ایران به مساله منع قانونی موتورسواری زنان در ایران اشاره کرده است.

مهر ماه امسال، کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ایران گفته بود که بر اساس قانون “برای گواهینامه پایه سه و سایر گواهینامه‌ها قید آقایان و خانم‌ها عنوان نشده یعنی همه می‌توانند مشمول بهره‌مندی از این نوع گواهینامه‌ها شوند. اما برای گواهینامه موتورسیکلت قید شده که فقط برای مردان.”

او گفته بود که تغییر این قانون دست پلیس نیست و به زنان هشدار داده بود که موتورسواری آنها “خلاف مقررات است زیرا گواهینامه ندارند و قطعاً با آنها برخورد می‌شود.”

مساله موتورسواری زنان و ممنوعیت صدور گواهینامه موتور برای این گروه از جامعه، خلاء قانونی و تفسیرهای شرعی گوناگون باعث شده این مساله هم از موارد نقض حقوق زنان در ایران به شمار رود.

در قانون “رسیدگی به تخلفات رانندگی” که یازده سال پیش در مجلس ایران تصویب و به اجرا گذاشته شده آمده: “کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است.”

به این بند قانون یک تبصره اضافه شده که می‌گوید: “صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.”

دو سال پیش، در پی شکایت یک زن، دیوان عدالت اداری در اصفهان در رای خود پلیس راهوار را ملزم به صدور گواهینامه موتور برای زنان کرد.

در این رای آمده بود: “وضعیت حاکم بر شهرنشینی علی‌الخصوص کلانشهر‌ها و عدم امکان مالی جهت تهیه خودرو برای همه اقشار و سهولت رفت‌وآمد با موتورسیکلت جهت رتق و فتق امور زندگی (که بعضا زنان جامعه با توجه به وضع شخصی و خانوادگی خود شخصا مجبور به حل آن هستند) ضرورت صدور گواهینامه را برای آنها بیشتر نمایان می‌سازد.”

برخی از مسئولان این رای را همان وقت به چالش کشیدند و مشخص نشد که این شکایت به کجا انجامید.

حقوقدانان و کارشناسان با انتقاد از این تبصره قانون می‌گویند که “چطور کسی می‌تواند سوار تریلی شود اما اجازه سوار شدن بر موتور سیکلت را نداشته باشد.”

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط