15.8 C
Paris
Friday, April 26, 2024

محمود عباس یهودیان را مسبب هولوکاست دانست

بنابه گزارش صدای آلمان از خبرگزاری فلسطینی وفا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز سه‌شنبه (اول ماه مه/ ۱۱ اردیبهشت) در جریان یک سخنرانی در رام‌الله گفت، دلیل اصلی وقوع هولوکاست نه باورهای یهودستیزانه، بلکه “رفتارهای اجتماعی” یهودیان در عرصه‌های اقتصادی همچون “رباخواری” بوده است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی “وفا”، رئیس ۸۳ ساله تشکیلات خودگردان همچنین تلاش کرد ثابت کند که ملت یهود ریشه‌های تاریخی در سرزمین کنونی اسرائیل ندارد.

“معامله‌ با هیتلر”
عباس در نطق خود در شورای ملی فلسطینیان گفت که آدولف هیتلر از مهاجرت یهودیان به سرزمین تاریخی فلسطین از طریق معامله‌ای میان وزارت اقتصاد آلمان و بانک “آنگلو−فلسطین” حمایت کرده است. به گفته او، یهودیان بدین شکل می‌توانستند در جریان مهاجرت تمامی دارایی خود را نیز از طریق بانک به مقصد منتقل کنند.

اظهارات عباس با واکنش‌های تندی مواجه شد و برخی مقام‌های اسرائیلی و فعالان حقوق بشری آن را به عنوان سخنانی یهودستیزانه به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ژانویه گذشته نیز در نطقی مناقشه‌برانگیز اسرائیل را “پروژه‌ای استعماری” خوانده بود که “هیچ ارتباطی با یهودیان نداشته”، بلکه به گفته او در آن “از یهودیان تنها به عنوان ابزار استفاده شده است”.

روون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، همان هنگام نطق رئیس تشکیلات خودگردان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که عباس “دقیقا همان چیزی را گفته است که باعث شد سال‌ها پیش او را به یهودستیزی و انکار هولوکاست متهم کنند”.

پذیرش حق موجودیت اسرائیل
محمود عباس در عین حال در نطق روز سه‌شنبه خود کوشید تا اظهارات یهودستیزانه‌اش را اندکی تعدیل کند. او تأکید کرد: «من اما نمی‌گویم که بایستی اسرائیل محو شود. اسرائیل وجود دارد. تنها چیزی که من می‌خواهم کشوری مستقل است، بدان‌گونه که بتوانیم با هم در صلح زندگی کنیم».

عباس در پایان‌نامه دکترای خود در آغاز دهه ۸۰ میلادی نیز سعی در کوچک جلوه دادن هولوکاست کرده و جنبش صهیونیستی را متهم به همکاری با رژیم هیلتر کرده بود.

در عین حال اما رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در سال ۲۰۱۴ سخنانی کاملا متفاوت گفت و نسل‌کشی یهودیان در جریان هولوکاست را “انزجارآورترین جنایت عصر جدید” نامید.

در جریان هولوکاست در زمان تسلط ناسیونال سوسیالیست‌ها در آلمان شش میلیون یهودی به قتل رسیدند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط