10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

مصر دو جزیره خود را به عربستان واگذار کرد

رسانه ها گزارش داده اند عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر روز شنبه ۲۴ ژوئن با امضای توافق واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی، این توافق را قطعی کرد. یک هفته قبل پارلمان مصر به این واگذاری رای مثبت داده بود.

جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ قراردارند و از اهمیت استراتژیک و نظامی برخوردارند. جزیره تیران با ۸۰ کیلومتر مربع مساحت در دهانه خلیج عقبه و در راه آبی تنگه تیران واقع است که راه دسترسی اسرائیل به دریای سرخ نیز هست.

توافق اولیه واگذاری این دو جزیره در سال ۲۰۱۶ و در جریان سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به مصر صورت گرفت و انتقاد زیادی را در جامعه سیاسی مصر برانگیخت. دیوان عالی مصر نیز توافق اولیه را باطل اعلام کرد. این دیوان با استناد به مدارک تاریخی که قدیمی‌ترین آن به دوم آوریل سال ۱۸۸۲ باز‌می‌گردد، این دو جزیره را بخشی از خاک مصر خوانده بود. با این حال یک دادگاه دیگر و پس از آن پارلمان مصر با واگذاری حاکمیت این جزایر به عربستان موافقت کردند.

با این حال رئیس جمهوری مصر با اشاره به سابقه تاریخی این دو جزیره آنها را در اصل متعلق به عربستان دانسته که در سال ۱۹۵۰ مصر به درخواست آن کشور در این جزایر نیروی نظامی مستقر کرده است. به جز نیروهای نظامی، این جزایر ساکنان دیگری ندارند.

معترضان به واگذاری این دو جزیره عبدالفتاح سیسی را به نقض قانون اساسی و خوش خدمتی به پادشاه عربستان برای دریافت کمک های مالی این کشور متهم کرده و نسبت به تایید ناگهانی این واگذاری در هفته گذشته در پارلمان این کشور نیز اعتراض دارند. دادگاه قانون اساسی مصر هنوز در مورد نسبت این واگذاری با قانون اساسی کشور نظر نهایی نداده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط