8.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

ممنوعیت بسته‌ بندی پلاستیکی میوه و سبزیجات در فرانسه

در فرانسه از امروز، قانون جدید ممنوعیت بسته‌بندی پلاستیکی برای اکثر میوه‌ها و سبزیجات اجرایی شده است.

خیار، لیمو و پرتقال از جمله ۳۰ محصولی هستند که بسته‌بندی آن‌ها در پلاستیک ممنوع شده است.

بسته‌بندی‌های بزرگ و همچنین میوه‌های خرد شده یا فرآوری شده از این قانون مستثنی هستند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه این ممنوعیت را “دگرگونی واقعی” خوانده و گفته که چنین اقدامی حاکی از تعهد کشورش به حذف تدریجی پلاستیک‌های یک بار مصرف تا سال ۲۰۴۰ میلادی است.

برآورده شده که بیش از یک سوم میوه‌ها و سبزیجات در فرانسه در بسته‌بندی‌های پلاستیکی فروخته می‌شوند و مقامات دولتی معتقدند که این ممنوعیت، مانع استفاده سالانه یک میلیارد قلم از پلاستیک‌های یک‌بار‌مصرف می‌شود.

وزارت محیط زیست فرانسه در بیانیه‌ای که این قانون جدید را اعلام کرده، گفته که فرانسه از “مقدار وحشتناکی” پلاستیک‌های یک‌بار‌مصرف استفاده می‌کند و هدف ممنوعیت جدید، کاهش استفاده از پلاستیک‌های دوریختنی و افزایش جایگزینی آن با بسته‌بندی‌هایی است که از موادی دیگر و یا قابل استفاده مجدد و بازیافتی تولید شده باشد.

این ممنوعیت بخشی از برنامه چند‌ساله دولت آقای مکرون برای کاهش تدریجی مصرف پلاستیک در بسیاری از صنایع است.

از سال گذشته میلادی (۲۰۲۱)، این کشور استفاده از نی پلاستیکی، فنجان، کارد، چنگال و همچنین جعبه‌های غذایی پلی استایرن ( نوعی پلیمر مصنوعی) برای غذاهای آماده را ممنوع کرد.

قرار است در سال جاری میلادی هم در فضاهای عمومی برای کاهش استفاده از بطری‌های پلاستیکی، فواره‌های آب تعبیه شود. نشریات باید بدون بسته‌بندی پلاستیکی برای مشترکان فرستاده شوند و رستوران‌های فست فود نباید اسباب‌بازی‌های پلاستیکی رایگان به مشتریان بدهند.

در همین حال نگرانی‌هایی از طرف صنایع در مورد سرعت اجرای قانون جدید ممنوعیت پلاستیک برای بسته‌بندی میوه‌ها و سبزیجات ابراز شده است.

فیلیپ بینار از انجمن محصولات تازه اروپا گفته: “حذف بسته‌بندی‌های پلاستیکی برای بیشتر میوه‌ها و سبزیجات در چنین مهلت کوتاهی اجازه نمی‌دهد که جایگزین‌ها به موقع آزمایش و معرفی شوند.”

چند کشور اروپایی دیگر هم در ماه‌های اخیر ممنوعیت‌های مشابهی براساس تعهدات خود در کنفرانس تغییرات اقلیمی در اسکاتلند (کاپ ۲۶) اعلام کرده‌اند.

در اوایل ماه گذشته میلادی اسپانیا اعلام کرد که از سال ۲۰۲۳، ممنوعیت فروش میوه و سبزیجات در بسته‌بندی‌ پلاستیکی را اعمال می‌کند تا فرصت برای ارائه راه‌های جایگزین پیدا شود.

دولت فرانسه همچنین یک رشته مقررات جدید زیست‌محیطی اعلام کرده از جمله قوانینی که خواهان آن است که از تبلیغات خودرو برای ترویج جایگزین‌های سبز مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری استفاده شود.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط