8.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

ملاقات امانوئل مکرون با تعدادی از فعالان زن ایرانی

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز جمعه، ۲۰ آبان، در کاخ الیزه با تعدادی از فعالان ایرانی حقوق زنان از جمله مسیح علی‌نژاد و لادن برومند دیدار داشت.

در اعلامیه کاخ الیزه آمده است که آقای مکرون «ضمن ادای احترام به زنان ایران، آن‌ها را به دلیل پیشبرد انقلاب جاری، تحسین کرد».

در این دیدار شیما بابایی، فعال حقوق بشر و رویا پیرایی دختر مینو مجیدی هم حضور داشتند. خانم مجیدی در جریان اعتراضات در کرمانشاه کشته شد و عکس منتشر شده از دخترش، رویا پیرایی که با گیسوان بریده بر سر مزار او ایستاده بود، از نمادهای اعتراضات اخیر در ایران شده است.

مسیح علی‌نژاد که پیش از این دیدار جمعی، دیدار جداگانه‌ای با آقای مکرون داشت در توییتر نوشت: «در دیدار دو نفره با مکرون، رییس جمهور فرانسه گفتم آنچه در ایران دارد اتفاق می‌افتد انقلاب است. فرانسه می‌تواند نخستین کشور باشد برای به رسمیت شناختن این انقلاب. به جای جمهوری اسلامی با چهره‌های اپوزیسیون در آینده دیدار کنید و اتحادیه اروپا را برای پذیرش یک ایران سکولار اماده کنید.»

لادن برومند، فرزند عبدالرحمان برومند که در پاریس ترور شد، پس از این دیدار نوشت: «زمانی وزیر خارجه فرانسه حاضر نشد در برنامه تلویزیونی در کنار دکتر بختیار حضور یابد مبادا قاتلانی چون ولایتی و رفسنجانی برنجند. امروز رئیس جمهور فرانسه دختر بهترین دوست و پیرو بختیار را پذیرفت و حقانیت بختیار و برومند را یادآوری کرد. این پیروزی را مدیون مهسا و مینو و نیکا هستیم».

اشاره خانم برومند به کشته شدگان اعتراضات اخیر ایران است که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ است، تعداد آن ها تاکنون دست کم ۳۲۶ نفر اعلام شده است.

لادن برومند در گفت و گو با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی درباره این ملاقات گفت: «در ابتدای ملاقات رویا پیرایی به مکرون گفت که شما نباید دست قاتلان ما را بفشارید». اشاره خانم پیرایی به ملاقات مکرون با رئیسی در سازمان ملل بوده است که با اعتراضات گسترده‌ای روبرو شد.

او در ادامه با اشاره به این که آنها در ملاقات بیان کرده‌اند که: «مردم ایران از جمهوری اسلامی و حکومت مذهبی رویگردان شده‌اند و دموکراسی و یک زندگی طبیعی می‌خواهند تا بتوانند با کرامت و حقوق انسانی و آزادی بیان زندگی کنند» به مکرون گفته‌اند: «ما از شما نمی‌خواهیم که این رژیم را سرنگون کنید اما برای سرکوب مردم به آن کمک نکنید».

به گفته خانم برومند ملاقات‌کنندگان در ادامه از دولت فرانسه خواستند که: «سپاه را در لیست تروریستی قرار دهد. کمک کند تا ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل اخراج شود و کمیسیون تحقیقات فوری درباره جنایات اخیر تشکیل شود.»

آقای مکرون در این ملاقات گفته است: «ما نه مایلیم نه حق داریم این رژیم را سرنگون کنیم اما می‌توانیم اعلام کنیم ارزش‌هایی که شما برایش جان می‌دهید ارزش‌های ما هم هست و ما از این ارزش‌ها شدیدا حمایت می کنیم و شما همبستگی دولت فرانسه را با خود خواهید داشت».

پس از این ملاقات امانوئل مکرون در سخنرانی‌اش در نشست «صلح پاریس» اعتراضات ایران را یک انقلاب نامید.

ایران اظهارات قبلی رئیس جمهور فرانسه درباره اعتراضات سراسری ایران را «اتهام‌زنی سیاسی، مداخله‌جویانه و مشوق خشونت‌طلبان و قانون‌شکنان» دانسته بود.

آقای مکرون پیش از این هم در توییتی با الهام گرفتن از آهنگ «برای…» شروین حاجی‌پور، نوشته بود: «برای زنانی که شجاعانه روسری‌های خود را برداشتند و در مقابل اسحله قرار گرفتند، برای جوانان و مردانی که در دفاع از حقوق زنان می‌جنگند، برای آنچه که در این مبارزه جهانی است. فرانسه سرکوب اعتراضات توسط رژیم ایران را محکوم می‌کند».

در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و همزمان با روزهای آغازین اعتراضات سراسری ایران، امانوئل مکرون با ابراهیم رئیسی دیدار کرده بود. این نخستین دیدار آقای رئیسی با یکی از رهبران مهم کشورهای غربی بود. آقای رئیسی به نقض حقوق بشر در ایران و دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ متهم است.

پس از این ملاقات امانوئل مکرون در نیویورک به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «به آقای رئیسی گفته‌ام فرانسه از حقوق بشر و به ويژه حقوق زنان دفاع می کند».

فرانسه سرکوب اعتراضات چند هفته گذشته در ایران را محکوم کرده است.

حمایت زنان فرانسوی از زنان ایرانی
پیش از این ده‌ها ستاره و هنرمند زن دنیای سینما و موسیقی فرانسه در ویدیویی با بریدن موی خود از اعتراضات ایران حمایت کرده بودند.

این ویدیو با تصویر ژولیت بینوش، بازیگر مشهور فرانسوی شروع می‌شود که با قیچی کردن مویش مقابل دوربین می‌گوید «برای آزادی». در این پست که با هشتگ «مو برای آزادی» در اینستاگرام ژولیت بینوش منتشر شده، بیش از ۵۰ هنرمند فرانسوی و بین‌المللی در همراهی با حرکتی که به یکی از نمادهای اعتراضات ایران بعد از جان باختن مهسا امینی تبدیل شده، موی خود را قیچی می‌کنند.

ایزابل هوپر، ماریون کوتیار و ایزابل آجانی در کنار بسیاری از بازیگران جوان سینما و خوانندگان فرانسوی در این ویدیو شرکت دارند. چهره‌هایی مانند شارلوت رمپلینگ و جین برکین هم که با فرانسه و سینمای این کشور ارتباط نزدیکی دارند همراه این حرکت اعتراضی نمادین شده‌اند.

ویدیوی بریدن موی زنان هنرمند و سینماگر فرانسوی همراه با این پیام منتشر شده بود: «مردم ایران، با حضور زنان در خط مقدم، جانشان را برای اعتراض به خطر انداخته‌اند. این مردم تنها خواهان اساسی‌ترین آزادی‌ها هستند. این زنان، این مردان سزاوار حمایت ما هستند.»

در ویدیوی همبستگی ستارگان زن سینمای فرانسه این پیام هم دیده می‌شود: «غیرممکن است که دوباره و همواره سرکوب وحشتناک را محکوم نکنیم».

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط