11.2 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

معاون کل وزیر بهداشت: پیش‌بینی می شود آمار روزانۀ مرگ و میر کرونا به ۶۰۰ و حتی ۸۰۰ نفر برسد

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه «واکسیناسیون در ایران دیر شروع شد»، در یک برنامه تلویزیونی گفت: ۹۰ درصد شهرستان‌های کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز به سر می‌برند و طبق پیش بینی انجام شده تا یک ماه و نیم آینده آمار رسمی تعداد مرگ روزانه به ۶۰۰ نفر خواهد رسید و در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ممکن است آمار روزانۀ مرگ کرونا به ۸۰۰ نفر در روز برسد.

او از رشد ۳۸ درصدی فوت بیماران مبتلا به کرونا خبر داده و گفت: «در حال حاضر هر ۴ دقیقه یک ایرانی فوت می‌کند و در ده روز آینده نیز روند افزایشی جان باختگان خواهیم داشت. این در حالیست که کشور هنوز به پیک موج پنجم کرونا نرسیده است.

وی افزود: «در حال حاضر فقط ۳۹ درصد شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت رعایت می‌شود». او همچنین گزارش‌های مربوط به کمبود برخی امکانات اولیه مانند سرم را تایید کرده و وعده داده است که این مشکل به زودی حل می‌شود.

وضعیت کرونا در تهران بحرانی است؛ رکورد موارد بستری شکسته شد

بر اساس آخرین آمار و گزارش ها، وضعیت کرونا در تهران بحرانی است به طوریکه نادر توکلی معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت کرونا در تهران، روز دوشنبه گفت: «بستری‌های کرونایی در تهران با عبور از ۱۰ هزار بیمار، رکورد جدیدی را از ابتدای بروز بیماری تا هشتم مرداد ثبت کرده است». وی افزود: «در هفته‌های اخیر بیماران بدحالی بوده‌اند که برای بستری‌شدن بلاتکلیفند چون ظرفیت بستری تقریبا در اکثر مراکز درمانی تهران تکمیل است».

وی تاکید کرد که «تهران در اوج تعداد بستری‌ها قرار دارد و حداکثر ظرفیت در تهران حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار است که بخش عمده آن پر شده است». وی افزود شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در ۱۶ ماه گذشته چنین تجربه‌ای وجود نداشت. وی تاکید کرد که سویه غالب کرونا در تهران، سویه دلتا است و هر روز به تعداد بیماران افزوده می‌شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار «مداخله جدی» او و شورای عالی امنیت ملی جهت تعطیلی دو هفته ای به‌دلیل وضعیت وخیم ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور شده است.

افزایش ٣٢ درصدی بیماران بستری کرونا

سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت: در هفته گذشته شاهد افزایش ۳۲ درصدی در تعداد بیماران کرونا مثبت بستری و افزایش ۳۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

وی درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ در هفته گذشته بیان کرد: در هفته ابتدایی مرداد ماه تعداد ۱۸۰ هزار و ۲۵۷ بیمار سرپایی کرونا مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته قبل‌تر از آن، افزایش حدود ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: استان‌های مازندران، ایلام، گلستان و سمنان در هفته گذشته به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند. همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور به ترتیب در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است.

اشباع بیمارستان ها و کمبود سرم

در روزهای گذشته با تشدید بحران کرونا، گزارش‌های زیادی درباره کمبود امکانات اولیه درمانی مانند سرم، آب مقطر و همچنین کمبود تخت بیمارستانی منتشر شده است. شماری از شهروندان از جمله برخی چهره‌های معروف همچون شقایق دهقان بازیگر، اعلام کردند سِرُم‌های تزریقی که توسط مبتلایان به کرونا استفاده می‌شود، کمیاب شده است.

علاوه بر کمبود شدید داروهای اساسی و سرم، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در اغلب مناطق ایران نیز تکمیل شده است. برخی داروخانه‌ها علت کمبود سرم را «قطع برق کارخانه‌ها و افزایش سرعت همه‌گیری ویروس کرونا» می‌دانند.

علی روح‌بخش مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ضمن «بحرانی» خواندن وضعیت دارو، از کمبود سرم در بیمارستان‌های این شهر خبر داده و درباره نبود داروی «فاوی‌پیراویر» هشدار داده بود.

حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت که یکی از شرکت‌های سرم‌ساز در حال اصلاح خطوط تولید خود بود که کمبود سرم در روزهای اخیر رخ داد. وی افزود: «در حال حاضر به دلیل گرمای هوا مردم دچار کم آبی بدن می‌شوند و این موضوع باعث شده تا برایشان سرم تجویز شود. همچنین بیماران مبتلا به کرونا نیز به سرم نیاز دارند که مصرف سرم افزایش پیدا کرده است.»

ورود محمولۀ جدید واکسن چینی؛ برنامۀ هلال احمر برای واردات ٣٠ میلیون دوز واکسن کرونا

رضا زبیب دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه این وزارتخانه، از ورود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دُوز واکسن چینی کرونا به ایران خبر داد.

از سوی دیگر، محمد حسن قوسیان مقدم سخنگوی جمعیت هلال احمر، با اشاره به هدف گذاری جدید این سازمان برای واردات ۳۰ میلیون دُوزی واردات واکسن کرونا، گفت: «سری قبل که جمعیت هلال احمر در حوزه واردات واکسن کرونا اقدام کرد، برای واردات ۱۰ میلیون دوُز واکسن کرونا برنامه‌ریزی کرده بودیم که محقق شد و ۱۰ میلیون دُوز را وارد کردیم و ۴۰۰ هزار دوز هم اهدایی بود و مجموعاً ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دوُز وارد کردیم».

وی افزود: «در دور جدید در جلسات برای واردات ۳۰ میلیون دُوز دیگر از واکسن کرونا هدف‌گذاری کردیم که روز گذشته اولین محموله آن بالغ بر یک میلیون و ۱۲۰ هزار دوُز واکسن وارد شد و در صورتی که هماهنگی‌های ارزی به موقع انجام شود، با سرعت بیشتری می‌توانیم تعهدات‌مان را محقق کرده و واکسن‌ها را وارد کنیم».

۴١١ فوتی جدید کرونا در کشور؛ رکورد موارد ابتلا و بستری روزانه شکست

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۹۴ نفر دُوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۷۹۵ هزار و ۶۸۰ نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۷۴ دوُز رسیده است.

از دیروز تا امروز ۱۱ مردادماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر رسیده است.

همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسید. همچنین ۵ هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۶ میلیون و ۳۹ هزار و ۴۵۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

گفتنی است که پیش از این بیشترین موارد شناسایی شده روزانه کرونا مربوط به پنجم مردادماه با ۳۴۹۵۱ ابتلا و بیشترین میزان بستری هم مربوط به ۳۰ فروردین با ۳۹۰۱ بستری بوده است.

ایران پس از کشورهای آمریکا، هند، برزیل و کلمبیا دارای بیشترین تعداد بیماران حاد کرونایی است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط