9.9 C
Paris
Friday, May 3, 2024

محکومیت بین المللی اعدام دو نفر دیگر در صد و چهاردهمین روز اعتراضات سراسری ایران

صبح روز شنبه، رسانه‌های ایران اعلام کردند که محمد مهدی کرمی و محمد حسینی از متهمان پرونده قتل روح‌الله عجمیان به دار آویخته شدند. این خبر ناگهانی در حالی منتشر شد که در روزهای اخیر قوه قضائيه از تایید حکم اعدام آنها خبر داده بود.

در روزهای گذشته روند دستگیری و بازداشت خبرنگاران و فعالین مدنی از سوی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی تشدید شده و همچنان تلاش‌ها برای سرکوب اعتراضات از سوی مقام‌های حکومتی ادامه دارد.

روز گذشته همچون دیگر جمعه‌ها، نماز جمعه شهر زاهدان صحنه سر دادن شعارهای تند ضد حکومتی از سوی مردم این شهر بود. مولوی عبدالحمید، رهبر اهل سنت در بلوچستان هم در خطبه‌های خود تاکید کرد که هیچ حاکمی در دنیا اختیار مطلق ندارد.

وضعیت دسترسی به اینترنت همچنان در کشور با اختلال فراوان رو به رو است و کاربران برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با دشواری فراوانی دست به گریبانند.

واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب معترضان در ایران ادامه دارد و انتشار خبر اعدام این دو نفر، احتمالا منجر به محکومیت‌های جهانی بیشتری خواهد شد.

بیش از ۵٠ نفر از ستاره‌های مشهور هالیوود خواستار توقف اعدام معترضان در ایران شدند

بیش از ۵۰ نفر از ستاره های مشهور سینما و تئاتر جهان از جمله کیت بلانشت، جیسون موموآ، برایان کرانستون، ماریون کوتیار، جیسون سیگل، ساموئل ال جکسون و اولیویا وایلد، خواستار توقف اعدام معترضان زندانی در ایران شدند.

در حالیکه بیش از صد روز از اعتراضات جاری در ایران می گذرد، شماری از هنرمندان مشهور هالیوود در پیامی ویدیویی که با تلاش نیکول نجفی فیلمنامه نویس ایرانی-آمریکایی، آنا لیلی امیرپور کارگردان، نویسنده و تهیه کننده و موژان مارنو بازیگر، تهیه شده است، به اعدام معترضان در ایران واکنش نشان داده و خواستار پایان دادن به اعدام‌ها در این کشور شدند.

این هنرمندان با در دست گرفتن نوشته‌ای با عنوان «اعدام را در ایران متوقف کنید»، خواستار توقف اعدام معترضان بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر در ایران شدند.

در این ویدیو که روز گذشته منتشر شده، آمده است: «ما در کنار مردم ایران در راه مبارزه برای آزادی ایستاده‌ایم، هزاران نفر از معترضان دستگیر شده‌ و برخی اعدام شده‌اند؛ جان بسیاری دیگر نیز در خطر است؛ اما جهان نظاره‌گر است».

ستاره های مشهور هالیوود در ادامۀ این پیام ویدیویی، خواستار ادامۀ این کارزار برای توقف اعدام در ایران شده‌اند تا بینندگان این ویدیو نیز به شیوۀ آنان با خودکاری بر روی کاغذ بنویسند «اعدام را در ایران متوقف کنید» و سپس با در دست گرفتن آن عکس خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند و با استفاده از این هشتگ تا جای ممکن این پیام را بازنشر دهند.

نیکول نجفی فیلمنامه‌نویس ایرانی‌تبار، با انتشار این پیام ویدیویی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشته است: «مردم ایران از سپتامبر ۲۰۲۲ تا کنون، انقلابی تاریخی را برای سرنگونی دیکتاتوری وحشیانه در این کشور رهبری می‌کنند».

وی در ادامه می افزاید: «ایرانیان با شجاعتی بی‌مثال در خیابان‌ها تظاهرات کرده‌اند اما در مقابل، رژیم تاکنون بیش از پانصد نفر را کشته، بیش از بیست‌هزار نفر را دستگیر کرده و اکنون به آخرین ابزار سرکوب خود یعنی اعدام روی آورده است. این آخرین تلاش رژیم برای نجات خود و ارعاب مردم جهت تسلیم‌شدن است اما ایرانی ها کوتاه نمی آیند.»

نیکول نجفی در ادامه تأکید کرده است: «این وظیفه ما و جامعه بین‌المللی است که در برابر این موارد نقض حقوق بشر موضع گیری کنیم. آگاهی دادن درباره آنچه در حال روی دادن است، راهی است برای آنکه این رژیم ظالم را پاسخگو نماییم».

وی در ادامه می افزاید: «ما را در انتشار دادن این خبر در جهان یاری کنید و در کنار مردم ایران که برای دموکراسی و آزادی‌های بنیادین خود مبارزه می کنند، بایستید».

همزمان موژان مارنو هنرمند ایرانی-آمریکایی نیز در مصاحبه با هالیوود ریپورتر گفته است: «ما قصد داریم تا حد امکان، نگاه‌ها را به این موضوع جلب کنیم و کاری کنیم که جمهوری اسلامی با دانستن آنکه جامعه بین‌المللی در حال نظاره این اقدامات است، تحت فشار قرار بگیرد.»

او در ادامه افزود: «هدف دیگر ما این است که به ایرانیان داخل کشور نشان دهیم که دنیا با آنهاست، فراموش نمی‌شوند و اعتراض و رنج آنها بیهوده نیست».

آنا لیلی امیرپور نیز به هالیوود‌ ریپورتر گفته است: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌دانیم نسل جدید مردم ایران خواهان آزادی هستند.»

همبستگی بیش از ۵۰ نفر از ستاره های مشهور هالیوود با مردم ایران در قالب یک پیام ویدیویی، در حالی منتشر شده است که پیش از این نیز مرجان ساتراپی، کارگردان ایرانی ساکن فرانسه، در ویدئویی با همراهی ۵۰ هنرمند فرانسوی آهنگ «برای» شروین حاجی‌پور را همخوانی کردند.

اتحادیه اروپا: جمهوری اسلامی سریعا به اعدام ایرانیان پایان دهد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به اعدام معترضان ایرانی پایان دهد.

آقای بورل در بیانیه خود تاکید کرد که اتحادیه اروپا از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی که در ارتباط با اعتراضات جاری در ایران دستگیر و اعدام شدند، منزجر شده است.

او در ادامه گفت: «این نشانه دیگری از سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط مقام‌های جمهوری اسلامی است.»

در ادامه این بیانیه اتحادیه اروپا بار دیگر از مقام‌های ایران خواسته که فورا اعمال و اجرای احکام اعدام علیه معترضان را پایان دهد.

رئيس پارلمان اروپا: رژیم ایران باید به جهان پاسخگو باشد
روبرتا متسولا، رئيس پارلمان اروپا در حساب توییتری خود به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی واکنش نشان داد.

رئیس ایتالیایی پارلمان اروپا ضمن محکوم کردن این اقدام جمهوری اسلامی نوشت: «من امروز خواستار واکنش شدیدتر اروپایی و جهانی به رژیم ایران شدم.»

خانم متسولا در ادامه درباره جمهوری اسلامی گفت: «رژیمی که شهروندانی را که خواهان احترام به زنان، زندگی و آزادی هستند، اعدام می کند. رژیمی که برای کشتن اوکراینی‌ها پهپاد فراهم می‌کند.»

رئیس پارلمان اروپا در پایان تاکید کرد که رژیم ایران باید به جهان پاسخگو باشد.

مردم مزار نیکا شاکرمی را گل‌باران کردند
گروهی از مردم در شهر خرم‌آباد لرستان با حضور بر مزار نیکا شاکرمی، نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در شهریور ماه در تهران جان باخته بود، یاد او را گرامی داشتند.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند جسد او را بعد از پرتاب از پشت بام یک خانه پیدا کرده‌اند اما خانواده شاکرمی معتقد است این دختر ۱۶ ساله پس از دستگیری از سوی نیروهای امنیتی کشته شده است.

گروهی از فعالان سیاسی از مردم خواسته بودند که شنبه ۱۷ دی‌ماه بر مزار قربانیان جمهوری اسلامی در هر جای جهان حاضر شوند و به یاد آنها گل بگذارند.

کناره‌گیری مجری ورزشی شبکه ۳ از صدا و سیما
سعید اکبری، روزنامه‌نگار و مجری برنامه سلام صبح‌بخیر که مدتی است در شبکه سوم سیما حضور ندارد در صفحه ایسنتاگرام دلیل غیبت خود را توضیح داد.

این خبرنگار ورزشی در استوری اینستاگرام خود نوشت: «دوستان عزيزم سلام. خيلي‌ها پرسيده‌اند چرا ديگر در شبکه سه نيستم، دليل داشت. تصمیم گرفتم زیر بار حرف زور نروم و علیه ورزشکاران کشورم صحبت نکنم. تصمیم گرفتم نوشته‌های پر از کینه و نفرت افراد ترسو را تکرار نکنم. کسانی که جرات ندارند در پیج‌های خودشان علیه کسی حرف بزنند اما از مجریان می‌خواهند حرف‌های آنان را تکرار کنند. اميدوارم يک روز تلويزيون ايران از اين آدمها خالى شود.»

امیررضا خادم پس از بیان مواضع انتقادی از شغل دولتی برکنار شد
اعتماد آنلاین گزارش داده که امیررضا خادم، قهرمان پیشین کشتی جهان و المپیک به دلیل مواضع انتقادی در جریان اعتراضات اخیر از سمت خود برکنار شده است.

این رسانه نوشته که سمت آقای خادم سه ماه پیش در شرکت هگتا «هلدینگ گردشگری وزارت کار» برای چهار سال آینده تمدید شده اما چند روز پیش به یکباره حکم برکناری او از این منصب صادر و از مجموعه اخراج شده است.

امیرضا خادم برادر رسول خادم همچون برادرش کشتی‌گیر و سیاستمدار بوده و یکی از نمایندگان مجلس هفتم شورای اسلامی ایران بود. آقای خادم که در دو المپیک بارسلونا ۹۲ و آتلانتا ۹۶ دو مدال برنز کسب کرده در ماه‌های اخیر از روند برخوردها با معترضان انتقاد کرده بود. او اخیرا در صفحه اینستاگرام ضمن انتقاد از اظهارات محمد باقر قالیباف نوشته بود: ««برادر، همه هم خودشان را به کوچه ی علی چپ بزنند، شما که خوب می‌دانی وقتی حاکمیت بطور یکدست و متکبرانه اصرار بر «اغتشاشگر« خواندنِ همه «معترضین» دارد، دیگر چه نیازی به تلاشِ دشمنان برای عمق بخشیدن به دوقطبی‌ها و فاصله‌هاست؟!»

ادامه دستگیری روزنامه‌نگاران؛ سعید سیف بازداشت شد
سعید سیف، مدیر مسئول پایگاه خبری «دیدبان ایران» دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

عسل اسماعیل زاده، همسر آقای سیف در گفتگو با روزنامه شرق این خبر را اعلام و تاکید کرد که سیف پس از چندین با احضار به دادسرای اوین، بازداشت شده است.

خانم اسماعیل‌زاده هم پیشتر مدتی بازدداشت و زندانی شده بود.

در روزهای اخیر موج دستگیری و بازداشت خبرنگاران شدت گرفته و تعداد بیشتری از روزنامه‌نگاران از سوی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شده‌اند.

محکومیت بین‌المللی جمهوری اسلامی
دیدار وزیر خارجه کانادا با خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی
ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در صفحه توییتر خود از دیدار با جمعی از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی خبر داد.

خانم جولی تاکید کرد که در این دیدار ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های قربانیان آنها را در جریان آخرین اقداماتی که برای «پاسخگو کردن جمهوری اسلامی» انجام شده، قرار داده است.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه نیز در واکنش به اعدام های محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، در توییتی با یادآوری این که فرانسه مخالف مجازات اعدام در هر مکان و در هر شرایطی است، این اعدام ها را «منزجرکننده» توصیف کرد.

ووپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند در توییتی نوشت که برای دومین بار در یک ماه گذشته سفیر ایران در این کشور را به وزارت خارجه احضار می‌کند تا نگرانی عمیق خود را در مورد اعدام معترضان در ایران به او اعلام کند.

چندین تن از نمایندگان پارلمان‌های اروپایی نیز این اعدام‌ها را محکوم کردند.

در آخرین واکنش‌ها، علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد در توییتی نوشت: «دو قربانی جدید رژیم بی رحم اسلامی در ایران. اما اجازه دهید واضح بگویم، این رژیم نفس‌های آخر خود را می کشد. در آرامش باشید عزیزان آزادیخواه.»

مسعود قره‌خانی، رئیس پارلمان نروژ و از اعضای حزب کارگر این کشور در واکنش به اعدام‌ها در توییتی نوشت که به این دو نفر پیش از اعدام اجازه ملاقات با خانواده‌هایشان داده نشد و از مخاطبانش خواست که صدای خانواده‌های اعدام‌شدگان باشند.

دریا صفائی، نماینده پارلمان بلژیک از فعالان حقوق زنان نیز در توییتی خواستار «تنبیه» و «انزوای» بیشتر سران جمهوری اسلامی شد.

خانم صفائی با انتشار رشته توییتی نوشت: «مسئولیت جهان غرب بسیار سنگین است. آن‌ها باید این مسئولیت را بپذیرند. نشستن بر سر میز مذاکره و فشردن دستانی که به خون آلوده هستند، همواره به عنوان یک ننگ به یاد خواهد ماند.»

هانا نیومن، یکی دیگر از سیاستمداران چپ‌گرای اروپایی که به نمایندگی از حزب سبزهای آلمان به عضویت در پارلمان اروپا انتخاب شده، تاکید کرد که اعدام‌ها در ایران «با مذاکرات بیشتر و انداختن فرش قرمز (برای دیپلمات‌های جمهوری اسلامی) متوقف نمی‌شوند».

او همچنین خواستار فرستادن پیامی روشن برای سران جمهوری اسلامی شد و حکومت ایران را «تروریست» توصیف کرد.

هلگه لیمبرگ، یکی از احزاب سبز آلمان که نماینده پارلمان این کشور است نیز نوشت: «نمی‌توانم میزان غم و خشمی را که توامان دارم، بیان کنم.»

او که پیش از این خود را «کفیل سیاسی» محمد مهدی کرمی معرفی کرده بود، در ادامه نوشته است که نام این زندانی سیاسی فراموش نخواهد شد.

آقای لیمبرگ در ادامه نوشت: «مبارزه برای آزادی و دموکراسی ادامه خواهد داشت.»

نوربرت روتگن، از اعضای حزب دموکرات مسیحی و از نمایندگان پارلمان هم، همانند دیگر سیاستمداران اروپایی خواستار اقداماتی جدی برای متوقف کردن اعدام زندانیان سیاسی در ایران شد.

او در توییتی نوشت که اتحادیه اروپا و آلمان باید «حفاظت از جان ۱۹ هزار زندانی دیگر، گام‌هایی موثر» بردارند.

آقای روتگن همچنین از پارلمان آلمان خواست که برای «رژیم ایران روشن کند که از خط قرمز عبور کرده است».

علاوه بر سیاستمداران، فعالان حقوق بشر نیز به تندی این اعدام‌ها را محکوم کردند و خواستار برخورد جدی با جمهوری اسلامی شدند.

سازمان حقوق بشر ایران در توییتی، اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را شدیدا محکوم کرده و نسبت به این «عمل جنایتکارانه» هشدار داده است.

در توییت سازمان حقوق بشر ایران همچنین گفته شده اگر این «جنایت با واکنش درخور جامعه جهانی روبرو نشود در روزهای آینده شاهد اعدام تعداد بیشتری از معترضان در زندان ها خواهیم بود.»

محمود امیری‌مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران با انتشار توییتی ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها نوشت که این اتفاق باید برای حاکمیت جمهوری اسلامی، عواقبی بسیار شدیدتر و گسترده‌تر از اعدام‌های قبلی در پی داشته باشد.

آقای امیری‌‌مقدم همچنین خواستار اعمال تحریم‌های حقوق بشری شدید‌تر علیه نهادها و شخصیت‌های حکومت ایران شد.

کمپین حقوق بشر ایران نیز از جامعه جهانی خواست که هر چه سریع‌تر «واکنشی قاطع و فوری»‌ از خود نشان دهد.

در توییتی که این سازمان مدافع حقوق بشر منتشر کرده آمده است: « تاخیر در واکنش فوری و قاطع جامعه جهانی یعنی تداوم قتل‌های حکومتی از سوی جمهوری اسلامی.»

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، در واکنش به این اعدام نوشت که وقت اخراج سفرای ایران فرا رسیده است.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند که کشورهای غربی باید با هدف تنبیه حکومت ایران در سرکوب گسترده معترضان، روابط خود را با ایران قطع و سفرای جمهوری اسلامی ایران را از کشورهای اخراج کنند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط