10.6 C
Paris
Friday, April 19, 2024

مسعود کشمیری عامل انفجار در دفتر نخست‌وزیری

مسعود کشمیری متولد ۱۳۲۹ شمسی از اعضای سازمان مجاهدین خلق و به طور همزمان جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بود. از وی به عنوان عامل نفوذی و عامل اصلی انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در ۸ شهریور ۱۳۶۰ نام برده شده‌است.

زندگی شخصی
مسعود کشمیری فرزند سعید، زادهٔ ۱۳۲۹ در کرمانشاه، دارای مدرک لیسانس علوم اداری و مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران بود. همسر وی مینو دلنواز نیز از اعضای فعال مجاهدین است.

مشاغل و مسئولیت‌ها

کارآموز در وزارت کار و امور اجتماعی (از تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۵۱ تا اواخر سال ۵۳ با قراردادهای ۶ ماهه)
شاغل در شرکت سایبرناتیک
شاغل در شرکت انگلیسی رایدر هند
عضویت در کمیته مستقر در اداره دوم ارتش
عضویت در ضد اطلاعات مرکزی نیروی هوایی و مرکز مستشاری آمریکایی‌ها با عنوان نماینده نخست وزیر دولت موقت و زیر نظر کمیته اداره دوم ارتش
عضویت در طرح و برنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
عضویت مؤثر در ستاد خنثی سازی کودتای نوژه به نمایندگی از کمیته اداره دوم ارتش
عضو دفتر نخست وزیری در سیستان و بلوچستان
عضویت در معاونت سیاسی اجتماعی وزیر مشاور در امور اجرایی
عضویت در دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست وزیری
فعالیت در دبیرخانه شورای امنیت
جانشین دبیر شورای امنیت

فعالیت در سازمان مجاهدین
او قبل از انقلاب توسط پسر دایی خود، ابوالفضل دلنواز؛ که برادر همسرش نیز بود و در درگیری مسلحانه کشته شد، جذب سازمان مجاهدین شد. ابتدا در بحث‌های خانوادگی از آنها حمایت می‌کرد، لیکن به مرور زمان چهره‌ای حزب‌اللهی و حامی جمهوری اسلامی به خود گرفت و کمی پیچیده‌تر عمل کرد. او به همراه علی اکبر تهرانی تحت مسئولیت محمود طریق الاسلام در این سازمان حضور داشت. وی پس از انقلاب نیز همچنان عضو سازمان مجاهدین بوده و اسامی مستعاری همچون حنیف و مجیب داشته است. منزل او در مهرشهر کرج و آریاشهر از بزرگترین انبارهای سلاح و مهمات سازمان بوده است و افراد سطح بالایی از سازمان در این منازل به تشکیل جلسه می‌پرداخته‌اند. همسر وی مینو دلنواز نیز از اعضای فعال مجاهدین بوده است و اکنون نیز به همراه وی متواری است.

حوادث منتسب به وی

مداخله و جلوگیری از به جریان افتادن و محاکمه عاملان کشتار هفدهم شهریور ۱۳۵۷
فراری دادن رهبر عملیات کودتای نوژه سرهنگ احسان بنی عامری
عامل اصلی انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در هشتم شهریور
تلاش برای منفجر کردن بمب در منزل ایت الله خمینی در جماران

انفجار در دفتر نخست‌وزیری
به گفتهٔ منابع جمهوری اسلامی در آغاز چنین تصور شد که مسعود کشمیری که آن زمان جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی بود نیز در این انفجار کشته شده و قطعاتی از اجساد دیگران به عنوان بازمانده جسد وی دفن شد ولی پس از مدتی معلوم شد که وی از مرتبطان با سازمان مجاهدین و عامل اصلی انفجار بوده و به خارج از ایران گریخته‌است.

وضعیت فعلی
مسعود کشمیری همچنان زنده‌است. برخی از اعضای سابق سازمان مجاهدین معتقدند او از این سازمان بریده‌است. به نقل از یکی از مقامات جمهوری اسلامی در مصاحبه با ایرنا، کشمیری و محمدرضا کلاهی صمدی در دی ۱۳۹۲ در آلمان رویت شده‌اند.

شایعه بازداشت
روز شنبه بیست و پنج اردیبهشت ۱۳۹۵ پلیس ایران اعلام کرد که عامل بمب گذاری دفتری نخست وزیری در سال شصت بازداشت شده است. سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در دهمین نشست خبری از دستگیری یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در کشور آلبانی که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی دست داشته است خبر داد. با این خبر پلیس، گمانه زنی‌ها مبنی بر دستگیری مسعود کشمیری قوت یافت اما پس از یک روز خبر دستگیری مسعود کشمیری تکذیب شد.

برخلاف گمانه‌زنی‌ها و شایعات مطرح شده، عامل دستگیر شده مرتبط با انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی بوده و یک زن است. سردار منتظرالمهدی در تشریح جزئیات دستگیری یکی از عوامل انفجار ساختمان حزب جمهوری که اخیراً در کشور آلبانی دستگیر شده است اظهار داشت: این خانم به استناد اعلان قرمز (red wanted) صادر شده از سوی اینترپل، دستگیر شد. سخنگوی ناجا افزود: اعلان قرمز اینترپل به مثابه حکم جلب سیار بین‌المللی است که پس از صدور این اعلان، این عضو گروهک تروریستی منافقین که در انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در سال ۶۰ دست داشته است، در کشور آلبانی دستگیر شد. در اخبار تکمیلی نام فرد بازداشت شده فهیمه اروانی اعلام شد که توسط دولت آلبانی بازداشت سپس آزاد شده است.

شایعات جدید از بازداشت مینو دلنواز حکایت دارد. او همسر کشمیری و خواهر ابوالفضل دلنواز عضو سابق گروه مجاهدین و داوطلب نمایندگی اولین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه اسلام‌آباد غرب است.

منبع؛ ویکی پدیا

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط