10.4 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

مرگبارترین زلزله های سی سال گذشته جهان

از زلزله تا رانش زمین و سونامی های احتمالی پس از آن در مناطق نزدیک اقیانوس ها، تکان های زمین می تواند خسارات جبران ناپذیر برای شهرها و مرگ و میر پرتعداد و فاجعه بار برای ساکنان آنها بوجود آورد.

در این مطلب به برخی از زمین لرزه های مرگبار جهان در سی سال اخیر می پردازیم.

نپال
۲۰ اوت ۱۹۸۸

زلزله ای ۶/۸ ریشتری شرق نپال را لرزاند. این زمین لرزه ۷۲۱ کشته در نپال و ۲۷۷ کشته در شهر مرزی هندوستان با این کشور بر جا گذاشت.

فیلیپین

*۱۶ ژوئیه ۱۹۹۰ *

زلزله ای به بزرگی ۷/۷ ریشتر منطقه لوزون در فیلیپین را به لرزه درآورد. این زمین لرزه که ۴۵ ثانیه ادامه داشت جان ۱۶۲۱ نفر را گرفت.

هندوستان
۱۹ اکتبر ۱۹۹۱

زلزله ای به بزرگی ۶/۸ ریشتر منطقه اترکاشی هند را به لرزه درآورد. در این حادثه نزدیک به ۲۰۰۰ نفر کشته شدند.

هندوستان
۲۹ سپتامبر ۱۹۹۳

زمین لرزه در منطقه لاتور هند به بزرگی ۶/۲ ریشتر روی داد. این زلزله نزدیک به ۹۷۴۸ کشته بر جای گذاشت.

ژاپن
۱۶ ژانویه ۱۹۹۵

زلزله ۶/۹ ریشتری شهر کوبه در ژاپن را بمدت ۲۰ ثانیه لرزاند. این زمین لرزه که به زمین لرزه بزرگ هانشین معروف است، خسارات شدید را باعث شد. پل ها و سازه ها فرو ریخت و آتش سوزی های فراوانی بوجود آمد. در این حادثه ۶۴۳۴ نفر کشته و ۳۰ هزار نفر بی خانمان شدند. این زمین لرزه نزدیک به ۱۵۰ پس لرزه داشت.

ترکیه
۱۷ اوت ۱۹۹۹

زمین لرزه ای به بزرگی ۷/۶ در مقیاس ریشتر شهر ازمیت در غرب ترکیه که بر روی گسل مشهور آناتولی شمالی قرار دارد را بمدت ۳۷ ثانیه لرزاند. در این زلزله ۱۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند و ۵۰۰ هزار نفر بی خانمان شدند.

هندوستان
*۲۶ ژانویه ۲۰۰۱ *

زلزله ای به بزرگی ۷/۷ در مقیاس ریشتر منطقه گجرات هند را به لرزه درآورد. این زمین لرزه بزرگ خسارات فراوانی برجای گذاشت و جان ۲۵ هزار نفر را گرفت . زلزله گجرات نزدیک به دو میلیون نفر بی خانمان برجای گذاشت.

ایران,زلزله بم
۲۶ دسامبر ۲۰۰۳ (۵ دی ۱۳۸۲)

زمین لرزه ای به بزرگی ۶/۶ در مقیاس ریشتر، شهر بم و مناطق اطراف آن رادر شرق استان کرمان لرزاند. این زلزله مرگبار نزدیک به ۴۰ هزار کشته و ۳۰ هزار زخمی برجا گذاشت. در این حادثه ۹۰ درصد سازه های بم و همچنین ارگ بم، سازه گلی با ۲۵۰۰ سال قدمت ویران شد.

اندونزی
۲۶ دسامبر ۲۰۰۴

زلزله ای با بزرگی ۹ در مقیاس ریشتر در عمق دریا در ساحل جزیره سوماترا، سونامی بزرگی پدید آورد که جان بیش از ۲۱۶ هزار نفر را در کشورهای حاشیه اقیانوس هند گرفت.
از این تعداد ۱۶۸ هزار نفر در اندونزی کشته شدند.

پاکستان
۸ اکتبر ۲۰۰۵

زمین لرزه ای به بزرگی ۷/۶ در مقیاس ریشتر با مرکزیت منطقه کشمیر، هند و افغانستان را نیز لرزاند. این زلزله بش از ۸۶ هزار نفر کشته برجای گذاشت و بیش از ۲ میلیون نفر بی خانمان داشت.

چین
۱۲ می ۲۰۰۸

زمین لره قدرتمند ۸ ریشتری استان سیچوآن چین را لرزاند. این زلزله در ۹۲ کیلومتری شمال غرب چنگدو، مرکز این استان روی داد و ۱۰۲ پس لرزه داشت.
در این حادثه بیش از ۸۰ هزار نفر کشته و مفقود شدند.

هائیتی
۱۲ ژانویه ۲۰۱۰

زمین لرزه با قدرت ۷ در مقیاس ریشتر در نزدیکی پورتوپرنس، پایتخت هائیتی روی داد و خسارات بسیاری را موجب شد. این زلزله تا جمهوری دومینیکن احساس شد و بش از ۲۳۰ هزار کشته و ۲۲۰ هزار زخمی بر جای گذاشت.

ژاپن
*۱۱ مارس ۲۰۱۱ *

زمین لرزه و سونامی به قدرت ۹ ریشتر در نزدیکی سندای در استان میاگی ژاپن روی داد. امواج سونامی به ارتفاع ۱۵ متر از این زلزله ایجاد شد. در پی ثبت این زمین ارزه در عمق دریا، بسیاری از مناطق ساحلی ژاپن را واردار به اعلام خطر سونامی کرد. دولت ژاپن بر این زمین لرزه نام «زمین لرزه بزرگ شرق ژاپن» را نهاد. این حادثه سه رآکتور اتمی ژاپن را تخریب کرد و در مجموع بیش از ۱۵ هزار کشته و تعداد بسیاری بی خانمان برجا گذاشت.
این زلزله قوی ترین زلزله ژاپن و پنجمین زمین لرزه بزرگ جهان از ۱۹۹۰ است.

نپال
*۲۵ آوریل ۲۰۱۵ *

زلزله ای به بزرگی ۷/۹ ریشتر در ۲۹ کیلومتری جنوب شرقی لامجونگ نپال روی داد که باعث سقوط بهمن در اورست نیز شد. این زمین لرزه قدرتمند و مرگبار جان بیش از ۷ هزار نفر را گرفت و آثار باستانی فراوانی را در نپال تخریب کرد.

ایران، عراق
۱۳ نوامبر ۲۰۱۷

زمین لرزه ای به بزرگی ۷/۳ در مقیاس ریشتر شهرهای مرزی ایران (کرمانشاه، ایلام و …) و عراق (سلیمانیه و شهرهای دیگر اقلیم کردستان) را به لرزه درآورد. بیشترین میزان خسارت جانی و مالی این زلزله در شهرهای سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن در استان کرمانشاه روی داد. تا تاریخ ۱۴ نوامبر ۵۳۰ کشته در این حادثه اعلام شد.بیش از ۷ هزار نفر در زمین لرزه ای که تا پایتخت ایران، تهران نیز احساس شد مصدوم شدند.

به نقل از یورو نیوز

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط