10.6 C
Paris
Friday, April 19, 2024

موافقت آمریکا با آزادسازی دارایی‌‌های ایران در کره جنوبی و ژاپن

وزارت خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داده که از تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی چشم‌پوشی می‌کند تا ایران امکان دسترسی به دارایی‌هایش در ژاپن و کره را بیاید. این معافیت به معنای انتقال پول بلوکه شده به ایران نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با امضای یک ابلاغیه، امکان دسترسی ایران به دارایی‌های بلوکه‌شده‌اش درژاپن و کره جنوبی را فراهم کرد.

پایگاه خبری “واشنگتن فری بیکن” می‌نویسد، وزیر خارجه آمریکا با این ابلاغیه، به کره جنوبی و ژاپن ۹۰ روز فرصت داده تا به طور قانونی و فارغ از تحریم‌ها، بازپرداخت‌های خود با ایران را نهایی کنند.

ژاپن و کره جنوبی میلیاردها دلار بدهی نفتی به ایران دارند اما تحریم‌های آمریکا امکان واریز وجوه به حساب‌های ایران را نمی‌دهد. معافیت کنونی به معنای آن نیست که پول‌ها مستقیما به ایران می‌روند بلکه برای خرید کالا و خدمات و معاملات تجاری هزینه خواهند شد. در واقع این معافیت، کار شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای را که کالاهای غیرمجاز به ایران صادر می‌کنند، تسهیل می‌کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شده که این معافیت، انتقال هیچ گونه پولی را به ایران مجاز نکرده، بلکه تنها برای بازپرداخت به شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی است که پیش از تشدید تحریم‌ها در دولت قبلی آمریکا، به ایران کالاهای غیر تحریمی صادر کرده بودند.

کره جنوبی هفت میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارد. رسانه‌های این کشور پیش‌تر نوشته بودند که وزیران دارایی آمریکا و کره جنوبی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ونیز با یکدیگر درباره آزاد کردن این بدهی گفت‌وگو کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هنوز درباره این معافیت و مجوز صادره از سوی وزارت خارجه اظهارنظری نکرده است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط