9.5 C
Paris
Friday, April 26, 2024

محمد جواد ظریف استعفا کرد

خبرگزاری دولتی ایرنا خبر استعفای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را تایید کرده است. آقای ظریف با انتشار متنی در شبکه اینستاگرام به مناسبت روز مادر خبر کناره گیری خود را علنی کرده است.

خبرگزاری ایرنا دقایقی پیش نوشت سیدعباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایران استعفای آقای ظریف را تایید کرده است.

در متنی که در حساب کاربری آقای ظریف در اینستاگرام منتشر شده آمده: “از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی ها و کوتاهی ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم.”

با وجود این در حساب کاربری آقای ظریف در توییتر که وزیرخارجه ایران در آنجا معمولا به طور روزانه توییت می‌کند خبری از این استعفا منتشر نشده است.

در همین حال، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران هم به نقل از یک مقام نزدیک به وزارت خارجه خبر استعفای آقای ظریف را تایید کرده است.

دفتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده و در مورد قبول یا رد استعفای آقای ظریف از سوی رئیس جمهوری ایران خبری منتشر نکرده است.

آقای ظریف که از تابستان سال ۱۳۹۲ به عنوان وزیرخارجه دولت اول حسن روحانی انتخاب شده بود بلافاصله رهبری مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی و آمریکا را برعهده گرفت و به عنوان معمار اصلی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ شناخته می‌شود.

او که تحصیل کرده آمریکاست در دوران مذاکرات هسته‌ای بارها با جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا دیدار کرد و به این لحاظ بالاترین مقام رسمی ایران محسوب می‌شود که در طول ۴۰ سال گذشته با همتای آمریکایی خود رسما دیدار و گفتگو و در کنار او توافق‌نامه امضا کرده است.

محمدجواد ظریف کار خود در وزارت امور خارجه ایران را با فعالیت در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آغاز کرد و هنگامی که کمال خرازی نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود، سفیر و یکی از معاونان او بود.

او همچنین سابقه معاونت وزارت امورخارجه را در زمان وزارت علی اکبر ولایتی و کمال خرازی دارد.

آقای ظریف در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، پس از هادی نژادحسینیان، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و تا دو سال پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد این سمت را در اختیار داشت.

او زمانی که حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود به مدت دو سال نیز عضو این تیم بود.

در سال ۱۳۹۲ که آقای روحانی به ریاست جمهوری ‌رسید می‌دانست پرونده هسته‌ای ایران مهمترین چالش او در دولت یازدهم خواهد بود.

یکی از نخستین اقدامات حسن روحانی پس از تحویل گرفتن دولت در سال ۱۳۹۲ انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت به وزارت خارجه و سپردن آن به وزیر امور خارجه بود که سطح مذاکرات را به وزیران خارجه ارتقا داد.

او کسی را برای وزارت امور خارجه معرفی کرد که هم سابقه حضور در تیم مذاکره هسته‌ای را داشت و هم دیپلمات شناخته شده‌ای در سطح بین‌المللی بود. سابقه همکاری حسن روحانی و آقای ظریف به مذاکرات پایان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۳۶۰ باز می‌گشت.

نام محمد جواد ظریف با توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گره خورده است.

یکی از نمایندگان مخالف او در جلسه رای اعتماد برای وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم، هنگام سخنرانی سهوا او را “آقای برجام” نامید که چندان بیراه هم نگفته بود.

آقای ظریف نخستین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی است که با همتای آمریکایی خود (جان کری) مذاکره کرد. این دو در کشورهای مختلف ساعت‌ها و روزها دو نفره و یا در قالب نشست‌های چند جانبه دیدار کردند.

هر عمل او در سفرهای خارجی زیر ذره‌بین اصولگرایان مخالف برجام که نام “دلواپسان” را بر خود گذاشته بودند٬ قرار می‌گرفت؛ از دیدار اتفاقی‌ و دست دادنش با باراک اوباما در بیرون از سالن اجلاس عمومی سازمان ملل گرفته تا قدم زدن با جان کری در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران.

او بیش از هر وزیر دیگری در دولت یازدهم برای پاسخگویی در مجلس ایران حاضر شده است.

محمد جواد ظریف از نخستین سیاستمداران ایرانی بود که در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک فعال شد. بسیاری از تازه‌ترین رخدادهای مذاکرات هسته‌ای را از طریق شبکه‌های اجتماعی عمومی ‌کرد.

از همین طریق بارها به گفته‌های مقامات کشورهایی چون امارات و اسراییل در شبکه‌های اجتماعی پاسخ داده است.

انتصاب نخستین سخنگوی زن وزارت امور خارجه و نخستین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران (هر دو مرضیه افخم) در زمان وزارت او در دولت یازدهم رخ داد.

با وجود این پس از خروج آمریکا از برجام وزیر خارجه ایران با انتقادهای فراوانی روبرو شده بود و جناح اصولگرا در این کشور سودمندی مذاکراتی که تحت رهبری او و حسن روحانی به امضای برجام انجامیده بود را بیش از پیش زیرسوال برده‌اند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط